مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد:

مسئولیت‌پذیری، پناهگاه و ملجا بودن پاسخگویان احکام دینی/ پاسخ به احکام، تبلیغ عملی دین و ترویج اعتماد به نهاد مرجعیت است

برقعی

خانم برقعی با بیان اینکه پاسخ به احکام، نوعی تبلیغ عملی دین و ترویج اعتماد به نهاد مرجعیت است، گفت: پاسخگوی احکام دینی در نگاه فاطمی، تنها یک انتقال‌دهنده اطلاعات نیست، بلکه یک کفیل و سرپرست است.

به گزارش روابط عمومی، خانم دکتر سیده زهره برقعی مدیر محترم جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در مراسم افتتاحیه همایش پاسخگویان خواهر دفاتر نمایندگی ولی فقیه که در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در حال برگزاری است، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان، عنوان کرد: شما پاسخگویان احکام شرعی و اعتقادی، سربازان خط مقدم تبلیغ دین هستید؛ کسانی که مردم، با ایمان و اعتماد، پرسش‌های دینی خود را به شما می‌سپارند. این اعتماد، سرمایه‌ای بزرگ و مسئولیتی الهی است که باید از آن پاسداری کرد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش، بیان داشت: بی‌تردید، یکی از رسالت‌های مهم حوزه‌های علمیه، ارتباط عالمانه و مسئولانه با مردم و تبیین دین در عرصه زندگی روزمره است و کارشناسان پاسخگوی احکام شرعی در خط مقدم این رسالت بزرگ قرار داند؛ همان‌جا که مردم با اعتماد قلبی، پرسش‌های دینی خود را مطرح می‌کنند و پاسخ شما را به‌منزله سخن دین می‌دانند. این جایگاه، مسئولیتی الهی و سنگین است.

پاسخ به احکام، نوعی تبلیغ عملی دین و ترویج اعتماد به نهاد مرجعیت است

برقعی یادآور شد: قرآن کریم در وصف مأموریت بزرگ اهل علم و تبلیغ می‌فرماید: «وَمَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعَا إِلَى اللَّهِ وَعَمِلَ صَالِحًا وَقَالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِينَ؛ (فصلت: 33) و کیست خوش‌سخن‌تر از آن کس که به سوی خدا دعوت کند و کار شایسته انجام دهد و بگوید:من از مسلمانانم»؛ کارشناسان پاسخگوی احکام شرعی، مصداق بارز این آیه کریمه هستند که با دانش و عمل صالح، مردم را به سوی احکام نورانی اسلام هدایت می‌کنند و با بر عهده گرفتن این مسئولیت خطیر، در زمره «الداعون الی الله» قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: پاسخ به احکام، تنها بیان حکم فقهی نیست؛ بلکه نوعی تبلیغ عملی دین و ترویج اعتماد به نهاد مرجعیت است. دقت در نقل، ادب در گفتار، و تواضع در برخورد، همه بخشی از فقه پاسخگویی است که باید در کنار دانش فقهی مورد توجه قرار گیرد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها خاطرنشان کرد: امروز، جامعه با پرسش‌های نوپدیدی روبه‌روست؛ از مسائل اقتصادی و خانواده گرفته تا فضای مجازی و حقوق شهروندی. بنابراین پاسخگویان احکام شرعی باید به‌روز، دقیق و منضبط باشند و با مراجعه مستمر به منابع معتبر فقهی و هماهنگی با دفاتر مراجع معظم تقلید، زمینه پاسخ‌گویی صحیح و یکپارچه را فراهم کنند.

برقعی اضافه کرد: از سوی دیگر، حوزه باید در جهت توانمندسازی پاسخگویان گام‌های جدی‌تری بردارد؛ با برگزاری کارگاه‌های علمی، نشست‌های تخصصی، و بازآموزی‌های مستمر، تا ان‌شاءالله در آینده شاهد پاسخ‌هایی باشیم که هم از نظر فقهی غنی، و هم از نظر ارتباطی اثرگذار باشند.

وی به برخی وظایف و ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی پاسخگویان احکام شرعی اشاره کرد و بیان داشت: پاسخ به احکام شرعی فقط نقل فتوا نیست، بلکه نوعی تبلیغ عملی دین است. اگر پاسخ به سؤالات دینی، با ادب و آرامش باشد، مردم نه فقط حکم شرعی، بلکه نور اخلاق و ایمان را نیز از ما می‌گیرند.

هر پاسخ به سؤالات دینی مردم؛ عبادتی که نزد خدا ثبت می‌شود

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به پربرکت بودن مسئولیت پاسخگویان به مسائل دینی، گفت: هر پاسخ به سؤالات دینی و اعتقادی، اگر با نیت خالص باشد، عبادتی است که نزد خدا ثبت می‌شود و چه بسا همان پاسخ کوتاه، گرهی از زندگی یک انسان بگشاید و مسیر او را دگرگون کند.

وی همچنین به روایتی از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها که با کمال گشاده‌رویی و بدون ذره‌ای خستگی به تمامی پرسش‌های بانویی پاسخ می‌دهند اشاره کرد و افزود: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها به آن زن بیان می‌فرمایند: «اکْتُرِیتُ أَنَا لِکُلِّ مَسْأَلَهٍ- بِأَکْثَرَ مِنْ مِلْ‌ءِ مَا بَینَ الثَّرَى إِلَى الْعَرْشِ لُؤْلُؤاً فَأَحْرَى أَنْ لَا یثْقُلَ عَلَی؛ ... هر چه خواهی، بپرس زیرا ارزش پاداشی که در مقابل پاسخ به این پرسش، ما از خزانه غیب الهی دریافت می‌کنیم، افزون تر از این است که از زمین تا عرش الهی پر از لؤلؤ و مروارید شود به من بدهند».

مسئولیت‌پذیری، پناهگاه و ملجا بودن پاسخگویان احکام دینی

برقعی در ادامه، بیان داشت: پاسخگوی احکام دینی در نگاه فاطمی، تنها یک انتقال‌دهنده اطلاعات نیست، بلکه یک کفیل و سرپرست است. همان‌گونه که در ادامه همان حدیث آمده است که در روز قیامت ندا می‌آید: «أَیهَا الْکَافِلُونَ لِأَیتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ، النَّاعِشُونَ لَهُمْ عِنْدَ انْقِطَاعِهِمْ عَنْ آبَائِهِمُ؛ ای سرپرستان یتیمان آل محمد، آنان که در زمان انقطاعشان از پدرانشان [یعنی ائمه] به دادشان رسیدید»؛ اینجاست که پاسخگو، خود را پدری دلسوز برای جوینده علم می‌داند که در نبود امام، مسئول هدایت، تربیت و نجات اوست. این، پاسخگویی را از یک فعل ساده، به یک امانت‌داری بزرگ ارتقا می‌دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پاسخگویی مداوم، مواجهه با پرسش‌های تکراری یا چالش‌برانگیز، ممکن است باعث احساس فرسودگی، بی‌اثر بودن کار، یا خستگی روحی شود که برای مقابله با این حالت، چند راهکار مناسب از جمله تجدید نیت، مطالعه مستمر، توجه به اثر کار و گره گشایی از کار مردم، ارتباط با بزرگان و اساتید و غیره وجود دارد.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در پایان تصریح کرد: هر پاسخ به سؤالات دینی مردم، اگر با اخلاص و اخلاق همراه باشد، چراغی است در دل یک مؤمن و خدمتی به ساحت اهل‌بیت علیهم‌السلام خواهد بود. هر پاسخ شرعی، می‌تواند در جان یک مؤمن اثرگذار باشد و گرهی از زندگی او بگشاید.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۴۵