استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد:

امروز قدم برداشتن در مسیر آموزش و پژوهش قابل مقایسه با گذشته نیست

آیین آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا مهرماه 1402 (11)

آیت الله علیدوست با بیان اینکه امروز قدم برداشتن در مسیر آموزش و پژوهش قابل مقایسه با گذشته نیست، گفت: اگر در همیشه تاریخ با چنین ارزشی مواجه بودیم، الان وضعیت دیگری داریم، امروز قدم برداشتن در مسیر آموزش و پژوهش، ضرورت، ارزش و اثر آن قابل مقایسه با گذشته نیست.

به گزارش روابط عمومی، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در «آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران» که با حضور مسئولان، شخصیت‌ها، علما، فضلا، مدیران، اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با بیان اینکه امروز ما طلاب به عنوان عالمان دینی رسالت بزرگی به عهده داریم، عنوان کرد: ارزش انگاری علم و در ادامه، پژوهش و تحقیق مخصوص اسلام نیست، یعنی پدیده ای نیست که اسلام آورده باشد، بلکه پدیده انسانی است و همه انسان ها نسبت به تحصیل، علم، تعلیم و تربیت و در ادامه پژوهش ارزش قائلند.

نگاه دین اسلام به علم و پژوهش ویژه است

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم اظهار داشت: اهل هر مذهب، دین و دینواره ای برای موضوع علم و پژوهش ارزش قائل است، اما وقتی نوبت به اسلام می رسد، وضعیت فرق می‌کند؛ رفتاری که رهبران بزرگ اسلام از خداوند متعال تا پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و امامان معصوم علیهم‌السلام و بزرگان دین به پدیده علم و پیراعلم دارند، برخورد خاصی است.

وی به حدیثی از پیامبر عظیم الشأن اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که فرمودند: «أَ لاَ أُحَدِّثُكُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لاَ شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمْ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اَللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ قِيلَ مَنْ هُمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ هُمُ اَلَّذِينَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ وَ يُحَبِّبُونَ اَللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ قُلْنَا هَذَا حَبَّبُوا اَللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ فَكَيْفَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَى اَللَّهِ قَالَ يَأْمُرُونَهُمْ بِمَا يُحِبُّ اَللَّهُ وَ يَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُ اَللَّهُ فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اَللَّهُ؛ آيا آگاه كنم شما را از گروهى كه نه از انبيا هستند و نه از شهدا، ولى انبيا و شهدا در روز قيامت به مقام و منزلت آنان غبطه مى خورند، و آنها بر منبرهايى از نور نشسته اند؟ سؤال شد: اى رسول خدا آنان كيانند؟ فرمود: آنان كسانى هستند كه بندگان خدا را نزد خدا محبوب مى كنند و خدا را نزد بندگانش محبوب مى گردانند،عرض كرديم: ايجاد محبت خدا در دلها معلوم است،ولى چگونه بندگان را نزد خدا محبوب مى گرداند؟ فرمود: آنها را فرمان مى دهد به آنچه خدا دوست مى دارد، و باز مى دارد آنان را از آنچه خدا دوست نمى دارد،و هر گاه آنها را اطاعت كردند خداوند دوستشان دارد».

آیت الله علیدوست افزود: این حدیث و بیانات پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را در هیچ مکتبی نمی‌بینیم، همچنین احادیثی که درباره منزلت علم و نگاه به سیمای عالم است، در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش در دین مبین اسلام و آیه شریفه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ»، عنوان کرد: روایات بیشماری درباره موضوع تحقیق و پژوهش داریم. درباره دو بال آموزش با همه پیرایه های آن و دیگری پژوهش، در هیچ نهادی سراغ نداریم که همانند اسلام اینگونه برخورد کند.

اسلام توانسته یکی از بزرگترین تمدن های جهان را بر پایه علم و پژوهش به منصه ظهور بگذارد

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با بیان اینکه اسلام توانسته یکی از بزرگترین تمدن های جهان را بر پایه علم و پژوهش به منصه ظهور بگذارد، تصریح کرد: اگر در همیشه تاریخ با چنین ارزشی مواجه بودیم، الان وضعیت دیگری داریم، امروز قدم برداشتن در مسیر آموزش و پژوهش، ضرورت، ارزش و اثر آن قابل مقایسه با گذشته نیست.

آیت الله علیدوست تأکید کرد: شاید در گذشته عالمی نهایت می توانست بر اطرافیان خود اثر بگذارد؛ اگر فردی کتاب می نوشت و می خواست منتشر کند، زمان طولانی صرف می شد، اما امروز اگر محققی حرف برای گفتن داشته باشد، هنوز مرکب خشک نشده، کتاب قابل استفاده است که تأثیرگذاری پژوهش را نشان می دهد.

وی بیان داشت: امروز دنیای بازار مسگرها است و در این بازار باید چنان صدا را تنظیم کرد و تحصیل کرد که انسان بتواند بر همه صداها غالب شود.

لزوم تلاشی مستمر در مسیر علم آموزی

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با تصریح بر اینکه انتظاری که خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم‌السلام از ما دارند، تلاشی مستمر در مسیر علم آموزی است، گفت: امروز که گفته می‌شود انگیزه ها کم شده، باعث تعجب است؛ انسان موفق می‌تواند از درون، مشکلات خود را حل کند و خود را ارتقا دهد.

آیت الله علیدوست با اشاره به تأثیر و اهمیت دانش و پژوهش در اسلام، بیان داشت: ما باید از فرصت ها استفاده کنیم و تلاش کنیم اسلام را به معنای درست بفهمیم، توهم فهم دین پیدا نکنیم، برای فهم دین وقت بگذاریم، مطالعه و مباحثه کنیم، بعد از فهم دین، ارائه دین مهم است.

انسان های موفق می‌توانند متضادنماها را مدیریت کنند/ بانوان طلبه می توانند تضادنما را در زندگی حل کنند

وی با بیان اینکه فرصت بانوان از آقایان بیشتر است، تصریح کرد: شما بانوان اگر عالم شوید و فهم دینی پیدا کنید و به دیگران منتقل کنید، یک تضادنما را حل کردید.

استاد سطوح عالی حوزه خاطرنشان کرد: گاهی با عناصری مواجهیم که متضادنما است، انسان های موفق انسان هایی هستند که می‌توانند متضادنماها را مدیریت کنند. مثلا شما بتوانید هم خانواده را داشته باشید و هم در عرصه علم و دین فعالیت کنید.

وی بیان داشت: در دنیا چنین القا شده که یک زن یا باید اهل عصمت و حریم باشد و یا وارد اجتماع شود، اما شما بانوان طلبه می توانید این تضادنما را حل کنید و نشان دهید که خانم می‌تواند عالم باشد، متفکر، مبلغ و محقق باشد و از سوی دیگر، عفیف باشد و حریم داشته باشد و می‌تواند مادر و همسر موفق باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم با بیان اینکه شما بانوان طلبه باید اسلام را در یک نظام به مردم معرفی کنید، توصیه کرد: با خود پیمان ببندیم که هر روز سوره یاسین را بخوانیم و آن را به یکی از اهل بیت علیهم‌السلام از جمله حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هدیه دهیم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱