پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت عنوان کرد:

حجاب در ادیان الهی، یک وظیفه شرعی واجب بر زن بوده است/ هدف از فریضه حجاب، صیانت از زن است

مریم میرزاده

میرزاده با بیان اینکه هدف از فریضه حجاب در اسلام، صیانت و حراست از زن است، گفت: حجاب پوششی بر ظاهر زن است اما در واقع، تفکر و شخصیت زن را نشان می‌دهد.

 

به گزارش روابط عمومی، خانم مریم میرزاده در اختتامیه رویداد ملی «حجاب از نگاه علم» که در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، به صورت ویدئوکنفرانس حضور یافت و با اشاره به فلسفه حجاب، عنوان کرد: در ادیان آسمانی مانند مسیحیت، یهودیت و اسلام می‌بینیم که حجاب  همواره یک وظیفه شرعی واجب بر زن بوده است و ادیان الهی در نوع نگاه به زن با یکدیگر اشتراک دارند.

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت افزود: در قرآن کریم می‌بینیم که حجاب یک امر واجبی است که زن مسلمان باید بدان ملتزم باشد.

میرزاده با بیان اینکه پوشش یک منبع هست که فلسفه حجاب را برای ما تاکید می‌کند، گفت: امروز زنان باید آگاه باشند و به حجاب از روی معرفت ملتزم باشند. ما معرفت نسبت به فلسفه حجاب و دلایل این فریضه را می‌توانیم با خواندن تاریخ ادیان آسمانی و از راه بحث‌های روانشناسی، مطالعه روایات، احادیث، سخنرانی‌ها و کتابهایی درباره این موضوع اثبات کنیم.

وی با بیان اینکه دختران از 9 سالگی باید حجاب داشته باشند، به اهمیت تربیت والدین در خودسازی و پرورش عفت و حیا در کودکان اشاره کرد و افزود: ما در دورانی هستیم که فرهنگ غربی در ابعاد گوناگون به جنگ با اسلام آمده است و می‌کوشد از طریق ضربه زدن به حجاب به هویت اسلامی ما آسیب برساند.

اسلام معتقد است آزادی زن در حجاب و پوشش اوست

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت با اشاره به اینکه جامعه غربی، جامعه سرمایه داری مصرف گرا و لیبرال است، تصریح کرد: لازمه سرمایه داری  این است که زن از هرچه مانع از پیشرفتش در جامعه می‌شود، آزاد باشد و غرب معمولا به حجاب به عنوان مانعی برای آزادی نگاه می‌کند.

میرزاده تأکید کرد: اسلام معتقد است آزادی زن در حجاب و پوشش اوست. زیرا زن محجبه به عنوان یک انسان و به عنوان یک شخصیت که مورد احترام همه است، در جامعه حاضر می‌شود. اما زن غیرمحجبه در معرض نگاه خاصی در جامعه است. زیرا اولین و بارزترین جنبه ای که از خودش به جامعه نشان می‌دهد، ظاهرش است.

وی در ادامه بیان داشت: اسلام درباره رابطه زن و مرد خارج از چارچوب خانه و محارم، نظامی وضع کرده که از طریق فریضه حجاب است تا زن را از مرد بیگانه ایمن نگاه دارد و رابطه این دو را تنظیم می‌کند.

هدف از فریضه حجاب در اسلام، صیانت و حراست از زن است

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت به سخنان خانم مارسی کپتر عضو سابق کنگره آمریکا دریکی از جلسات کنگره اشاره کردکه گفته بود لباس زنان نوعی از دعوت به آزار و اذیت جنسی است که این مسئله با واکنش‌هایی روبرو بود. همچنین امانوئل کانت فیلسوف و متفکر غربی معتقد است زن از این جنبه که توجه‌ها را جلب کند، بیشتر در معرض اهانت است؛ او می‌گوید زن موجود زیبایی است که جذابیت‌هایی دارد  و دوست دارد مورد تحسین دیگران قرار گیرد، به همین خاطر بیشتر در معرض پدیده کالا شدن  و شیء شدن است و از او برای اهداف جنسی و اهداف سودجویانه سوء استفاده می‌شود.

میرزاده عنوان کرد: هدف از فریضه حجاب در اسلام، صیانت و حراست از زن است، حجاب پوششی بر ظاهر زن است اما در واقع، تفکر و شخصیت زن را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر مقایسه ای بین تفکر فلسفی و تفکر نقادی در مورد این پدیده و بین حجاب یا پوشش به عنوان یک فریضه دینی  برقرار کنیم، تطابق بسیار زیبایی می‌یابیم و درون خودمان قانع شدن و اعتقادی راسخ و محکمی در مورد این فریضه می‌یابیم.

التزام زن به حجاب در دوره قاجار از روی معرفت حقیقی نبوده است

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت خاطرنشان کرد: در ایران قبل از نظام جمهوری اسلامی مثلا در زمان قاجار می‌بینیم که زن محجبه، سراسر بدنش از سر تا پا را می‌پوشاند بدون آنکه فلسفه حجاب را بداند و در نتیجه در معرض این بود که در مواجهه با اولین چالش، حجاب از سر بردارد. یعنی التزام زن به حجاب در دوره قاجار از روی معرفت حقیقی نبوده است.

وی اضافه کرد: در زمان پهلوی مدرنیسم آمد و می‌خواست زن را آزاد کند، محمد رضا شاه مدرنیسم غربی را به ایران وارد و بر جامعه ایرانی مذهبی تحمیل کرد. در نتیجه در جامعه ای که زنانش دارای فطرت و حیا بودند، گسست اخلاقی شایع شد و می‌بینیم که سینمای ایرانی یک سینمای مبتذل در زمان پهلوی بود.

حضرت امام (ره) هویت اصیل اسلامی را به زن مسلمان ایرانی بازگرداند

میرزاده یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) هدف از پیروزی انقلاب اسلامی را پیاده کردن عرفان عملی دانستند تا عرفان نظری را در حیات انسانی و حیات جامعه ایرانی به عرفان عملی تبدیل کند. هدف حضرت امام خمینی (ره)، بازگرداندن هویت گم شده زن مسلمان بود، زن مسلمانی که از جاهلیت قاجاری به سمت مدرنیسم غربی و سرمایه داری لیبرال رفته بود.

پژوهشگر و مترجم ایرانی در بیروت اظهار داشت: حضرت امام (ره) هویت اصیل اسلامی را به زن مسلمان ایرانی بازگرداند تا بانوان مسلمان با حجاب و هویت اسلامی در عرصه‌های علمی، فرهنگی، هنری و اجتماعی حضور داشته باشند.

وی تصریح کرد: فلسفه حجاب طولانی است، اما نکته اصلی تربیت دختران از کودکی و توجه آنها به عفت و حیا است. حجاب از درون به بیرون می‌آید، اگر احساس حیا در دختران ما نباشد، نمی توانیم سلامتشان در جامعه را تضمین کنیم.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱