بانو مجتهده گل گیری مطرح کرد:

تأکید رهبر انقلاب مدظله‌العالی بر لزوم تربیت طلاب پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه علمیه خواهران

بانو گل گیری روز معلم1

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در دو بخش معارف و زمینه‌سازی تحقق معارف در جامعه فعالیت می‌کنند، گفت: همه طلاب اعم از خواهران و برادران باید برای تحقق اهداف الهی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکل گرفتن معارف اسلامی در همه عرصه‌ها و زمینه‌های معرفتی اقدام و عمل به موقع و بجا انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی، بانو مجتهده معصومه گل گیری در پنجمین روز هفته گرامیداشت مقام معلم که در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به عنوان «مطالبات مقام معظم رهبری از اساتید حوزه‌های علمیه خواهران» نامگذاری شده است، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در سخنرانی‌های خود، انتظاراتی از بانوان حوزوی به ویژه اساتید حوزه دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

تأکید رهبر انقلاب بر لزوم تربیت هزاران طلبه پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه خواهران

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در تاریخ 27 مهر 1389 که به شهر مقدس قم سفر کرده بودند، درباره خواهران طلبه این جمله ماندگار را فرمودند: «پدیده خواهران طلبه خیلی پدیده عظیم و مبارکی است. هزاران عالم، پژوهشگر، فقیه و فیلسوف در حوزه‌های علمیه خواهران تربیت شوند؛ این چه حرکت عظیمی خواهد بود».

بانو مجتهده گل گیری تصریح کرد: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در این سخنرانی، اقتضای زمان و اقتضائاتی را که برای حوزه‌های علمیه خواهران فراهم است، در نظر گرفته اند و این موضوع پیش بینی را فرمودند که باید هزاران عالم از میان حوزه‌های علمیه خواهران ظهور کند تا آینده جهان را بسازند.

داشتن بصیرت و اقدام و عمل به موقع، فوری و در لحظه؛ مهم ترین توصیه رهبری به همه مردم

وی تأکید کرد: ولیّ امر مسلمین همه آنچه را که از خواهران طلبه انتظار دارند و همه آنچه را که به عنوان عناصر مفید و ضروری از مؤمنان خواسته اند، از اساتید حوزه نیز انتظار دارند.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: مهم‌ترین اموری که رهبر معظم انقلاب حفظه الله از همگان به ویژه مؤمنان و همه آنهایی که در برابر اسلام و بلکه در برابر بشریت احساس مسئولیت می‌کنند، اظهار فرموده‌اند، داشتن بصیرت و بعد از آن اقدام و عمل به موقع، فوری و در لحظه است که این خواسته برای طلاب و اساتید نیز صدق می‌کند.

لزوم تربیت بانوان مجتهده در حوزه‌های علمیه

بانو مجتهده گل گیری با اشاره به لزوم تربیت بانوان مجتهده در جامعه، افزود: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، اجتهاد بانوان طلبه را مستلزم ارائه دانشی فوق العاده می‌دانند و حوزه‌های علمیه خواهران باید به این مسئله توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه از بزرگترین مصادیق عالم، مجتهد شدن است، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در سخنانی بیان داشتند: « البته هدف نهائی درس‌خواندن بانوان، تنها مجتهد شدن یا فیلسوف شدن نیست»؛ اما اگر بخواهیم مسائل تربیتی، اخلاقی و موضوعات معارفی را خوب بفهمیم، باید مجتهد باشیم؛ منابع دینی و طریق فهمیدن و استنباط را بدانیم، و الّا اگر کسی  در این مرحله گام نگذاشته باشد، وقتی بخواهد مسائل اخلاقی را هم تبیین کند، به درستی نمی تواند از عهده آن بر بیاید، بنابراین بانوان طلبه هم باید راه اجتهاد را بپیمایند.

فعالیت حوزه‌های علمیه در دو بخش معارف و زمینه‌سازی تحقق معارف در جامعه

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب حفظه الله در سخنرانی‌های خود به وظایف حوزه‌های علمیه اشاره داشتند، گفت: حوزه‌های علمیه در دو بخش فعالیت می‌کنند، اولین بخش، بخش معارف است؛ همه معارفی که اسلام مطرح کرده، از اصول اعتقادات گرفته تا مسائل سیاسی تا مسائل اخلاقی، همه اینها معارف هستند.

بانو مجتهده گل گیری ادامه داد: یک بخشی از فعالیت‌ها و وظایف حوزه‌های علمیه، تدریس و آموزش به طلاب است، اما توقف حوزه فقط در معارف نیست و نباید هم باشد؛ زیرا اسلام فقط معارف نیست، بلکه هم معارف است هم اقدام و عمل یعنی فراهم کردن زمینه‌های تحقق معارف است.

وی عنوان کرد: معارفی که در حوزه‌ها تعلیم داده می‌شود، تدریس و تدرّس می‌شود، باید زمینه تحقق آنها هم فراهم شود و همان‌هایی که نسبت به بخش اول اهتمام ورزیده اند باید آن معارف را در جامعه محقق کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: طلابی که مورد تعلیم می‌گیرند، باید آنقدر ایستادگی کنند و فعالیت داشته باشند تا زمینه تحقق همه آن معارف فراهم شود.

لزوم فعالیت طلاب برای برای تحقق اهداف الهی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکل‌گیری معارف اسلامی در همه عرصه‌ها

بانو مجتهده گل گیری در ادامه با به فعالیت‌های حضرت امام خمینی(ره) در مسیر تحقق معارف اسلامی در جامعه اشاره کرد و افزود: حضرت امام در مقام اجتهاد و در عالی‌ترین مراتب اجتهاد، درحالی که یک فیلسوف، محقق و عارف به تمام معنا بودند، در عرصه عمل هم ورود کردند و اقدام به موقع انجام دادند و این انقلاب عظیم الهی را در جهان که مقدمه ظهور حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، پی‌ریزی کردند.

وی تصریح کرد: انتظار حضرت امام از حوزه‌های علمیه همین است که دنباله کار ایشان گرفته شود و استمرار بخشیده شود و رهبر معظم انقلاب حفظه‌الله هم که بهترین مروج افکار حضرت امام راحل(ره) هستند، همین انتظار را از همه مؤمنان به ویژه طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه دارند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و اساتید جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: همه طلاب اعم از خواهران و برادران باید برای تحقق اهداف الهی و ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکل گرفتن معارف اسلامی در همه عرصه‌ها و زمینه‌های معرفتی اقدام و عمل به موقع و بجا انجام دهند.

اساتید حوزه باید طلاب عالم، پژوهشگر و فیلسوف را در دامن خودشان بپرورانند

بانومجتهده گل گیری به حدیثی از امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «العالِمُ بِزَمانِهِ، لا تَهجُمُ علَيهِ اللَّوابِسُ؛ شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد» اشاره کرد و گفت: چنین فردی هرگز به بیراهه نمی‌رود و خط را گم نمی‌کند.

وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم خط امام حسین علیه‌السلام و قبل از ایشان خط نبی اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و رویه و سلوک حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را گم نکنیم، باید در حوزه‌های علمیه مراقب باشیم، زمانه را بشناسیم و به توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در این زمینه گوش فرا دهیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: من همواره به اساتید و طلاب عرض می‌کنم، همه آنچه را که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از طلاب انتظار دارند و همه آن مطالبی را که در مورد خواص جامعه اسلامی و زنان گفته اند، به عهده بانوان طلبه به ویژه اساتید حوزه است.

بانومجتهده گل گیری در پایان توصیه کرد: اساتید حوزه باید زمینه اموری که مورد انتظار رهبر معظم انقلاب مدظله العالی از طلاب است، فراهم سازند، بصیرت‌بخشی کنند و طلاب عالم، پژوهشگر و فیلسوف را در دامن خودشان بپرورانند.

 تصویر خبر

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱