استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

تبیین ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

حجت الاسلام رفیعی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با بیان اینکه حداقل 20 ویژگی برای خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها وجود دارد، به تبیین ویژگی‌های این خانه پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، نخستین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور عموم مردم قم در جامعه الزهرا  سلام الله علیها برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه به سخنرانی پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ [این نور] در خانه‌هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه‌ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند»، عنوان کرد: رفعت دو معنا دارد، یک رفعت مکانی و یک رفعت جایگاه و مقام است، همانند جایگاه و مقام رسول اکرم صلی الله که در کنار یاد خداوند متعال قرار گرفته است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند متعال به خانه هایی، رفعت مکانی داده است، همانند مساجد که در آن، یاد خدا می‌شود. در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، خداوند متعال، بیوت الانبیا را بالا برده است، همچنین بنا بر روایاتی از کتب اهل سنت و تشیع، خانه حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز مصداق این بیوت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در ادامه به ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اشاره کرد و گفت: اولین ویژگی خانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها اینکه بیت الوحی است، بسیاری از آیات قرآن کریم در این خانه نازل شده، از جمله سوره «هل اتی» که روز 25 ذی الحجه نازل شده و به نام روز خانواده نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه حدیث کساء جزو مسلمات تاریخ است که در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اتفاق افتاده است، افزود: آیه تطهیر در این خانه نازل شده و پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله به مدت 6 ماه هر روز به این خانه می‌آمدند و آیه تطهیر را قرائت می‌فرمودند.

این سخنران مذهبی، ویژگی دوم خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را بیت ملائکه و فرشتگان عنوان کرد و افزود: روایتی از امام صادق علیه‌السلام در اصول کافی آمده که جبرئیل پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله هر روز به خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌آمد و به حضرت تسلیت می‌گفت، حضرت را آرام می‌کرد و اخباری از پدر بزرگوار و ذریه حضرت در آینده به ایشان می‌گفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بیان داشت: ویژگی سوم خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، بیت الولایه و خانه تولّی و تبرّی است، این خانه، خانه دفاع از ولایت حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام است.

وی تصریح کرد: ما تشیع خود را مدیون حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هستیم و اگر حضرت سکوت می‌کرد، امروز از تشیع چیزی باقی نمانده بود.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: زمانی که زنان مدینه به ملاقات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها رفتند، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خطبه ای در میان زنان انصار و مهاجر خواندند و فرمودند: «به خدا در حالى صبح كردم كه از دنياى شما متنفرم، مردان شما را دشمن مى شمرم، و از آنها بيزارم»، آن حضرت سوالی پرسیدند که در مقابل چشمان تاریخ است و فرمودند چرا  و به كدام مجوز مردان شما محور خلافت را از آنچه پيامبر صلى الله عليه وآله در بيانات صريح و سخنان روشن خود بيان كرده بود منحرف ساختند؟».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تأکید کرد: خداوند متعال، خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را با نزول سوره «هل اتی» و دیگر سوره‌های قرآن کریم، حضور فرشتگان، دفاع از ولایت و غیره بالا برده است.

وی با بیان اینکه این خانه، قدمگاه و حضور اهل بیت علیهم‌السلام، بیت العباده، بیت الایثار، بیت التربیت، بیت الدعا و غیره است، گفت: خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها حداقل 20 ویژگی دارد که در شب‌های آینده به سایر ویژگی‌ها پرداخته می‌شود.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه خانه‌ها را با این ویژگی‌ها تطبیق دهیم، اظهار داشت: در این خانه نماز شب و دعا خوانده می‌شود، ایثار و انفاق می‌شود و ما باید تلاش کنیم خانه‌های خود را با این ویژگی‌ها تطبیق دهیم.

****************************************

لزوم ترویج فرهنگ عفاف در جامعه/ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در دومین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به ادامه مباحث شب گذشته درباره آیه شریفه «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ [این نور] در خانه‌هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه‌ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند» اشاره کرد و با اشاره به ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: همانطور که گفته شد، خانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، باب الله، باب النبی، بیت الوحی، بیت الملائکه، بیت الولایه و بیت البرائه است.

خانه حضرت زهرا(س) بیت عفاف و حیا است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها خانه عادی نیست، عنوان کرد: این خانه، بیت العفاف و الحیا است، عفت و حیا از صفات کلیدی در حوزه اخلاق است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام می‌فرماید: «أفضَلُ العِبادَةِ العَفافُ؛ برترين عبادت، پاكدامنى است»؛ همچنین در روایتی آمده است: «الحَياءُ سَبَبٌ إلى كُلِّ جَميلٍ؛ حيا ، وسيله اى به سوى همه زيبايى هاست».

وی بیان داشت: حجاب شاخه ای از عفت است  و عفت به معنای خویشتن داری، پاکدامنی، غلبه بر کبائر و فواحش، مدیریت غرایز و سد در مقابل طغیان امیال است.

تبیین صفات دهگانه منشعب از صفت عفاف

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام در حدیثی می‌فرمایند: «أمّا العَفافُ: فيَتَشَعَّبُ مِنهُ الرِّضا، و الاستِكانَةُ، و الحَظُّ، و الرّاحَةُ، و التَّفَقُّدُ، و الخُشوعُ، و التَّذَكُّرُ، و التَّفَكُّرُ، و الجُودُ، و السَّخاءُ، فهذا ما يَتَشَعَّبُ لِلعاقِلِ بِعَفافِه رِضىً بِاللّه ِ و بِقِسمِهِ؛ آنچه از عفّت منشعب مى شود خشنودى است و خضوع و بهره مندى و آسايش و دلجويى و فروتنى و تذكّر و تفكّر و بخشندگى و سخاوت. اينها خصالى است كه به سبب پارسايى براى خردمندى كه از خدا و قسمت او خشنود است، حاصل مى شود»؛ تمام این صفات دهگانه منشعب از صفت عفاف است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: صفت رضا نتیجه عفاف است، کسی که به رضای الهی راضی می‌شود و شکوه نمی کند، نتیجه عفت است؛ کسی که عفاف دارد، دارای فروتنی، آرامش، اندیشه سالم است، یعنی یکی از ثمرات عفاف، اندیشه سالم و سخاوت است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در خطبه متقین می‌فرمایند: «وَ اَنْفُسُهُمْ عَفِیفَهٌ؛ و روح آنها عفیف است»؛ یکی از صفات مؤمنین این است که عفیف هستند و این قدر این صفت مهم است که انسان را تا مرز فرشتگان الهی پیش می‌برد.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در کلمات قصار نهج البلاغه مى فرماید: «مَا الْمُجاهِدُ الشَّهیدُ فی سَبیلِ اللهِ بِأَعْظَمَ اَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَکادُ الْعَفیفُ أنْ یَکُونَ مَلَکاً مِنَ الْمَلائِکَةِ؛ پاداش کسانى که در راه خدا جهاد کنند و شهید شوند، بیشتر از کسى که قادر (بر گناه و حرام و اعمال ناشایست) شود و عفت و پاکدامنى پیشه کند، نیست; نزدیک است که فرد پاکدامن و عفیف، فرشته اى از فرشتگان الهى شود».

جامعه سه وظیفه کلیدی در حوزه ازدواج و خانواده دارد / ترویج وقف در حوزه ازدواج

استاد حوزه و دانشگاه به پنج محور عفت اشاره کرد و با اشاره به عفت جنسی، عنوان کرد: امروز عفت جنسی مبتلا به جامعه است و چند معضل در حوزه خانواده وجود دارد که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی مکرر به آنها اشاره می‌کنند و اگر توجه نشود، جامعه یک قرن در این ناحیه ضربه خواهد خورد، از جمله بحث ازدواج است که جوانان مجرد زیادی در کشور داریم.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: برخی مشکل ازدواج را فقر و بیکاری عنوان می‌کنند، گرچه این دو معضل از عوامل کلیدی است، اما بسیاری از ثروتمندان هم هستند که ازدواج نکردند. بحث دوم، تحکیم خانواده است که امروز آمار طلاق در حال افزایش است، بحث فرزندآوری و سقط جنین مهم است.

وی با اشاره به آیه 32 و 33 سوره نور، بیان داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید جامعه سه وظیفه کلیدی در حوزه ازدواج و خانواده دارد، اول اینکه اول اینکه در امر ازدواج جوانان تلاش کنید، اگر جوان به هر دلیلی نتوانست ازدواج کند، «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِکاحاً حَتَّي يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند ، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز گرداند» که این عفت جنسی است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به ترویج وقف در حوزه ازدواج، خاطرنشان کرد: عده ای می‌توانند برای تسهیل ازدواج، از نظر مالی به جوانان کمک کنند که باید در این زمینه فرهنگسازی کرد.  

تبیین چرایی برخورد با بدحجابی در جامعه

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه اسلام برای تحقق عفاف، مبادی آن را بسته است، به آیه شریفه 59 سوره احزاب، «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ...» اشاره کرد و گفت: پوشش کامل فقط مربوط به زنان پیامبر نیست، بلکه خطاب به زنان مؤمن هم هست.

وی بیان داشت: می‌گویند چرا به بدحجابی انتقاد دارید، مگر در زمان صدر اسلام، پیامبر اسلام و حضرت امیرالمؤمنین نسبت به بی حجابی برخورد داشتند، پاسخ این است که همه وقایع تاریخی به دست ما نرسیده است، اما در روایتی آمده خواهر همسر پیامبر اسلام با پیراهنی نازک به خانه حضرت آمد که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ‍ روی برگرداندند و فرمودند که لباس پوشیده بپوشند.

استاد حوزه و دانشگاه  تصریح کرد: بی حجابی جزو منکر است و ما درباره نهی از منکر، آیات زیادی داریم؛ همچنین ما سیره معصومین و اهل بیت علیهم السلام را داریم، در روایات آمده که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با خمارو جلباب و به صورت کاملا پوشیده به مسجد می‌روند و پشت پرده خطبه می‌خوانند.

لزوم توجه به عفت کلامی و عفت نوشتاری

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه به عفت گفتاری، عفت در حوزه مال و عفت در اندیشه اشاره کرد و گفت: ما در آستانه انتخابات هستیم و شاید سوءظن، آبروریزی و غیره رخ دهد که باید عفت کلامی را در این عرصه رعایت کرد.

وی همچنین به عفت در فضای مجازی و عفت نوشتاری اشاره کرد و افزود: در فضای مجازی باید مراقب باشیم، زیرا مسئولیت در این عرصه بالا است. ما در دین اسلام، اجازه ترویج فحشا را نداریم، بنابراین انتشار تصاویر و فیلم برخی در فضای مجازی از نظر اسلام نهی شده است.

کانون توجه به مسئله عفاف در آموزش و پرورش است/ لزوم ترویج فرهنگ عفاف در جامعه/ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند

استاد حوزه و دانشگاه با تصریح بر اینکه فرهنگ عفاف را در جامعه ترویج کنیم، عنوان کرد: عفاف از صفات کلیدی است و کانون توجه به آن در آموزش و پرورش است که باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت حساب شده، آثار عفاف را برای دختران و پسران بازگو کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با بیان اینکه صدا وسیما نیز در ترویج عفاف و حیا می‌تواند مؤثر باشد، گفت: نحوه ارتباطات و خطراتی که ارتباط نادرست، زندگی انسان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، باید برای جوانان بازگو شود.

وی در پایان تأکید کرد: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مظهر عفاف هستند و این صفت در تمام گفتار، رفتار و زندگی آن حضرت دیده می‌شود.

 ***************************

سومین و آخرین شب مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور بیش از 5 هزار از عموم مردم قم در جامعه الزهرا  سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی سخنران مذهبی و استاد حوزه و دانشگاه به ادامه مباحث شب گذشته درباره آیه شریفه «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ؛ [این نور] در خانه‌هایی است که خدا اذن داده [شأن و منزلت و قدر و عظمت آنها] رفعت یابند و نامش در آنها ذکر شود، همواره در آن خانه‌ها صبح و شام او را تسبیح می‌گویند» پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، اظهار داشت: همانطور که گفته شد، خانه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها، باب الله، باب النبی، بیت الوحی، بیت الملائکه، بیت الولایه، بیت البرائه و بیت العاف است.

خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، کانون معنویت است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍، خانه و کانون معنویت است، گفت: معنویت نیاز بشر است و زمانی غربی‌ها آن را نفی کردند، اما متوجه شدند که معنویت با انسان عجین است، لذا پذیرفتند اما معنویتی ارائه دادند که معنویت کاذب است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: در معنویت‌های ارائه شده غربی‌ها سه نتیجه ترک دنیا، اباحی گری و معنویت فردگرا دیده می‌شود که همگی از نظر اسلام مردود است.

ویژگی‌های خانواده و جامعه معنوی از دیدگاه قرآن کریم

این سخنران مذهبی در ادامه به ویژگی‌های خانواده و جامعه معنوی از دیدگاه قرآن کریم اشاره کرد و اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 63 سوره فرقان و آیه‌های بعدی 12 ویژگی جامعه سالم را ذکر می‌فرماید؛ همچنین خداوند متعال در آیات شریفه 36 تا 39 سوره شوری، بنیان یک جامعه سالم و مطلوب را ذکر فرموده و 10 ویژگی را بیان کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ادامه داد: در این آیات شریفه، خانواده و جامعه معنوی، ایمان و توکل دارد، گذشت می‌کند، فرمان خداوند متعال را اطاعات می‌کند، انفاق و نماز و رعایت عدالت و غیره در این جامعه اجرا می‌شود و این آیات، معرف جامعه معنوی هستند.

وی همچنین به آیات شریفه 151 تا 153 سوره انعام با 10 فرمان، آیات اول سوره مؤمنون و آیات اول سوره انفال اشاره و تصریح کرد: معنویت در پرتو خرد شکل می‌گیرد و به انسان  جامعه ارزش می‌دهد؛ اگر معنویت را از جامعه بگیریم، مادی گرا می‌شود.

دعایی که امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا به امام سجاد علیه‌السلام آموختند

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به معنویت در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ و حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و با بیان مصداق‌هایی از حضور معنویت در خانه اهل بیت علیهم السلام، عنوان کرد: ارتباط با خدا، ارتباط با مسجد، ارتباط با سخنان پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله ‍و ارتباط با دعا و قرآن در خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ وجود دارد و خانه معنوی را به نمایش می‌گذارد.

وی بابیان اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ دعاهای ویژه دارد، اظهار داشت: امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا به فرزندشان امام سجاد علیه‌السلام می‌فرمایند: «پسرم! از من دعائی را حفظ کن که فاطمه به من تعلیم داده، و رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ‍ هم به او تعلیم داده بود، و جبرئیل هم به رسول خدا؛ و این دعا برای رفع حاجت و همّ و غم و بلاهای سخت که نازل می‌شود مفید است» و این دعا همان دعای مفاتیح «بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا» است.

نسل جدید باید با معنویت معرفتی آشنا شوند/ اسلام مناسکی با اسلام معارفی آمیخته شود

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی در ادامه به برخی وقایع خانه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ اشاره کرد و گفت: در این خانه، معنویت وجود دارد، شب اول ازدواج به نماز می‌ایستند و نماز می‌خوانند، سه روز روزه می‌گیرند و انفاق می‌کنند، شب زنده داری می‌کنند، نماز شب می‌خوانند، فرزندداری، همسرداری، نقش اجتماعی، نقش خانوادگی، دفاع از مظلوم، مبارزه با ظلم و غیره از ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها‍ است.

این سخنران مذهبی در پایان با اشاره به برگزاری مراسم مختلف در مناسبت‌های مختلف سال مانند مراسم عرفه، اعتکاف، اربعین و غیره، یادآور شد: همه این مراسم ارزشمند هستند و باید در جامعه وجود داشته باشد، اما اسلام مناسکی باید با اسلام معارفی آمیخته شود و نسل جدید باید با معنویت معرفتی آشنا شوند.

***************************************************

آیات شریفه 63 تا 65 سوره فرقان: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذينَ يَمْشُونَ عَلَي الْأَرْضِ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً؛ وَ الَّذينَ يَبيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً؛ وَ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً؛ بندگان (خاص خداوند) رحمان کسانی هستند که با آرامش و بی تکبّر بر زمین راه می‌روند و هنگامی که جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام می‌گویند (و با بی اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند)؛ کسانی که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می‌کنند؛ و کسانی که می‌گویند: «پروردگارا! عذاب جهنم را از ما برطرف گردان ، که عذابش سخت و پر دوام است»؛ در این آیات شریفه، منشوری از خانواده و جامعه معنوی را نشان می‌دهد.

آیات شریفه 36 تا 39 سوره شوری: «فَما أُوتيتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَمَتاعُ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقي‏ لِلَّذينَ آمَنُوا وَ عَلي‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ؛ وَ الَّذينَ يَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ؛وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُوري‏ بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ؛ وَ الَّذينَ إِذا أَصابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنْتَصِرُونَ؛ آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگی دنیاست ، و آنچه نزد خداست برای کسانی که ایمان آورده و بر پروردگارشان توکّل می‌کنند بهتر و پایدارتر است؛ همان کسانی که از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب می‌ورزند ، و هنگامی که خشمگین شوند عفو می‌کنند؛ و کسانی که دعوت پروردگارشان را اجابت کرده و نماز را برپا می‌دارند و کارهایشان به صورت مشورت در میان آنهاست و از آنچه به آنها روزی داده ایم انفاق می‌کنند؛ و کسانی که هر گاه ستمی به آنها رسد، (تسلیم ظلم نمی‌شوند و یاری می‌طلبند».

آیات شریفه 151 تا 153 سوره انعام: «قُلْ تَعالَوْا أَتْلُ ما حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَيْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَيْئاً وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِيَّاهُمْ وَ لا تَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ لا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتي‏ حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ؛ وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتيمِ إِلاَّ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ حَتَّي يَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَ أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ الْميزانَ بِالْقِسْطِ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ کانَ ذا قُرْبي‏ وَ بِعَهْدِ اللَّهِ أَوْفُوا ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ152وَ أَنَّ هذا صِراطي‏ مُسْتَقيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبيلِهِ ذلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ؛ بگو: «بیایید آنچه را پروردگارتان بر شما حرام کرده است برایتان بخوانم: اینکه چیزی را شریک خدا قرار ندهید! و به پدر و مادر نیکی کنید! و فرزندانتان را از (ترس) فقر نکشید! ما شما و آنها را روزی می‌دهیم و نزدیک کارهای زشت نروید ، چه آشکار باشد چه پنهان! و انسانی را که خداوند محترم شمرده، به قتل نرسانید! مگر بحق (و از روی استحقاق) این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش کرده، شاید درک کنید؛ و به مال یتیم ، جز به بهترین صورت (و برای اصلاح)، نزدیک نشوید تا به حد رشد خود برسد! و حق پیمانه و وزن را بعدالت ادا کنید!- هیچ کس را ، جز بمقدار تواناییش تکلیف نمی‌کنیم- و هنگامی که سخنی می‌گویید، عدالت را رعایت نمایید، حتی اگر در مورد نزدیکان (شما) بوده باشد و به پیمان خدا وفا کنید ، این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می‌کند ، تا متذکّر شوید!؛ این راه مستقیم من است ، از آن پیروی کنید! و از راه‌های پراکنده (و انحرافی) پیروی نکنید ، که شما را از طریق حق دور می‌سازد! این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش می‌کند، شاید پرهیزگاری پیشه کنید!»

آیات اول تا پنجم سوره مؤمنون: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ الَّذينَ هُمْ في‏ صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ؛ وَ الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ؛ وَ الَّذينَ هُمْ لِلزَّکاةِ فاعِلُونَ؛ وَ الَّذينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حافِظُونَ؛ مؤمنان رستگار شدند؛ آنها که در نمازشان خشوع دارند؛ و آنها که از لغو و بیهودگی روی گردانند؛ و آنها که زکات را انجام می‌دهند؛ و آنها که دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفتی) حفظ می‌کنند».

آیات دوم تا پنجم سوره انفال: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إيماناً وَ عَلي‏ رَبِّهِمْ يَتَوَکَّلُونَ2الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ3أُولئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ کَريمٌ؛ مؤمنان ، تنها کسانی هستند که هر گاه نام خدا برده شود ، دلهاشان ترسان میگردد و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود ، ایمانشان فزونتر می‌گردد و تنها بر پروردگارشان توکل دارند؛ آنها که نماز را برپا می‌دارند و از آنچه به آنها روزی داده ایم ، انفاق می‌کنند؛ مؤمنان حقیقی آنها هستند برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است و برای آنها ، آمرزش و روزی بی نقص و عیب است».

تصویر خبر

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱