تبیین وظایف مردم، مسئولان و حوزه های علمیه در قبال جانبازان

اخوی 2

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه شهدا و جانبازان برای حفظ دین، انقلاب و نظام اسلامی دست از جان شستند، مهمترین وظیفه مردم و مسئولان را تلاش در راستای این آرمان ها دانست.

 

به گزارش روابط عمومی، حجت الاسلام والمسلمین اصغر اخوی متولد 1348 است. او در سال 1362 و در سن 14 سالگی وارد حوزه علمیه شد. پس از دو سال تحصیل علوم حوزوی و در سال 1364 به جبهه اعزام شد. چندین ماه پس از اعزام در منطقه غرب کشور در عملیات قادر مجروح و پس از چندین ماه بستری در سال 65 بهبود نسبی یافت. وی تا پایان جنگ دو بار دیگر در قالب طلاب رزمی تبلیغی به جبهه های جنگ اعزام شد. حجت الاسلام والمسلمین اخوی، دوران دفاع مقدس را فرصت خوبی برای خودشناسی، خودسازی و شناخت وظایف طلبگی و انسانی می‌داند و جهاد کنونی را دفاع از دین، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه می داند و معتقد است کسانی که مانده‌اند وظیفه شان سنگین تر و چند برابر است. وی طلبگی را یکی دیگر از عرصه های جهاد در راه خدا برای زنده نگه داشتن دین و مکتب اهل بیت علیهم السلام می داند.

استاد حوزه علمیه می گوید: من روز، ساعت، دقیقه و ثانیه‌ای بدون درد ندارم، ولی هیچگاه پشیمان نشدم، ناله نکردم و حتی به خانواده ام برخی دردهایم را نگفتم؛ چرا که در آن هنگام به وظیفه‌مان عمل کردیم و همواره خود را بدهکار انقلاب اسلامی میدانیم و اگر برای انقلاب کاری کردیم منتی بر سر کسی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی اکنون مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام است. او ماندن را سخت توصیف می‌کند و شهادت را افتخاری می داند که نصیبش نشده است چیزی که سالیان است حسرت آن را می خورد و سختی ها و اذیت شدن های ماندن را بخاطرش تحمل کرده است.

سالروز میلاد حضرت قمر بنی هاشم اباالفضل العباس بهانه ای شد تا دقایقی را با این جانباز گرامی دوران دفاع مقدس به گفتگو بنشینیم.

وی با اشاره به نامگذاری سالروز ولادت حضرت عباس علیه السلام به روز جانباز و تقدیر از جانبازان در این روز گفت: حضرت اباالفضل علیه السلام مظهر رشادت، شجاعت، شهامت، دلاوری، وفاداری، بصیرت، جوانمردی، ولایتمداری، ایمان قوی، اخلاص، شهادت ، ایثار و جانبازی هستند و چه بهتر که جانبازان ما خودشان را منتسب به آن حضرت بدانند که در راه دین جانفشانی کرد.

مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی که خودشان بزرگ جانباز انقلاب، یار همراه و همسنگر حضرت امام خمینی (ره) بودند درباره جانبازان فرموده‌اند «شما جانبازان عزیز هم مثل شهدا هستید؛ شهید هم همین ضربه‌ای را که جانباز تحمل کرده است، او هم تحمل کرده؛ سرنوشت او پرواز و رفتن بود، سرنوشت این فعلا ماندن.»

وی اظهار داشت: جانباز یعنی قله وارستگی در اوج شکستگی و زیستن بدون دلبستگی، جانبازان یادگاران روزهای عشق و حماسه‌اند. آنها خاطرات مجسم سالهایی‌اند که درهای آسمان به روی عاشقان باز بود و فرشتگان در آسمان زمین مشغول گلچینی بودند. جانباز شعله ای از جان حضرت عباس علیه السلام است که شمع ایمان را در زمانه خودش روشن نگه می‌دارد و جانبازان مثالی از وفاداری، ایثار، شکوه زخم و زیبایی و تصویرگر ایمانند.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی ادامه داد: از پیامبر اسلام (ص) نقل است که فرمودند اعمال همه مردم در مقابل اعمال مجاهدان همچون پرستویی است که با منقار خود قطره‌ای از آب دریا می گیرد.

وی جانبازان و ایثارگران را از افتخارات کشور دانست و اظهار داشت: در قبال جانبازان وظایفی وجود دارد که می توان این وظایف را در 5 عرصه تبیین کرد؛ 1- وظایف خود جانبازان، 2- وظایف خانواده و اطرافیان، 3-وظایف مدیران و مسئولان، 4- وظایف مردم و 5- وظایف حوزه علمیه.

مدیر مرکز مشاوره وظایف جانبازان را در وهله نخست بر اساس آیه 30 سوره فصلت «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتي كُنتُم توعَدونَ» استواری و استقامت در راه حق عنوان کرد و گفت: حفظ ایمان و وفاداری به انقلاب و ولایت، در کنار مردم بودن و همراهی با نظام اسلامی، بیان خاطرات دوران دفاع مقدس، حضور در صحنه های انقلاب مثل راهپیمایی ها و انتخابات از جمله وظایف جانبازان در دوران کنونی است. معنای این حضور آن است که جانباز هنوز پای انقلاب ایستاده است و تا آخرین قطره خون در پاسداری از دین و انقلاب ایستادگی می کند.

وی حضور در کنار جانبازان، صبر و حوصله، سعه صدر، کمک و حمایت به ویژه برای جانبازانی که درصد جانبازی شان بالاست را از وظایف خانواده و اطرافیان جانبازان دانست و گفت: همسران، فرزندان و اطرافیان باید شرایط جانباز را درک و از آنها در عرصه های مختلف حمایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اخوی وظایف مدیران و مسئولان در قبال جانبازان را بسیار مهم عنوان کرد و بیان داشت: مسئولان وظیفه اصلی شان شناخت مسئولیت و استفاده درست از جایگاه و خدمت به همه مردم است، چرا که شهدا و جانبازان رفتند تا مردم در آسایش و رفاه باشند. وظیفه بعدی مسئولان قدردانی از کسانی است که پای انقلاب بودند، ماندند و هستند مانند ایثارگران، خانواده های شهدا و جانبازان.

وی حمایت از جانبازان را وظیفه دیگر مسئولان دانست و ادامه داد: جانبازان فقط حمایت های اقتصادی نمی خواهند، حمایت‌های عاطفی و درک سختی هایشان ازسوی مسئولان هم برایشان بسیار مهم است. این قدردانی و حمایت هم نباید منحصر به روز جانباز و آستانه انتخابات شود. بلکه باید به گونه ای باشد که افراد از آن احساس دلگرمی کنند. هر چند این حمایت ها هرقدر هم که باشد نمی تواند ذره ای در درد و ناراحتی های روحی و جسمی را که یک جانباز می کشد جبران کند.

استاد حوزه علمیه وظیفه دیگر مسئولان در قبال جانبازان و شهدا را وفاداری به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: اینها روی صندلی هایی نشسته اند که بابت هر کدام چندین شهید و جانباز نثار انقلاب شده است برای همین باید نسبت به آرمان های انقلاب بسیار حساس باشند.

وی در باره وظایف مردم در قبال جانبازان اظهار داشت: جانبازان مظلوم سختی های متعددی را تحمل می‌کنند و نیازی هم به کسی ندارند ولی مردم موظفند از آنها  قدردانی کنند و به آنها احترام بگذارند، این قدردانی و احترام برای رشد روحی و معنوی خود مردم مطلوب است .

حجت الاسلام والمسلمین اخوی وظیفه دیگر مردم را دفاع از دین و مجاهدت در راه خدا عنوان کرد و گفت: قرار نیست فقط یک قشر خاص از دین، انقلاب و نظام دفاع کنند. جانبازان و شهدا رفتند برای حفظ دین و انقلاب. مردم هم باید به دین، باورها و انقلابی‌گری جانبازان احترام بگذارند و در این مسیر گام بردارند.

وی حمایت عاطفی، روحی و زبانی از خانواده های جانبازان و همراهی با آنان را از دیگر وظایف مردم برشمرد و بیان داشت: اینکه شنیده می شود برخی درباره جانبازان و سختی های آنها می گویند خوب می خواستند نروند مگر کسی مجبورشان کرده بود، این سخنان در روحیه خانواده های شهدا و جانبازان تاثیر بسیار منفی دارد. تقدیر از جانبازان و خانواده های ایثارگران در مساجد، پایگاه های بسیج و مراکز عمومی باید رواج یابد تا فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی در بیبن مردم نهادینه شود.

مدیر مرکز مشاوره ادامه داد: حوزه علمیه هم در قبال جانبازان وظایفی بر عهده دارد، حوزه باید از جانبازان در مراسمات و موقعیت های گوناگون تقدیر و حمایت کند و خانواده‌های آنها را مورد توجه قرار دهد. درک شرایط جسمی، روحی، روانی، خانوادگی و مالی جانبازان بحث مهمی است. تنها کمک مالی مشکل را حل نمی‌کند. در شرایط کنونی اگر به یک نفر چندین میلیارد تومان داده شود تا مثلا یک دستش را قطع کنند قبول نمی‌کند ولی در همین شرایط بسیاری از مردم میلیون‌ها تومان خرج می کنند تا یک عضو خود را ترمیم یا زیبا کنند. این مساله ارزش کار جانبازان را نشان می دهد که از جان دست شسته‌اند. حال وظیفه ماست که آنها را ببینیم و به آنها توجه کنیم تا روح جانبازی و ایثارگری در جامعه زنده شود.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱