معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) مطرح کرد:

نگاه راهبردی رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی به مسئله پژوهش/رسالت اساتید در ارتقابخشی علمی طلاب

حقانی

حقانی با اشاره به نگاه راهبردی رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی به مسئله پژوهش، گفت: استاد علاوه بر اینکه نگاه فعلی به مسائل جاری پژوهش دارد، باید نگاه آینده نگرانه نسبت به مسائل پیش رو داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم ریحانه حقانی در گفتگو با واحد خبر، ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت ایام گرامیداشت مقام معلم، عنوان کرد: رسالت استاد در عرصه پیشرفت علمی پژوهشی یکی از موضوعات روزهای هفته گرامیداشت معلم نامگذاری شده است که در این باره به چند نکته باید توجه داشت.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها یادآور شد: یکی از محورهای اساسی و اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، بحث پژوهش است؛ بحث پژوهش و منظومه فکری که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در این عرصه به عنوان یک رکن تعریف کردند و رسالتی که استاد در این عرصه دارد، شاید با نگاه‌های متعدد و سطوح مختلف بتوان برنامه‌هایی را برای آن پیش بینی کرد.

نگاه راهبردی رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی به مسئله پژوهش /پژوهش زمینه‌ای برای تمدن‌سازی مطرح است

حقانی با بیان اینکه رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی نگاه راهبردی نسبت به مسئله پژوهش دارند، تصریح کرد: رهبر انقلاب حفظه الله به صورت دقیق، اصولی و موشکافانه به مسئله پژوهش اشاره کردند و آن را به عنوان زمینه ای برای تمدن سازی و غایتی که برای ورود به چهل سال بعد در نظر گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: پژوهش یک مسئله پایه‌ای و بنیادین است که می‌تواند به عنون اصل و ریشه در فعالیت‌های دیگر دیده شود و برای اینکه پژوهش با رویکرد پیش‌رفتارانه و متعالی، رشد و حرکت کند و بتوان به جریان پیشرفت علمی سامان داد، باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.

اساتید حوزه و دانشگاه در عرصه پیشرفت علمی و پژوهشی اثرگذار هستند/رسالت اساتید در ارتقابخشی علمی طلاب

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه اساتید حوزه و دانشگاه در عرصه پیشرفت علمی و پژوهشی اثرگذار هستند، تأکید کرد: اساتید در عرصه پیشرفت علمی پژوهشی نقش حیاتی را ایفا می‌کنند؛ اساتید ماده خام و لوح ساده ای در اختیار دارند که ترسیم، تصویر و هویت بخشی می‌کنند، بنابراین استاد نقش بسیار مهم و رسالت بسزایی در عرصه پیشرفت علمی دارد.

حقانی در ادامه بیان داشت: اولین کار به عنوان رسالت اساتید حوزه‌های علمیه در عرصه پیشرفت علمی، ارتقابخشی علمی طلبه‌ها است.

وی افزود: استاد می‌تواند منابع مطالعاتی تکمیلی به طلاب معرفی کند، به طلاب انگیزه دهد، زمینه‌های پژوهش را برای طلاب ایجاد و راهبری کند، با این هدف که حل مسائل نظام و کلان جامعه را به عهده داشته باشند و به این مسئله ورود پیدا کنند.

لزوم نگاه آینده نگرانه اساتید به مسائل پژوهشی جامعه

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیاناتی فرمودند: «هدف پژوهش دو چیز است: یکی رسیدن به مرجعیّت علمی و حضور در جمع سرآمدان علم و فنّاوری، دوّم حلّ مسائل کنونی و آینده کشور»؛ بنابراین استاد علاوه بر اینکه نگاه فعلی به مسائل جاری پژوهش دارد، باید نگاه آینده نگرانه نسبت به مسائل پیش رو داشته باشد.

حقانی اظهار داشت: اساتید باید به این موضوع توجه داشته باشند که چه مسائل و موضوعاتی به عنوان کاربردی می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد و با توجه به آنها، پژوهش‌های خود را به این مسائل معطوف کند.

وی تصریح کرد: اساتید باید شاگردان توانمند علمی را شناسایی و هدایت کنند، مسیر حرکت در عرصه فعالیت‌های علمی پژوهشی را ریل گذاری کرده و آنها را به سرمنزل مقصود برسانند.

نقش اساتید در رسیدن طلاب پژوهشگر به علم نافع

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به لزوم آموزش‌های پژوهش محور، گفت: اساتید می‌توانند شیوه درست اندیشیدن را در مدل آموزش پژوهش‌محور به شاگردان خود آموزش دهند، گام به گام با آنها حرکت کنند تا طلاب پژوهشگر به علم نافع برسند و در مجامع علمی خوش بدرخشند.

حقانی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «علمِ نافع عبارت است از آن علمى که به کار کشور بیاید و مفید براى حل مشکلات کشور باشد»؛ یعنی با مسائل گوناگون که در کشور وجود دارد، مواجهه علمی شود.

وی تأکید کرد: طلبه ای که دغدغه دین دارد و در حال تربیت بر اساس مبانی و آموزه‌های دینی است، با همراهی و راهبری همه جانبه اساتید توانمند و فرهیخته می‌تواند این وظیفه را در حل مسائل علمی به کار ببندد.

معاون پژوهش جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان اظهار امیدواری کرد که تلاش‌های اساتید و خدمتگزاران به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در این مکان مقدس در جهت تربیت شاگردان مورد رضایت حضرات معصومین علیهم‌السلام قرار بگیرد.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱