در پیش رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا(س) برگزار شد؛

کارگاه آموزشی «مهارت برنامه ریزی درسی» ویژه بانوان طلبه

محمدصادق عباسی 2

کارگاه آموزشی «مهارت برنامه ریزی درسی» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد صادق عباسی ویژه طلاب شرکت کننده در دومین رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه آموزشی «مهارت برنامه ریزی درسی» در نخستین پیش رویداد آموزشی تربیتی «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» ویژه طلاب و دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن اجتماعات آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

در این کارگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصادق عباسی با اشاره به مدیریت ذهن، عنوان کرد: در هر زمینه ای مدیریت ذهن مهم است و ذهن باید به بهره وری برسد.

ذهن ناخودآگاه خود را جهت دهی کنیم

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با بیان اینکه 99 درصد اتفاقات مربوط به ذهن ناخودآگاه است، گفت: در ذهن خودآگاه، اراده اختیاری از روی فکر و اندیشه است، در حالیکه ذهن ناخودآگاه اینگونه نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی تصریح کرد: ما باید یاد بگیریم که ذهن ناخودآگاه خود را جهت دهی کنیم. آنچه که مهم است، انگیزه نیست بلکه تعهد است. مدیریت زمان آخرین گام در این مسئله است.

وی با اشاره به درک ناخودآگاه، اظهار داشت: ابتدا باید ذهن ناخودآگاه را درک کرد و با آثار آن تحیلیل مناسبی به دست آورد، سپس با اقدام مؤثر باید ذهن ناخودآگاه را جهت دهی کنیم.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه هر فرد روزانه 65 هزار فکر مختلف دارد، افزود: فردی که روی ذهن ناخودآگاه خود کار می‌کند، تا 40 هزار بار فکری را می‌تواند کاهش دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: روزانه هر فردی 120 دقیقه برای خوردن اختصاص می‌دهد، بنابراین باید برای فکر هم وقت بگذاریم و درک نسبی از ناخودآگاه خود  مانند وضعیت بدن خود، احساس خود، افکار خود و غیره داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اجزای مغز و دسته بندی انسان متفکر، حیوان احساسی و رایانه ذخیره سازی، عنوان کرد: هر روز درباره سه مبحث تمرکز، حافظه و مهارت یادگیری و تحلیل تمرین کنیم.

برنامه ریزی باید راهی برای عادت سازی باشد

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه یادآور شد: بسیاری از تصمیمات در کمتر از سه دهم ثانیه اتفاق می‌افتد و بعد از پنج ثانیه فکر کردن و قوه تفکر وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی ادامه داد: احساس عمیق کامیابی زمانی روز می‌دهد که هر دو سیستم تصمیمی گیری یعنی انسان متفکر و حیوان احساسی به درستی عمل کرده و هماهنگ باشند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی باید راهی برای عادت سازی باشد، عنوان کرد: بهترین غایت، عادت خوب ایجاد کردن است که در ناخودآگاه وارد می‌شود، پس از شناخت ناخودآگاه باید هدفگذاری صورت بگیرد تا احساس عمیق کامیابی حاصل شود.

فواید مدیریت زمان / شیوه ساعتی برنامه ریزی کردن بسیار اشتباه است

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه با اشاره به مدیریت زمان، گفت: بهترین استفاده از زمان در راستای نهایت بهره وری است؛ از جمله فواید مدیریت زمان شامل دستاورد و موفقیت بیشتر، کم کردن فشار روانی و اضطراب، ایجاد عادات مناسب و افزایش تمرکز می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با بیان اینکه شیوه ساعتی برنامه ریزی کردن بسیار اشتباه است، تصریح کرد: ساختار مدیریت زمان شامل تعیین هدف، اولویت بندی، برنامه ریزی و ارزیابی است؛ بدون برنامه ریزی می‌شود موفق شد، اما بدون هدف امکان پذیر نیست.

وی به شیوه‌های هدفگذاری در بخش‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و به صورت نهایی، کلان و عملیاتی اشاره کرد و درباره هریک از این اهداف توضیحاتی ارائه داد.

هرچه هدف کمتر باشد، حصول آن راحت تر است

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در ادامه به موضوع تمرکز اشاره کرد و اظهار داشت: تمرکز به معنای توانایی متوجه ماندن روی موضوع خاص و نادیده گرفتن محرک‌های درونی و بیرونی است و در صورت تمرکز داشتن، 30 تا 70 درصد بازدهی بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی توصیه کرد: حتما هدف داشته باشید و درا نتخاب هدف، علایق خود را بنویسید؛ طبق علاقه، استعداد، شرایط و محیط هدف گذاری کنید، تست استعدادسنجی بدهید.

وی اضافه کرد: هرچه هدف کمتر باشد، حصول آن راحت تر است، بیشتر ازپنج هدف کلان به صورت همزمان نداشته باشید، ترجیحا کمتر از سه هدف کلان باشد.

استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه تأکید کرد: هدف‌های خود را نگویید، زیرا ممکن است باعث حسادت شود و یا در صورت نرسیدن به هدف، موجب سرزنش قرار بگیرید، همچنین لذت رسیدن را ذهن درک می‌کند و در صورت نرسیدن دچار سرخوردگی می‌شوید.

مؤلفه‌های مورد نیاز برای کسب موفقیت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی با بیان اینکه کسب موفقیت نیاز به چهار مؤلفه دارد، گفت: شفافیت هدف، اولویت بندی، پرهیز از حواس پرتی و برنامه ریزی از جمله مؤلفه‌های کسب موفقیت هستند.

وی با اشاره به اهمال کاری در فعالیت‌ها، عنوان کرد: در اهمال کاری قدیمی، فرد کار نمی کند، اما در اهمال کاری مدرن، کار غیراولویت انجام می‌دهد؛ بنابراین در اولین زمان ممکن، اولویت اول را انجام دهید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱