استاد حوزه علمیه:

مردم سالاری دینی حکومت مردم بر مردم بر مبنای دین است

ایمانی مقدم

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم با برشمردن اشکالات حکومت های لیبرالی گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وقتی بنا شد برای تعیین نوع نظام حاکم بر کشور رفراندوم شود نظرات مختلفی بیان شد ولی حضرت امام(ره) فرمودند: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» و مردم به همین نظر امام رای قاطع دادند.

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم پیش از ظهر امروز در جلسه بصیرت افزایی طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با تبریک اعیاد شعبانیه و میلاد باسعادت حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به آیه «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ» گفت: حضرت بقیه الله الاعظم منجی عالم بشریت است نه تنها منجی شیعیان و نه حتی منجی مسلمانان، بلکه ایشان همه هستی را از ظلم و تباهی نجات می دهند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در روایات آمده هنگامی که آن حضرت ظهور کنند پشت به دیوار کعبه می ایستند و ندای «انا المهدی» سر می دهند و همه جهانیان این ندا را می شنوند، اظهار داشت: در گذشته این شبهه مطرح می شد که چگونه صدای یک نفر از یک نقطه خاص در جهان شنیده می شود، ولی اکنون با پیشرفت وسایل ارتباط جمعی و به ویژه فضای مجازی این امکان به سادگی وجود دارد و آن شبهه منتفی شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه حضرت امام صادق علیه السلام در دوران 34 ساله امامتشان به دلیل ضعف بنی امیه و بنی عباس فرصت مناسبی را برای نشر آموزه های مکتب اهل بیت علیهم السلام و تربیت شاگردان فقیه به دست آوردند اظهار داشت: یکی از شاگردان مبرز آن حضرت شخصی به نام زراره است که درباره ایشان فرموده اند اگر زراره نبود دین از بین می رفت.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم ادامه داد: زراره و دو برادرش که بسیار مورد توجه احترام اهل بیت علیهم السلام هستند بر اثر شنیدن معارف تشیع از زبان دختر ابوحمزه ثمالی در مسجد به تشیع گرویدند و به این مقام و جایگاه در مکتب اهل بیت علیهم السلام رسیدند.

وی نقش دختر ابوحمزه ثمالی در این ماجرا را برای بانوان طلبه بسیار درس آموز دانست و گفت: امروز شما می توانید در جهاد تبیین و پاسخ به شبهات فراوانی که از سوی دشمنان بر ذهن و فکر جوانان می بارد نقش بسزایی داشته باشید به شرط آنکه خودتان را مسلح به سلاح علم و تقوا کنید.

معاون پیشین فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام در ادامه به شبهه جمهوریت و اسلامیت نظام اشاره کرد و گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وقتی بنا شد برای تعیین نوع نظام حاکم بر کشور رفراندوم شود نظرات مختلفی بیان شد ولی حضرت امام(ره) فرمودند: «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر» و مردم به همین نظر امام رای قاطع دادند.

وی افزود: جمهوری به تنهایی یعنی حکومت مردم بر مردم و معادل همان دموکراسی غربی است، در دموکراسی غربی تنها خواست مردم مهم است حتی اگر مخالف دین و عقل باشد برای همین می بینیم که همجنسگرایی و بسیاری از امور خلاق عقل و دین در غرب پذیرفته شده و حتی برایش قانون تصویب کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ایمانی مقدم اضافه کرد: حکومت اسلامی به تنهایی نیز پذیرفته نیست، چنانچه در غدیر خم پیامبر(ص) نص صریح الهی به نصب علی علیه السلام را ذا اعلام کرد ولی به همین بسنده نکرد و هماتنجا اعلام کرد تا مردم با ایشان بیعت کنند. این ماجرا نشان می دهد که مردم در حکومت تاثیر دارند.

وی اظهار داشت: وی دموکراسی، لیبرالیسم و سکولاریسم را از ویژگی های حکومت های غربی دانست و گفت: دموکراسی به معنای حکومت مردم بر مردم این ایراد را دارد که خواست مردم بر خواست خدا مقدم است ولی جمهوری اسلامی یعنی حکومت خدا بر مردم و در جایی که خواست مردم با خواست خدا تعارض پیدا کند، خواست خدا حاکم است و این همان معنای مردمسالاری دینی یا حکومت مردم بر مردم بر مبنای دین است.

استاد حوزه علمیه ویژگی حکومت سکولار را جدایی دین از عرصه حکومت عنوان کرد و خاطرنشان کرد: سکولاریسم برای دین جز در حیطه فردی هیچ نقشی قائل نیست. از این رو اجازه ورود دین را به عرصه های اجتماعی و سیاسی نمی دهد.

وی در پایان گفت: نظام مبتنی بر لیبرالیسم، ظاهرا آزادی مطلق را ترویج می کنند ولی ما معتقدیم خواسته های انسان نامحدود و ظرفیت ها و امکانات محدود است از این رو باید قانون حاکم باشد تا خواسته های نامحدود انسان تعدیل یابد.

  

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱