استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد:

امام باوری و امام یاوری، حصن و قلعه قرار انسان در زندگی است

لقمانی1

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی گفت: وجود خدا در زندگی و امام باوری و امام یاوری باعث حصن و قلعه قرار می‌شود و وقتی انسان اینگونه شد، در تنگناها آرامش پیدا می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به بایسته‌های اخلاقی و تربیتی در سبک زندگی اسلامی به ادامه مبحث جلسه گذشته درباره عوامل ایجاد آرامش روانی و امنیت درونی در خانواده و جامعه پرداخت و عنوان کرد: همانطورکه در جلسه گذشته بیان شد، یکی از نیازهای ضروری انسان در زندگی، امنیت روانی است.

بر اساس آموزه‌های دینی، 19 حصن و قلعه قرار برای انسان وجود دارد

استاد و پژوهشگر حوزه اظهار داشت: فرمول آرامش شامل تنظیم انتظارات با امکانات است، ما باید به اندازه استعداد، حافظه و قدرت تعقل و توانایی خودمان از خود انتظار داشته باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با بیان اینکه حسرت نسبت گذشته باعث افسردگی و ناامیدی نسبت به آینده باعث اضطراب می‌شود، تصریح کرد: وقتی دو کفه تنظیم انتظارات و امکانات موجود با هم یکسان بود انسان احساس افسردگی نسبت به گذشته و احساس اضطراب و نگرانی نسبت به آینده نخواهد داشت و احساس آرامش می‌کند.

وی یادآور شد: اگر انتظارات انسان با امکانات همخوانی داشته باشد، در حصن قرار می‌گیرد و به آرامش می‌رسد.

استاد و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: بر اساس آموزه‌های دینی، 19 حصن و قلعه قرار برای انسان وجود دارد که دیده بان و دیوارهای بلند هستند و انسان را به آرامش می‌رسانند.

اولین عامل امنیت و آرامش در زندگی، خداباوری است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با اشاره به اینکه ما در حصن یا در سجن هستیم، گفت: حصن دیوار بلندی دارد، قفل از درون زده شده و انسان احساس آرامش دارد، در حالیکه سجن، قفل از بیرون زده می‌شود و انسان احساس شورش بیرونی دارد.

وی بیان داشت: اولین حصن برای انسان در زندگی، خداباوری است که باعث امنیت و آرامش انسان در زندگی می‌شود.

امام باوری و امام یاوری؛ حصن و قلعه قرار انسان در زندگی

کارشناس دینی برنامه سمت خدا افزود: دومین حصن، امام باوری و الگوپذیری و امام یاوری است؛ ما واژه ای به نام اسطوره داریم که دست نیافتنی است، اما ائمه معصومین علیهم‌السلام، الگو و اسوه ما در زندگی هستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی به حدیث از حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف اشاره کرد که فرمودند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِی أُسْوَةٌ حَسَنَة، دختر پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم برای من اسوه و الگویی نیکو است».

وی با اشاره به لزوم امام باوری و امام یاوری در زندگی، تصریح کرد: همه ما نیاز به اسوه داریم، کسی که اسوه داشته باشد، قول و فعل و تقریر فرد معصوم و صالح را برای خود الگو می‌گیرد.

شعار ما همواره «مَن کانَ لِلّه، کانَ الله ُ له» باشد

استاد و پژوهشگر حوزه تأکید کرد: شعار ما همواره این باشد که «مَن کانَ لِلّه، کانَ الله ُ له»، یعنی هر که در راه خدا باشد و برای او کار کند، نتیجه این است که خدا او را یاری می‌کند، همانطور که خداوند می‌فرماید: «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با بیان اینکه دنیا پر از کودکان کهنسال است، گفت: برخی به مادیات دنیا وابسته هستند و با وجود اینکه پا به سن گذاشته اند، برای ثروت دنیا خود را به آب و آتش می‌زنند.

وی به شخصیت برجسته حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد که به اهل بیت علیهم‌السلام تأسی می‌کردند و می‌فرمودند: «عالم محضر خدا است، در محضر خداوند معصیت نکنید»؛ این جمله به انسان حظ می‌دهد و دید انسان نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد.

نماز، حصن محکم خداوند در زندگی انسان است

کارشناس دینی برنامه سمت خدا در ادامه به هدف خلقت و هدفمندی در زندگی اشاره کرد و افزود: بهترین  هدیه ای که ما می‌توانیم اول به خودمان و بعد به دیگران بدهیم، این است که زندگی ما هدف مند و آرمان گرا باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی تصریح کرد: وجود خدا در زندگی و امام باوری و امام یاوری باعث حصن و قلعه قرار می‌شود و وقتی انسان اینگونه شد، در تنگناها آرامش پیدا می‌کند.

وی در ادامه، سومین حصن را نماز عنوان کرد و گفت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «اَلصّلاةُ حِصْنُ الرَّحْمنِ وَ مَدْحَرَةُ الشَّيطانِ؛ نماز، دژ محكم خداوند مهربان و وسيله راندن شيطان است»؛ زیبایی سجده آن است که در گوش زمین پچ پچ می‌کنی و در آسمان صدایت شنیده می‌شود.

استاد و پژوهشگر حوزه به آیه 31 سوره مریم اشاره کرد که خداوند از زبان حضرت عیسی علیه‌السلام می‌فرماید: «وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا؛ و تا زمانی که زنده‌ام، مرا به نماز و زکات توصیه کرده است»؛ همچنین در آیه 40 سوره ابراهیم، حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌فرماید: رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَوةِ وَمِن ذُرِّیَّتِی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ؛ پروردگارا: مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا: دعای مرا بپذیر».

چه کنیم فرزندانمان نمازخوان شوند؟ / عفت و عفاف، حصن است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی با طرح این پرسش که ما برای اینکه بخواهیم فرزندان ما نمازخوان شوند، چه باید کرد؟، گفت: اثرگذارترین روش این است که نماز را اول وقت بخوانیم؛ اگر مادر حجاب حداکثری داشته باشد، دختر حجاب حداقلی دارد تا معرفت پیدا کند و حداکثری شود، برای نماز هم همین طور است.

وی افزود: نیاز نیست، ما فرزندان خود را به خواندن نماز اجبار کنیم، اگر ما نماز را اول وقت بخوانیم فرزندان ما نمازخوان می‌شوند.

استاد و پژوهشگر حوزه اضافه کرد: حجاب هم معرفت و شناخت می‌خواهد؛ عفت و عفاف، حصن است و نرم افزار و نیروی نورانی حجاب، عفاف است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی همچنین به آیه 59 سوره مریم اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «خَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته‌ای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروی نمودند؛ و به زودی (مجازات) گمراهی خود را خواهند دید» و گفت: این زمان، نشانه شکست و شرمساری و سقوط ما از زندگی است.

زندگی و شخصیت قارون / امروز جامعه ما به شدت با موضوع تبرج و به رخ کشیدن ثروت روبرو است

وی در ادامه بیان داشت: من چند روز است که درباره شخصیت قارون تحقیق می‌کنم که شخصیت ویژه ای داشته است؛ قارون قائم مقام و از خویشان حضرت موسی علیه‌السلام بود، همچنین جزو هفتاد نفری بود که حضرت موسی علیه‌السلام آنان را به کوه طور برد.

استاد و پژوهشگر حوزه با بیان اینکه قارون، شخص مورد اعتماد پیامبر خدا بود، گفت: قارون ابتدا زندگی بسیار فقیرانه ای داشت، بسیار وجیه المنظر و معنوی بود، تورات را به بهترین وجه می‌دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی افزود: قارون به وسیله علم کیمیا و علوم غریبه به مرور زمان ثروتمند شد، به طوریکه هفتاد نفر کلید گنج‌های قارون را جابجا می‌کردند، هزار کنیز و چهار هزار خدمتکار و غیره داشت، ثروت او از راه حلال به دست آمده بود، در این حال، حضرت موسی علیه‌السلام از قارون طلب زکات کرد، اما قارون حاضر به پرداخت زکات نشد و به مرور زمان با پیامبر خدا مخالفت کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز جامعه ما به شدت با موضوع تبرج و به رخ کشیدن ثروت روبرو است، گفت: روزهای شنبه که تعطیل عمومی بود، زین طلا به اسب خود  می‌بست و همه حسرت زندگی او را می‌خوردند، به مرور عابدِ صالحِ تورات خوانِ مورد اعتمادِ حضرت موسی علیه‌السلام از دین خداوند خارج شد و وقتی نصیحت‌های پیامبر خدا مورد قبول قارون قرار نگرفت، به حضرت موسی خطاب آمد که اطرافیان قارون کنار بروند که عذاب نازل شود.

استاد و پژوهشگر حوزه ادامه داد: در این حال زمین دهن باز کرد و قارون و همراهان او را بلعید؛ خداوند به موسی خطاب کرد: چند بار قارون التماس کرد حضرت موسی علیه‌السلام فرمود: هفتاد بار؛ از سوی خداوند خطاب آمد: اگر یک بار به من التماس می‌کرد او را می‌بخشیدم».

ذکر نگین انگشتر حضرت زهرا علیهاالسلام

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لقمانی تصریح کرد: اگر نمی توانیم به روزهای زندگی خود اضافه کنیم به زندگی روزهای خود اضافه کنیم؛ برخی عبادات هستند که تا ابدیت ادامه دارند مانند ذکر صلوات بر محمد و آل محمد.

وی در ادامه به نقش نگین انگشتر حضرت زهرا علیهاالسلام اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: بر روی نگین انگشتر من این ذکر را بنویسید که «الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا»؛ یعنی خدایا من را به اندازه یک چشم بهم زدن هم به خودم وامگذار؛ از حضرت پرسیدند: چرا دربین این همه ذکرها، شما این ذکر را انتخاب کردید؟؛ حضرت فرمودند: «زمانی که من دختر بودم ودر خانه پدرم،هر وقت سحر بیدار شدم ، دیدم پدرم رسول الله سر به سجده گذاشته و در سجده این ذکر را می‌گوید».

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱