معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) عنوان کرد:

مشارکت صد استاد حوزه و دانشگاه در ارزیابی آثار نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان

حقانی

خانم حقانی گفت: بیش از صد ارزیاب و اندیشمند علمی آثار نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را در فرآیندهای مختلف مورد داوری قرار دادند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم ریحانه حقانی امروز (پنجشنبه 9 اسفند) در آیین اختتامیه نخستین همایش کتاب سال بانوان که در سالن همایش بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا علیهماالسلام‌ برگزار شد، با اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله‌العالی درباره این مرکز علمی و آموزشی اظهار داشت: ایشان در این بیانات فرموده‌اند مرکز علوم اسلامی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام که به تدبیر و همت امام راحل رضوان‌الله تعالی‌علیه در حوزه علمیه قم تأسیس شد، اکنون برکات و آثار خود را آشکار ساخته است، جمع کثیری از بانوان از سراسر کشور و از دیگر کشورها در این مرکز علمی و تحقیقی پرورش‌یافته و در اقطار اسلامی منتشر گشته‌اند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان گفت: معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با این دیدگاه که بانوان دانش‌پژوه و پژوهشگران عرصه زن و خانواده، پدیدآورندگان جریان‌های فکری و فرهنگی جامعه به شمار می‌روند و نتایج تحقیقات آن‌ها موجبات دگرگونی و پیشرفت در عرصه‌های گوناگون علم و فرهنگ در حوزه زنان و خانواده است اقدام به برگزاری این همایش کرد.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: با شناسایی بانوان پژوهشگر و نیز موضوعات موردپژوهش در حوزه زن و خانواده، می‌توان علاوه بر ظرفیت شناسی پتانسیل موجود، برنامه‌ریزی در جهت آسیب‌شناسی آثار گذشته و ارتقای کمی و کیفی تولیدات علمی حوزه‌های علمیه خواهران کرد.

حقانی، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را مورداشاره قرار داد و گفت: به‌منظور حمایت از فرآیند تولید علوم دینی و شناسایی و تجلیل از بانوان و دانش‌پژوهان پژوهشگر و معرفی آثار پژوهشی برتر، به‌ویژه در عرصه زن و خانواده، به برنامه‌ریزی در زمینهٔ برگزاری این همایش پرداختیم.

وی اهداف برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: حمایت از آثار پژوهشی بانوان و آثار برتر پژوهشی در عرصه زن و خانواده؛ شناسایی ظرفیت‌ها و تقویت توان پژوهشی بانوان و مراکز فعال در عرصه مطالعات زن و خانواده و زمینه‌سازی افزایش مشارکت پژوهشگران و واحدهای پژوهشی در تولید علم و گسترش مرزهای دانش و ارتقای کمی و کیفی پژوهش‌های دینی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی- انسانی به‌ویژه در عرصه زن و خانواده ازجمله اهداف برگزاری این همایش بودند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: گسترش و تعمیق فرهنگ پژوهش و تولید علم در بین بانوان طلبه؛ هدایت پژوهش‌ها به سمت نیازهای علمی حوزه، جامعه و نظام اسلامی با تأکید بر عرصه زن و خانواده و افزایش نشاط علمی در بین بانوان دانش‌پژوه و مراکز علمی فعال در عرصه پژوهش‌های زن و خانواده از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان هستند.

حقانی با بیان سیاست‌های موردنظر نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان عنوان کرد: توجه ویژه به آثار پژوهشی نیاز محور با تأکید بر مطالعات عرصه زن و خانواده؛ اهتمام به ترویج و ارتقاء فرهنگ و اخلاق پژوهش و سنن علمی پژوهشی حوزوی؛ اهتمام به تقویت نظام نوآوری علمی از سیاست‌های این همایش هستند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: اهتمام به تقویت فرهنگ رقابت علمی سالم در میان بانوان پژوهشگر؛ تأکید بر ارتقاء مستمر استانداردها و شاخص‌های علمی آثار؛ توجه ویژه به پژوهش و تولیدات علمی موردنیاز عرصه بین‌الملل با اولویت جهان اسلام و اهتمام به شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان پژوهشی فعال در عرصه  مطالعات زن و خانواده از دیگر سیاست‌های برگزاری این همایش هستند.

وی بیان کرد: شورای سیاست‌گذاری همایش ملی کتاب سال بانوان با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی از دو سال گذشته آغاز به کرد، گروه‌های علمی اقدام به تهیه پیش‌نویس طرح و آیین‌نامه همایش، برگزاری جلسات شورای سیاست‌گذاری و تدوین برنامه‌ها و شرح وظایف کمیته‌های علمی و اجرایی گرفتند.

حقانی برنامه‌های متعدد کمیته اجرایی همایش را مورداشاره قرار داد و عنوان کرد: این کمیته طراحی لوگوی همایش؛ طراحی و آماده‌سازی پوستر فراخوان همایش؛ طراحی و آماده‌سازی سایت همایش؛ اطلاع‌رسانی و تبلیغات؛ برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه؛ اکران فراخوان در پرتابل‌های تبلیغاتی در 20 نقطه از سطح شهر؛ چاپ پوستر فراخوان و نصب در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر؛ ارسال پیامک فراخوان همایش به گروه‌های مخاطب؛ ارائه پوستر فراخوان به دانشگاه‌ها و مراکز علمی قم و ساخت تیزر را به عهده داشت.

وی به بیان آثار ارسال‌شده به دبیرخانه همایش پرداخت و گفت: درنهایت حدود 600 اثر به دبیرخانه همایش ملی کتاب سال بانوان ارسال شد، جلسات کمیته علمی همایش با حضور دبیر علمی همایش دکتر پارسانیا برگزار و در این جلسات شاخصه‌های داوری و فرم‌های آن موردبحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و بعد از نهایی شدن دریافت آثار و تعیین روسای هیئت‌های داوری وارد گام دوم ارزیابی در این عرصه شدیم.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: 11 فاضل حوزوی و دانشگاهی ریاست هر گروه داوری را در رشته‌های تخصصی خود آغاز کردند و بیش از صد ارزیاب و اندیشمند علمی آثار را در فرآیندهای مختلف مورد داوری قرار دادند.

حقانی با بیان اینکه داوری آثار در سه مرحله ارزیابی اجمالی و ارزیابی تفصیلی  انجام شد، تصریح کرد: از بین آثار دریافتی به دبیرخانه 147 اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه پیدا کردند و از بین این آثار، بعضاً به ارزیابی تفصیلی دوم هم ارجاع داده شدند که از بین این 147 اثر 33 اثر به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتد و از میان این  آثار 12 اثر شایسته و حائز رتبه انتخاب شد.

وی فراوانی آثار واصله در عرصه زن و خانواده را مورد تأکید قرار داد و گفت: این مهم به ما نشان می‌دهد که این موضوع حائز اهمیت بوده و خلأهای پژوهشی در این عرصه را برای ما بیشتر نمایان کرد.

حقانی در پایان با قدردانی از حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، معاونان، اداره کل روابط عمومی، دفتر فناوری اطلاعات و معاونت پژوهش این مرکز علمی و حوزوی ابراز امیدواری کرد که این گام مهم مورد توجه حضرت بقیه‌الله الاعظم عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها قرار بگیرد.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱