معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها مطرح کرد:

نقش آفرینی زنان در الگوسازی و معرفی سبک زندگی اسلامی/ زن در الگوی سوم نقش‌آفرین، جریان‌ساز و تمدن‌ساز است

خانم شریفی 2

خانم شریفی با اشاره به سه الگوی زن در جامعه، گفت: زن در الگوی سوم زن مسلمان ایرانی اسلامی، نقش آفرین، جریان ساز و تمدن ساز است و ما باید این الگو را به مخاطبان خود که دختران و زنان جوان هستند، ارائه دهیم.

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه شریفی در نخستین روز دومین رویداد فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و نشست‌های حضوری پیش‌رویداد «الگوسازی سبك زندگی بانوی مسلمان که با حضور بانوان طلبه در سالن جلسات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، با اشاره به موضوع «چالش الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جای جای فرمایشات خویش، بحث سبک زندگی را مطرح کردند و به بحث سبک زندگی اسلامی تأکید بسیاری داشته و دارند.

سبک زندگی اسلامی؛ دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی / سبک زندگی ما هنوز اسلامی نیست

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله در گام دوم انقلاب، هدف ترسیم شده را دستیابی به تمدن نوین اسلامی تعریف کردند تا با دستیابی به آن، مقدمات حکومت جهانی حضرت حجت عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف فراهم شود.

شریفی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی را سبک زندگی اسلامی می‌دانند، افزود: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در پی تشکیل تمدن نوین اسلامی بودند.

وی تصریح کرد: متأسفانه علیرغم اینکه بیش از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما سبک زندگی ما اسلامی نیست. امروز دشمن با جنگ ترکیبی و شناختی که راه انداخت، با تمام همت و توان وارد عرصه شد و برای دستیابی به باطل خود اتحاد داشتند.

تلاش دشمن در تغییر اندیشه‌های جوانان و سبک زندگی / امروز دشمن، ایمان، امید و اعتماد جوانان ما را مورد هدف قرار داده است

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: دشمن با جنگ شناختی، اندیشه‌های نوجوانان و جوانان ما و در نتیجه سبک زندگی جوانان ما را مورد هدف قرار داد. تغییر اندیشه و سبک زندگی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و بر هم تأثیرگذارند، یعنی تغییر اندیشه باعث تغییر سبک زندگی می‌شود و برعکس.

شریفی با بیان اینکه امروز دشمن، ایمان، امید و اعتماد جوانان ما را مورد حمله و هدف قرار داده است، گفت: دشمن برای اینکه به اینجا برسد شدیدا بر سبک زندگی کار می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: شما بانوان طلبه از روزی که وارد حوزه علمیه می‌شوید، مبلغ دین هستید و از زمانی که سرباز امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف می‌شوید، حس مسئولت و شور انقلابی باید داشته باشید.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه دشمن برای دستیابی به اهداف خود، سبک زندگی جوانان ما را نشانه رفته است، عنوان کرد: امروز دشمن حتی برنامه‌هایی مانند زیست دانشجویی دارد، مدل سازی و الگوسازی می‌کند تا به مرور سبک زندگی جوانان ما را تغییر داده و نوجوانان و جوانان را از اندیشه‌های دینی دور کند.

اهمیت الگوسازی و مدل سازی سبک زندگی بانوی مسلمان

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به برگزاری رویداد «الگوسازی سبک زندگی بانوی مسلمان»، اظهار داشت: این عنوان از جمله کلیدواژه‌ها و خواسته‌های رهبر معظم انقلاب است و برگزاری این رویداد توسط مسئولان جای قدردانی دارد و ما باید در این عرصه به این موضوع بپردازیم.

شریفی یادآور شد: در این رویداد، اصول و اساس کار ثابت است و با توجه به مخاطب‌های مختلف، مدلی که ارائه می‌شود، تغییر می‌کند.

وی تصریح کرد: فعالیت در این عرصه یک نوع جهاد است، بحث الگوسازی از مسائل مهم است که امروز با چالش مواجه هستیم، شما باید با تکیه بر ارزش‌های اسلامی، الگوی ملی، منطقه ای و بین المللی ارائه دهید، الگوسازی و مدل سازی کنید و به مخاطبان خود ارائه دهید.

الگوی زن شرقی هیچ ردّ پایی از زن در جریان سازی و تمدن سازی ندارد

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: بهترین الگوی سبک زندگی بانوی مسلمان همان الگویی است که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در کنگره شهدای زن فرمودند و الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی را مطرح کردند.

شریفی با بیان اینکه اساس کار ما الگوی سوم بانوی مسلمان ایرانی اسلامی است، خاطرنشان کرد: الگوهای دیگر شامل الگوی زن شرقی و الگوی زن غربی هستند. در الگوی زن شرقی، تمام همّ و غمّ و فعالیت‌های زن را در فرزندآوری و تکثیر نسل محدود می‌کنند. زن شرقی هیچ ردّ پایی در تاریخ و در عنصر جریان سازی و تمدن سازی ندارد.

وی اضافه کرد: در الگوی زن شرقی، زن را موجودی ضعیف و در خور ترحم می‌دانند و از آنجا که مسئولیت‌های اجتماعی و مهم شامل افراد قوی و دارای عقل کامل است، این توانایی از عهده زن برنمی آید که اوج تحقیر است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اذعان داشت: قبل از انقلاب اسلامی هم نگاه شرقی به زن در ایران حاکم بود، برخی با نگاه به خانواده گرایی معتقد بودند زن ایرانی صرفا باید در خانه باشد و به فرزندآوری و فرزندپروری بپردازد. چون زن را موجودی ضعیف می‌دانستند، فعالیت اجتماعی را به عهده مردان می‌گذاشتند.

نگاه ابزاری و جنسی در الگوی زن غربی

شریفی در ادامه بیان داشت: در الگوی زن غربی، نگاه ابزاری و نگاه ضد دینی نسبت به زن وجود دارد، جنبش‌هایی که برای احیای حقوق زن صورت گرفته است که یکی از چالش‌های زن غربی، فمینیسم بود که زن و مرد را از هر جهت برابر می‌دانست.

وی با بیان اینکه اسلام مدافع حقوق زن است، افزود: در نگاه فمینیسم، برابری را همان یکی بودن زن و مرد می‌دانند در حالیکه زن و مرد از نظر ویژگی‌های ظاهری و روحی با هم متفاوت هستند. اسلامی مدافح تساوی حقوق زن است، اما برابری زن و مرد را از دیدگاه فمینیستی قبول ندارد. در نگاه اسلام، حقوق زن و مرد مساوی است اما تشابه حقوق را قبول ندارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ادامه داد: این الگوی غربی با نگاه فمینیستی از قرن بیستم و دوران رنسانس شکل گرفت. جریان فمینیستی به دنبال بحث استقلال اقتصادی زنان بود، اما زن به ابزار تبدیل شد و زن بودن و انسانیت زن نادیده گرفته شد و تبدیل به یک ابزار شد که در نگاه اسلام این زن نمی تواند الگو باشد.

جنگ شناختی و ترکیبی به مراتب سنگین‌تر از جنگ سخت است/ نقش آفرینی زنان در الگوسازی و معرفی سبک زندگی اسلامی

شریفی با بیان اینکه نگاه غربی و الگوی زن غربی نگاه کالایی و جنسی است، یادآور شد: در جنگ ترکیبی و شناختی که در کشور ما صورت گرفت، زن‌ها موضوع و محور اصلی فتنه‌ها هستند، بنابراین زنان هم در خط مقدم باید باشند.

وی افزود: دشمن به دنبال انقلاب جنسی و فروپاشی خانواده است و نگاه اندلسی به ایران دوخته است. دشمن به دنبال این است که لحظه به لحظه خاکریزهای ما را فتح کند، بنابراین نقش آفرینی زنان در الگوسازی و معرفی سبک زندگی اسلامی و تربیت نوجوانان و جوانان بسیار مهم است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: این جنگ از جنگ سخت به مراتب سنگین‌تر است و هر یک از ما همانند هشت سال دفاع مقدس و اوایل دوران انقلاب اسلامی باید بیدار باشیم و در صحنه حضور داشته باشیم و نگذاریم دشمن موفق شود،

زن در الگوی سوم بانوی ایرانی اسلامی نقش آفرین، جریان ساز و تمدن ساز است

شریفی با بیان اینکه الگوی سوم، الگوی بانوی ایرانی اسلامی و الگوی نه شرقی نه غربی است، گفت: در این الگو، زن در صحنه اجتماعی فعالیت دارد، تحصیل می‌کند و همه گونه فعالیتی دارد، اما به لحاظ فردی موحد، توحیدمحور، عفیف، پاکدامن و در عین حال پویا، فعال و نقش آفرین است.

وی اضافه کرد: زن الگوی سوم وقتی وارد جامعه می‌شود، کسی به او نگاه حیوانی ندارد. زن در الگوی سوم دارای قابلیت‌ها و یک زن نقش آفرین، جریان ساز و تمدن ساز است و در خانواده، نقش مادری، همسری و تربیتی دارد، همچنین نقش فردی، اجتماعی و خانوادگی را به درستی انجام می‌دهد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: ما باید این الگو را به مخاطبان که دختران و زنان جوان هستند، ارائه دهیم، اینکه زن الگوی سوم در بندهای مختلف بیانیه گام دوم چه نقشی می‌تواند داشته باشد و چگونه می‌تواند جریان ساز باشد، باید مدل و الگوی آن را طراحی و ارائه کرد.

شریفی بیان داشت: امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نیاز به نیرو دارد و ما باید سربازان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشیم و مقدمات ظهور را فراهم کنیم.

اجرای طرح «مهریاوران جوان» و «پاتوق دخترانه» در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

شریفی در ادامه یادآور شد:  طرحی در معاونت فرهنگی برنامه ریزی شده است که طرح «مهریاوران جوان» یا «نیلوفرانه» است که به دو شکل اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز باید دیوارهای حوزه علمیه کوتاه شود و به عنوان مأمن و پناهگاه برای دختران و زنان ما باشد، گفت: یکی از قالب‌های این طرح، برگزاری اردوهای دانش آموزی و دانشجویی به عنوان «شبی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها» است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به راه اندازی «پاتوق دخترانه» در فضای مجازی، گفت: در این طرح، طلاب و دانشجویان به صورت شبکه ای دور هم جمع می‌شوند و به مفاهیم اخلاقی و دینی می‌پردازند تا به عشق الهی و عشق به امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برسند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱