استاد اخلاق حوزه در جلسه درس اخلاق:

ذکر صلوات، راه میانبر برای رسیدن به خداوند است

فرحزاد

استاد فرحزاد با بیان اینکه راه میانبر برای رسیدن به خداوند، ذکر صلوات است، گفت: ذکر صلوات برای همه قشرها و برای همه زمان‌ها و مکان‌ها مفید است.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد روز چهارشنبه 7 آذرماه در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که در تالار بیداری برگزار شد به آیه 107 سوره انبیاء اشاره کرد که خداوند می‌فرماید: «وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاّ رَحْمَهً لِلْعالَمِینَ؛ ما تو را جز براى رحمت جهانیان نفرستادیم» و افزود: در عظمت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم همین قدر بس که یک یهودی به امام علی علیه‌السلام عرض کرد که پیامبر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟ حضرت فرمودند: خداوند وقتی روح در حضرت آدم علیه‌السلام دمید به ملائکه یک بار فرمود که سجده کنید؛ اما درباره پیامبر ما می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا؛ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏ فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد».

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: واژه «يُصَلُّونَ» همیشه استمرار دارد و خداوند متعال در این آیه، رحمت و عنایت ویژه خود را بر پیامبر اسلام نازل می‌کند و ملائکه هم رحمت و تزکیه طلب می‌کنند و پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را درود می‌فرستند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله فرحزاد اضافه کرد: خداوند برای اینکه مؤمنان را آماده کند، می‌گوید که من و همه نیروهای عالم از جمله فرشتگان که مسئول جابجایی همه ذرات عالم هستند، همواره بر پیامبر اسلام درود می‌فرستیم تا مؤمنان نیز به این کار بپردازند.

ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» کلید بهشت است

وی در ادامه به فواید ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» اشاره کرد و با بیان اینکه ذکر بسیار قوی است، گفت: این ذکر ریشه بت‌ها و بت‌پرستی را از بین می‌برد و به فرموده پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، کلید بهشت است و کسی که ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» را با اعتقاد و اخلاص بگوید همه حجاب‌ها و موانع بین او و خدا شکافته می‌شود و هیچ حجاب و حائلی بین او و خداوند وجود ندارد.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»، انسان را سریع السیر به خداوند می‌رساند، گفت: اگر کسی بخواهد با اعتقاد به خداوند برسد و برای این منظور ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید، خداوند او را در مقابل بلاها و مصیبت‌ها قرار می‌دهد تا بت‌ها شکسته شود و انسان به خدا نزدیک شود.

ذکر صلوات برای همه قشرها و برای همه زمان‌ها و مکان‌ها مفید است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله فرحزاد یادآور شد: ذکر صلوات همان محتوای ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» را دارد، اما نرم‌تر و ملایم‌تر بوده و برای همه قشرها و برای همه زمان‌ها و مکان‌ها مفید است.

وی با اشاره به سیره محبت و رحمت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم،  افزود: ذکر صلوات همان حقیقت ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بوده که در سطح پیامبر و اهل بیت علیهم‌السلام است و کار همه ذکر‌ها را انجام می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه با تصریح بر اینکه ذکر صلوات همیشه دستور بزرگان و علمای دین بوده، عنوان کرد: همه اساتید ما مانند آیت‌الله بهجت و آیت‌الله بهاءالدینی سفارش ویژه‌ای به ذکر صلوات می‌کردند، آیت‌الله بهجت فرمودند ریشه همه خوبی‌ها محبت خداوند است و یک راه آن این است که همه نعمت‌ها و داده‌های خداوند را بشناسیم و او را دوست داشته باشیم.

ذکر صلوات، ذرات گناه را ذوب می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله فرحزاد اضافه کرد: اگر کسی واقعا به خدا، پیامبر و صلوات وصل شود ذرات گناه را ذوب می‌کند و از بین می‌برد.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم فرمودند: «مَنْ صَلَّى عَلَيَّ مَرَّةً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ عَشْراً وَ مَنْ صَلَّى عَلَيَّ عَشْراً صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ مِائَةَ مَرَّةٍ؛ کسی که بر من یکبار صلوات بفرستد، خداوند ده بار بر او صلوات می‌فرستد و کسی که بر من ده صلوات بفرستد، خداوند بر او صد صلوات می‌فرستد».

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: محبت هیچ کس به اندازه محبت مادر نیست، این محبت مادر شعبه ای از محبت خداوند است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله فرحزاد تصریح کرد: تا محبت خداوند در دل انسان قرار نگیرد، کار او درست نمی شود و برای اینکه محبت خداوند در دل انسان جای بگیرد، یکی از راه‌های ساده و میانبر این است که نعمت‌ها و الطاف خداوند را بشناسد و خداوند را دوست داشته باشد.

ایمان انسان به واسطه دوستی با خداوند کامل می‌شود/محبت خداوند را در دل‌های مردم بکاریم

وی افزود: خداوند به حضرت داود فرمود: «یا داود أحبِبني ، وحَبِّبني إلى خَلقي؛ مرا دوست بدار و محبوب خلقم گردان»؛ حضرت فرمود: «يا رَبِّ ، نَعَم أنَا اُحِبُّكَ ، فَكَيفَ اُحَبِّبُكَ إلى خَلقِكَ ؟ پروردگارا ! آرى ، من تو را دوست دارم؛ امّا چگونه تو را محبوب خلقت گردانم ؟»؛ خداوند متعال پاسخ داد: «اُذكُر أيادِيَّ عِندَهُم ؛ فَإِنَّكَ إذا ذَكَرتَ لَهُم ذلِكَ أحَبّوني؛ نعمت هايى را كه به آنان داده‌ام، يادآور شو؛ زيرا اگر خوبى‌هايم را يادآورشان شوى، مرا دوست خواهند داشت».

استاد اخلاق حوزه تأکید کرد: تا کسی به دوستی خداوند نرسد ایمان او کامل و عمل او خالص نیست، اگر انسان به مقام محبت خداوند رسید، به دنبال منفعت و دفع ضرر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله فرحزاد بیان داشت: حضرت شعیب به خاطر محبت خداوند و شوق دیدار حق تعالی سه بار بینایی خود را از دست داد و خداوند او را شفا داد، حضرت شعیب علیه‌السلام به خداوند می‌فرمود که پروردگارا نه از ترس جهنم و نه از شوق بهشت گریه می‌کنم بلکه مشتاق توام و از شوق تو اشک می‌ریزم؛ خداوند متعال به همین خاطر کلیم خود را که حضرت موسی علیه‌السلام بود، به خدمت شعیب درآورد و داماد حضرت شعیب شد.

وی اظهار کرد: ما برای اینکه به محبت خداوند برسیم، ابتدا خودمان عاشق خداوند مهربان شویم و حق تعالی را دوست داشته باشیم و پس از آن مهر و محبت خداوند و ائمه معصومین علیهم‌السلام را در دل‌ها بکاریم.

راه میانبر برای رسیدن به خداوند، ذکر صلوات است

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: به گفته یکی از بزرگان دین، در این زمانه که شیاطین هجوم آوردند که بین انسان و خداوند فاصله بیندازند و مردم را از خداوند جدا کنند مهم‌ترین کار این است که بین مردم و خداوند آشتی ایجاد کنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله فرحزاد با اشاره به آیه 20 سوره لقمان که خداوند می‌فرماید: «وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً؛ و نعمتهای آشکار و پنهان خود را به طور فراوان بر شما ارزانی داشته است»، گفت: اگر انسان نعمت‌های ظاهری و باطنی خداوند و محبت حق تعالی را بشناسد، به طور یقین عاشق خداوند می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالگرد وفات حضرت آیت‌الله‌العظمی بهاءالدین در ماه ربیع الاول است، عنوان کرد: حضرت آیت‌الله‌العظمی بهاءالدینی (ره) از شخصیت‌هایی بودند که سفارش زیادی به ذکر صلوات می‌کردند و می‌فرمودند: برای رفع گرفتاری اگر توان دارید یک گوسفند ذبح کنید و حدیث کساء بخوانید، همچنین ذکر 14 هزار صلوات هدیه به چهارده معصوم علیهم‌السلام را توصیه می‌کردند.

استاد اخلاق حوزه در پایان تصریح کرد: یکی از مواردی که محبت می‌آورد و راه ساده و میانبر برای رسیدن به خداوند را به ما نشان می‌دهد، ذکر صلوات بر محمد و آل محمد علیهم‌السلام است.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱