مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام:

کتاب و کتابخوانی را به عنوان یک معروف تبلیغ کنیم/ سهم میراث مکتوب در تمدن بشری

بازدید مدیر از کتابخانه

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام گفت: اگر کتاب نبود ما در هزاران سال قبل از وضعیت فعلی بودیم، از این رو بی‌گمان تمدن بشری میراث کتاب و کتاب‌نویسان است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی در نشست بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی که در کتابخانه جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد با تبریک این هفته به همه فعالان این عرصه، از مدیریت‌های قبلی و فعلی کتابخانه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام قدردانی کرد و گفت: مساله کتاب وقتی در جایگاه خودش می‌نشیند که بدانیم کاخ تمدن بشری لایه‌های روی هم قرار گرفته نسل‌های پیاپی است و این میراث از دو طریق سینه به سینه و نوشته به نوشته منتقل شده و اگر سهم هر یک را معین کنیم، سهم انتقال دانش به صورت سینه به سینه نسبت به انتقال میراث مکتوب بسیار اندک است.

وی بیان داشت: آنچه را که بشریت توانسته با قلم منتقل کند با آنچه که توسط زبان و شنیدن منتقل کرده قابل مقایسه نیست، به عبارت دیگر اگر کتاب نبود ما در هزاران سال قبل از وضعیت فعلی بودیم، از این رو بی‌گمان تمدن بشری میراث کتاب و کتاب‌نویسان است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام خاطرنشان کرد: در دوران کنونی که رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی گسترش یافته باز هم سهم کتاب و جایگاه آن در تاثیرگذاری قابل مقایسه با دیگر رسانه‌ها نیست، هرچند برخی کانال‌ها، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عمومی تاثیرات گسترده زودگذری دارند، ولی تاثیر عمیق برای کتاب است.

وی افزود: به دیگر سخن، رسانه‌های جمعی، دریایی هستند به عمق یک بند انگشت اما کتاب، سینه راز نگه‌دارش در تمامی مسائل، سخت‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث علمی گسترده است و جایگاه ویژه‌ای دارد که قابل مقایسه با دیگر رسانه‌ها نیست.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خاطر نشان کرد: در اندیشه دینی ما، آیه «نون والقلم و ما یسطرون» زمانی نازل شد که در کل جزیرةالعرب بیش از 14 یا 15 نفر کتابت نمی‌دانستند یعنی پیامبر اسلام مخاطبانی داشته که 99 درصدشان بی‌سواد بودند و توان خواندن و نوشتن نداشتند، در چنین جمعی که همه چیز برایشان ارزش دارد و مقدس است جز خواندن و نوشتن، پیامبری می‌آید که قسم به قلم و مرکب و مسطورات آن می‌خورد.

وی با اشاره به روایت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله «إِنَّ اَلْمُؤْمِنَ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَاعِلْمٌ كَانَتِ اَلْوَرَقَةُ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ» گفت: بر اساس این روایت نوشتن یک برگه مطلب علمی در روز قیامت سپر شخص در مقابل آتش جهنم خواهد بود. شایسته است این روایت در منظر همه طلاب و پژوهشگران قرار گیرد تا ارزش کار خود را بدانند.

مدیر جامعه الزهرا علیها السلام با اشاره به دوران حدود یک قرن ممنوعیت کتابت که پس از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و با دستور خلیفه اول و دوم به بهانه مشتبه شدن روایات با قرآن کریم انجام شد، گفت: از افتخارات شیعه این است که هیچگاه قائل به ممنوعیت کتابت نشد، در زمان پیامبر «کان یملی و علی یکتب» و زمان بعد از پیامبر «کانت فاطمه یملی و علی یکتب» و بعد از آن هم این کتابت ادامه پیدا کرد به گونه ای که می‌توان گفت در عِداد صحیفه سجادیه در هیچ یک از مذاهب اسلام مانندی وجود ندارد.

وی با اشاره به پیشینه کتاب و کتاب‌خوانی در فرهنگ اسلامی گفت: مدارس نظامیه، سلسله مدارسی است که خواجه نظام الملک آنها را راه اندازی کرده و از افتخارات شیعه است. مدارسی که از بغداد تا بین‌النهرین بدون وجود راه‌های ارتباطی امروز با یک سیستم اداره می شد. این مدارس کتابخانه‌های عظیمی دارد که تنها در یک مورد وقتی مغول‌ها به بغداد حمله کردند و کتاب‌های مدرسه بغداد را در دجله ریختند تا چند روز آب دجله از اثر مرکب‌های این کتاب‌ها متغیر بود. این یک نمونه از پیشینه ما در بحث کتاب، کتابخانه و کتاب‌نویسی است.

استاد حوزه علمیه با انتقاد از وضعیت کنونی کتاب و کتاب‌خوانی اظهار داشت: وضعیت سرانه مطالعه ما به قدری نامطلوب است که آمار رسمی موجود در این زمینه منتشر نمی‌شود. باعث شرمندگی است برای امتی که آن میراث و این ایده و عقیده را دارد اما در عمل وضعیت خوبی ندارد، از این رو همه باید تلاش کنیم و تقدس و عظمت کتاب و نیاز به کتاب را به عنوان یک معروف تبلیغ و ترویج کنیم.

وی با اشاره به جایگاه کتاب و ارزش آن در منظر علما و ضرورت ترویج آن بیان داشت: از آیت‌الله العظمی بروجردی نقل شده که فرموده‌اند در اتاقی که کتاب فقه باشد پایم را دراز نمی‌کنم چون احساس می‌کنم مولف کتاب آنجا حاضر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی بیان داشت: امروز کتابداری و خدمات کتابخانه یک رشته تخصصی جدی است که باید به این تجربه‌های بشری توجه کنیم و از آنجا که امکان ندارد همه کتابهای مورد نیازمان را بخریم، باید از پایگاه‌های مختلف اطلاعات و امکانات فضای مجازی و نرم افزارها نیز بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام باید از نظر منابع به روز باشد و با شیوه‌های نوین خدمات کتاب و کتابداری مدیریت شود، افزود: با وجود همه تنگناهای مالی از مجموعه کتابخانه به عنوان قلب تپنده جامعه الزهرا علیهاالسلام همواره پشتیبانی کرده‌ایم و خواهیم کرد از این رو تاکنون هر کتابی که اعلام نیاز شده و مورد تایید شورای تخصصی قرار گرفته خریداری شده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه شتاب علم در دنیا بسیار زیاد و مطالعه ما بسیار اندک است در حالی که ما می‌خواهیم در این مسابقه دست برتر را داشته باشیم گفت: در چشم انداز ده ساله جامعه‌الزهرا ‌علیهاالسلام  رسیدن به مرجعیت مطالعات زنان دیده شده که باید برای رسیدن به این نقطه تلاش بیشتری داشته باشیم.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱