استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

حوزه و زیبایی‌های حوزه را بشناسید/خدامحوری، اخلاق محوری و سربازی امام زمان(عج) از زیبایی‌های حوزه است

استاد همتیان

استاد همتیان با بیان اینکه حوزه علمیه مقدس است و ورود به آن، آداب دارد، گفت: حوزه و زیبایی‌های حوزه را بشناسید و با شناخت وارد حوزه  شوید.

به گزارش روابط عمومی، جلسه درس اخلاق داوطلبان ورودی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همیتان استاد اخلاق حوزه در اردوی گزینشی طلاب خوابگاهی برگزار شد.

لزوم استفاده از تجارب انسان‌های موفق در زندگی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان در این جلسه، عنوان کرد: امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرماید: «العَقلُ حِفظُ التَّجارِبِ، و خَيرُ ما جَرَّبتَ ما وَعَظَكَ؛ خرد، نگه داشتن تجربه هاست و بهترين تجربه ات آن تجربه اى است كه تو را اندرز دهد»؛ عقل حقیقی عبارت است از اینکه انسان از تجربه‌ها استفاده کند و از آنها بهره مند شود.

استاد اخلاق حوزه توصیه کرد: اولین نکته این است که دفتری برای خود داشته باشید، عنوان آن را «از کجا؟» بگذارید و به هر انسان موفق و باتجربه ای رسیدید، بپرسید «از کجا به اینجا رسیدید؟» و آنها در دفترچه خود یادداشت کنید که مجموعه نفیس و ارزشمندی برای شما می‌شود تا راهی را که آنها رفتند و مسیر موفقیتی که آنها طی کردند، در زندگی خود تجربه کنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین همتیان به روایت‌هایی از علامه حسن زاده آملی، آیت الله نجفی مرعشی و علامه جعفری در رسیدن به این مقامات و کرامات اشاره کرد و ادامه داد: حضرت حر به خاطر اادب و احترامی که به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها داشت، توبه ایشان پذیرفته شد و با شهادت در کنار حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام به شهادت رسید. حضرت آیت الله مرعشی نجفی که دارای کراماتی بودند، می‌گفتند از احترام به پدر و مادرم به اینجا رسیدم.

مقدس بودن حوزه‌های علمیه /آداب ورود به مکان مقدس حوزه علمیه

استاد اخلاق حوزه در ادامه بیان داشت: وقتی وارد حوزه مقدسه شدید، باید چند معرفت و توجه را داشته باشید، اول اینکه توجه داشته باشید که اینجا یک مکان مقدس است. به این دلیل که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: «فرشتگان، بالهای خود را برای جوینده دانش می‏گسترانند و برایش آمرزش می‏طلبند».

 حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان افزود: روایات زیادی درباره ارزش علم و حضور ملائک در کنار جویندگان علم داریم، فرشتگان جای نامقدس و مکان‌های بد نمی روند، به همین خاطر اینجا مقدس است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه یک جای مقدس است و ورود به این مکان مقدس، آداب دارد و باید ادب آن مکان را رعایت کرد. به همین خاطر، با اذن دخول وارد حرم‌های مطهر اهل بیت علیهم‌السلام می‌شویم.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به آیه شریفه «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوًى» و ورود حضرت موسی به وادی طور، یادآور شد: بنا به گفته مفسران، این ادب ظاهری است که ورود به مکان مقدس این است که با کفش وارد نشویم، اما باطن آیه این است که وقتی می‌خواهید وارد مکان مقدس شوید، هر چه بدی و تعلقات بدی با شما هست همان بیرون بریزید.

وی تصریح کرد: همه ما قبل از اینکه وارد حوزه شویم، شاید خطاها و عادات بدی داشتیم و در گفتار و کردار خود خیلی رعایت نمی کردیم، اما وقتی وارد حوزه می‌شویم، همه بدی‌ها را بیرون بریزیم.

حوزه و زیبایی‌های حوزه را بشناسید

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان در ادامه با بیان اینکه حوزه علمیه و زیبایی‌های حوزه را بشناسید، گفت: اگر زیبایی‌های حوزه را نشناختید و به آن مؤمن نبودید و باور نداشتید آسیب می‌بییند. اگر زیبایی‌های حوزه را دیدید و باور داشتید و به حقانیت حوزه یقین یافتید، دیگر کاری به حرف‌های دیگران ندارید.

وی به قیام عاشورا و بیان حضرت زینب علیهاالسلام که در مجلس عبیدالله بن زیاد فرمودند: «ما رأیت الا جمیلا»، اشاره کرد و افزود: در کربلا حضرت اباعبدالله الحسین و یاران باوفایش را به شهادت رساندند و همه اش سختی  و مصیبت بود، اما حضرت زینب سلام‌الله‌علیها فرمودند به جز زیبایی چیزی ندیدم؛ یعنی کربلا ظاهر و باطنی دارد، ظاهرآن سخت و آن چیزی است که ما می‌بینیم، اما باطن آن زیباست.

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: ظاهر طلبگی سخت است و به ذائقه بعضی‌ها خوش نمی آید، اگر طلبه، طلبگی و باطن طلبگی را نشناخت، با چند بدمهری، زانوانش سست می‌شود.

یکی از زیبایی‌های حوزه، سربازی امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان خاطرنشان کرد: یکی از زیبایی‌های حوزه سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، همانطور که امام صادق علیه‌السلام فرمودند اگر دوران امام مهدی عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را درک می‌کردم تمام عمرم خدمتگزار او بودم.

وی اظهار داشت: همه را به سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف راه نمی دهند و همه توفیق ندارند که به سربازی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نائل شوند.

خدامحوری و اخلاق محوری از زیبایی‌های حوزه و طلبگی است

استاد اخلاق حوزه در ادامه با بیان اینکه یکی از زیبایی‌های طلبگی خدامحوری است، عنوان کرد: کار طلبه با خداوند متعال است. طلبگی اخلاق محور است، طلبه آمده که پاک، نورانی و باصفا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به رابطه علم و کمال عالی انسان، گفت: یکی از زیبایی‌های طلبگی علم است. همچنین کسب تقوای الهی است که درباره تقوای الهی به صورت مفصل در قرآن کریم آمده است.

وی یادآور شد: در قرآن کریم آمده اگر می‌خواهید باتقوا باشید، «مع الصادقین» با صادقین  باشید که پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام جزو صادقین هستند. بنابراین اگر می‌خواهیم پاک، نورانی و معطر شویم و روح ما زیبا شود، باید با اهل بیت علیهم‌السلام باشیم.

آثار و صفات اهل بیت را در زندگی به کار بگیریم

استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: آهن وقتی در کنار آتش قرار می‌گیرد آتش نمی شود اما صفات آتش را می‌گیرد و داغ می‌شود، وقتی عطر می‌زنید لباس شما عطر نمی شود اما بوی آن را می‌گیرید. وقتی با حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها باشیم، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نمی شویم، اما رنگ و بوی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را می‌گیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین همتیان تصریح کرد: خاک کربلا چون با پیکر امام حسین علیه‌السلام و شهدای کربلا آغشته شده، اینقدر حرمت دارد. اگر می‌خواهید عزیز، شریف، نورانی و آبرومند باشید، باید با اهل بیت علیهم‌السلام باشید.

وی با بیان اینکه آثار و صفات اهل بیت را در زندگی به کار بگیریم، عنوان کرد: فضه کنیز حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بود اما به واسطه خدمت به حضرت به مقام‌های بالایی دست یافت.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱