مدیر جامعه الزهرا:

فقه جواهری را رها کنیم سنگ روی سنگ بند نمی شود

بازدید از کارگاه های اداره پاسخ به سوالات دینی

مدیر جامعه الزهرا علیها السلام با بیان اینکه فقه جواهری یک حرف یا یک کتاب نیست بلکه یک روش است، گفت: امروز فقه جواهری بین پتک و سندان هم از درون حوزه و هم از بیرون حوزه است، بیرون حوزه برخی احکام را تاریخ مصرف گذشته می دانند و درون حوزه هم برخی آن را پاسخگوی نیازهای بشر نمی دانند. بدانید اگر این شیوه را رها کنیم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

 

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در بازدید از کارگاههای آموزشی دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقهی و کلامی با اشاره به مضمون روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام گفت: بر اساس این روایت دو خانم که یکی مومنه و دیگری معاند بود نزد حضرت زهرا علیهاالسلام آمدند و در مورد مساله ای اعتقادی به بحث پرداختند که حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام با بیاناتی به آن بانوی مومنه در استدلالش کمک کرد و او بسیار خوشحال شد. حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمود که تو خوشحال شدی، اما فرشتگان الهی از تو بیشتر شادمان شدند و او ناراحت شد و شیاطین بسیار بیشتر از او ناراحت شدند. در این هنگام وحی آمد که آنچه را برای فاطمه در نظر گرفته بودیم «الف الف ضعف» یعنی یک میلیون برابر کنید و این را سنت قرار دادیم که هر کس گرهی از مشکلات عقیدتی مردم باز کرد ثواب عملش یک میلیون برابر شود و این به تعبیر من اجر پاسخگویی به شبهات است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه باید مراقب بود تا در جریان پاسخگویی به شبهات، مردم را از رحمت الهی مایوس و آنها را وارد دایره کفر و شرک و ارتداد نکنید، اظهار داشت: بدانید قلبهای اینها مومن است، شاید چیزی را به زبان بگویند ولی قلبا ملتزم به آن نیستند، برای همین نمی شود به سرعت حکم ارتداد و کفر داد. به سعه رحمت خدا و سعه شریعت سهله و سمحه توجه داشته باشید.

وی ادامه داد: ما ملتزم به فقه جواهری هستیم ، فقه جواهری یک حرف یا یک کتاب نیست بلکه یک روش است، امروز فقه جواهری بین پتک و سندان هم از درون حوزه و هم از بیرون حوزه است، بیرون حوزه برخی احکام را تاریخ مصرف گذشته می دانند و درون حوزه هم برخی آن را پاسخگوی نیازهای بشر نمی دانند. بدانید اگر این شیوه را رها کنیم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود. همین فقه سنتی جواهری بود که حضرت امام خمینی (ره)، شهید صدر و مطهری و بهشتی را در حوزه تربیت کرد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه با کذب دانستن این ادعا که حوزه و علما نسبت به مسائل روز پاسخگو نیستند، گفت: بیشتر مسائل جدید و روز جامعه در دروس خارج، حلقه های علمی و پژوهش های حوزوی هر روزه مطرح و پاسخ داده می شود.

وی با تاکید بر اینکه اصلا فقه جواهری معنایش نوآوری است، اظهار داشت: حلال و حرام دین را بر اساس دریافت های این و آن نمی توان بیان داشت، باید باور کنیم راه درست همین است که در رساله ها و تحریر و عروه  آمده است و راه پاسخگویی هم همین است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: در دوره آموزشی هر چه می توانید ژرف و عمیق و استوار باشید و در این راه چه در بحث های اداری و چه در مباحث محتوایی خوب نقد کنید، آنقدر اشکال کنید تا شبهه برایتان حل شود، اما در پاسخگویی باید مقلد باشیم و حق استنباط نداریم.

در ابتدای این نشست خانم حائری، رییس اداره پاسخگویی به سوالات دینی با ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره های تربیت کارشناس پاسخگوی فقه و کلام گفت: پس از اطلاع رسانی و تبلیغات برگزاری دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه و کلام حدود 200 نفر از فارغ التحصیلان سطح 3 و 4 برای شرکت در هر کدام از این دوره ها ثبت نام کردند که از این میان برای دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه 20 نفر و برای دوره تربیت کارشناس پاسخگوی کلام نیز 20 نفر گزینش و در دوره عمومی شرکت کردند.

وی گفت: خواهران شرکت کننده در دوره عمومی با مباحثی چون مخاطب شناسی، اقتضائات پاسخگویی، کاربرد ادبیات عرب و منطق در پاسخ گویی، مفهوم شناسی و مساله شناسی و دیگر عناوین کاربردی آشنا شدند و در پایان برای حضور در دوره های تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱