استاد حوزه در درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(س):

ایمان به خداوند، عامل نشاط در زندگی است

همتیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان به بانوان طلبه توصیه کرد که به نشاط و رضایت‌مندی در زندگی اهمیت دهند و گفت: آنچه ما را به زندگی بانشاط و رضایت‌مندی می‌رساند ایمان واقعی به خداوند است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان روز یکشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: بانوان طلبه با دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد علیه‌السلام مأنوس شوند تا دل‌های آنان با فرمایشات این امام همام نورانیت خاصی پیدا کند.

نگاه منفی به زندگی، یکی از آسیب‌هایی که دامن‌گیر انسان می‌شود

استاد حوزه اظهار داشت: یکی از آسیب‌هایی که دامن‌گیر انسان می‌شود، بی‌نشاطی و نگاه منفی به زندگی است که اگر انسان گرفتار سرخوردگی، روزمرگی، دل‌مردگی و بی‌نشاطی شود، نه عبادت برای او حالی دارد و نه درس برای او قالی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان افزود: اگر انسان به زندگی نگاه منفی داشته باشد، هم در بندگی خدا، هم در اخلاقیات و درس خواندن دچار خمودگی و عقب ماندگی می‌شود، بنابراین باید تلاش کنیم نگاه ما به زندگی، نگاه مثبت باشد.

شاکر نعمت‌های معنوی باشیم

وی با بیان اینکه ما باید شاکر نعمت‌های معنوی باشیم، گفت: اگر نگاه منفی به زندگی ادامه پیدا کرد، زندگی برای ما جهنم سرد است و ما در بسیاری از عرصه‌های زندگی موفق نخواهیم بود و بدتر از همه اینها در آخر کار و در هنگام کوچ از این عالم و ملاقات خداوند متعال هم با یک نگاه منفی و سوء ظن به خدا و اهل بیت علیهم‌السلام مبتلا می‌شویم که بدترین حالت تصور برای انسان ورشکسته است.

استاد حوزه با اشاره به اینکه در روایات آمده که به خداوند حسن ظن داشته باشید، افزود: امام سجاد علیه‌السلام در دعای ابوحمزه ثمالی سه خواسته را از خداوند مطرح می‌کند و می‌فرماید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَانا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ یَقِینا [صَادِقا] حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِی إِلا مَا کَتَبْتَ لِی وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ؛ خدایا از تو ایمانی می‌طلبم که همدم قلبم باشد و یقینی صادق که بدانم جز آنچه تو مقدرم کرده ای به من نمی رسد، مرا به همان مقدار از معیشت راضی کن که تو قسمتم کرده ای ای مهربان ترین مهربانان».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان همچنین به آیه 24 سوره ابراهیم اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَ کَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَيِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ» و افزود: خداوند مَثَل می‌زند و می‌فرماید که دل پاک، ایمان و عقیده پاک، اخلاق نیکو و دین سالم مانند درخت پاکی است که ریشه اش در اعماق زمین فرو رفته و شاخه ها و آثار آن در فضای زندگی گسترده است.

وی ادامه داد: اما اگر انسان دل ناپاک، ایمان ناپاک، عقیده و اخلاق ناپاک داشته باشد، مانند درخت ناپاکی است که با یک طوفان و فراز و نشیب از اصل کنده می‌شود و همه چیز را از دست می‌دهد.

بانوان طلبه به نشاط و رضایت‌مندی در زندگی اهمیت دهند

استاد حوزه با اشاره به فراز «وَ یَقِینا [صَادِقا] حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِی إِلا مَا کَتَبْتَ لِی» در دعای ابوحمزه ثمالی، عنوان کرد: ما باید یقین و باور داشته باشیم که خداوند متعال سرپرست ما است و هر چه داریم از او است.

وی همچنین به فراز «وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِی» اشاره کرد و ادامه داد: وقتی انسان از فکر، اندیشه، ظاهر، شغل و همسر و فرزندانش و راهی که انتخاب کرده، راضی باشد می‌تواند انسان موفقی باشد و در دنیا بانشاط زندگی کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان به بانوان طلبه توصیه کرد به نشاط و رضایت‌مندی در زندگی اهمیت دهند و گفت: اگر انسان از آنچه دارد راضی باشد در مناجات خود همانند امام علی علیه‌السلام می‌گوید: «إِلَهِی کَیْفَ آیَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِکَ لِی بَعْدَ مَمَاتِی وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِی [تُولِنِی‏] إِلا الْجَمِیلَ فِی حَیَاتِی؛ خدایا چگونه از حسن توجهت پس از مرگم‏ ناامید شوم؟،درحالى‏که در طول زندگى‏ام مرا جز به نیکى سرپرستى نکردی».

ایمان واقعی به خداوند، عامل نشاط در زندگی است

وی با طرح این سؤال که چگونه می‌توان به زندگی بانشاط و رضایت‌مند برسیم، گفت: آنچه ما را به زندگی بانشاط و رضایت‌مندی می‌رساند ایمان واقعی به خداوند است.

استاد حوزه تصریح کرد: وقتی انسان از خدا راضی باشد، معرفت صحیحی از خداوند داشته باشد، خداوند را زیبا ببیند، به جز خوبی چیزی ندیده و بعد از مرگ هم به خدای مهربان و بنده نواز معتقد است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱