معاون پژوهش جامعه‌الزهرا(س) خبر داد:

تشکیل کارگروه پژوهشی بیانیه گام دوم انقلاب در جامعه‌الزهرا

خانم حقانی معاون پژوهش

خانم حقانی از تشکیل کارگروه علم و پژوهش بیانیه گام دوم انقلاب در معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام خبر داد.

 

 به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، خانم ریحانه حقانی روز یکشنبه در گفتگو با واحد خبر، به بیانیه گام دوم انقلاب که همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی صادر شد، اشاره کرد و اظهار داشت: در این بیانیه حضرت آیت‌الله‌ خامنه‌ای مدظله العالی به عنوان نظریه‌پرداز و برای رهبری و راهبری علمی و معنوی جامعه اسلامی ورود پیدا کردند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: این بیانیه ناظر به برکات بزرگ انقلاب اسلامی در بعد معنوی، خودسازی، انقلاب جهانی و ثمرات جمهوری اسلامی ایران است.

حقانی افزود: ثبات و امنیّت و حفظ تمامیّت ارضی ایران، موتور پیشران کشور در عرصه علم و فنّاوری،  به اوج رسانیدن مشارکت مردمی و مسابقه‌ خدمت‌رسانی، ارتقای شگفت‌آور بینش سیاسی آحاد مردم، افزایش چشمگیر معنویّت و اخلاق در فضای عمومی جامعه، ایستادگی روزافزون در برابر زورگویان و مستکبران جهان از جمله مواردی بودند که در این بیانیه به آنها اشاره شده است.

وی یادآور شد: در این بیانیه همچنین مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی جامعه آمده و رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به طور دقیق به همه مسائل اشاره کرده‌اند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: یک بعد بیانیه گام دوم انقلاب، توصیه‌های اساسی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است که ما باید برای عملیاتی کردن آن تلاش کنیم.

حقانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بیانیه هفت توصیه اساسی را بیان داشتند که اولین مورد، لزوم توجه به علم و پژوهش و برنامه‌ریزی‌های علمی است. اینکه رهبری، علم و پژوهش را در جایگاه اول می‌دانند نشان دهنده اهمیت و حساسیت این مقوله است.

وی افزود: در بخش علم و پژوهش باید سرمایه‌گذاری گسترده صورت پذیرد و مراکز علمی پژوهشی با تمام قوا به این مسئله بپردازند. در همین راستا معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در این بخش ورود جدی پیدا کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در صورتی می‌توانیم اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهیم که بیانیه گام دوم انقلاب به درستی برای مخاطبان تبیین شود، به همین منظور یکی از فعالیت‌های معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی جهت تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است که در قالب نشست‌های علمی اجرا می‌شود.

حقانی عنوان کرد: اقدام بعدی، تشکیل کارگروه بیانیه گام دوم انقلاب است. این کارگروه با حضور 10 نفر از پژوهشگران و صاحبنظران و به صورت اتاق فکر تشکیل شده و به مختصات کار، شیوه‌ها، کیفیت، فضا و گستره کاری در این عرصه توجه دارد که امید است خروجی‌های مناسبی در آینده داشته باشد.

وی ادامه داد: این کارگروه ستادی که در معاونت پژوهش تشکیل شده‌، رایزنی‌هایی انجام خواهد داد تا نظرات، پیشنهادات و مطالبات این عرصه را دریافت و فراخوان آن را طراحی و ارائه کند.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: ما از همه اساتید، پژوهشگران، طلاب و نخبگان درخواست می‌کنیم که در این عرصه ورود پیدا کنند و برای عملیاتی ساختن این بیانیه به این کارگروه ملحق شوند تا بتوانیم کار درخور و شایسته جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به عنوان بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع را ارائه کنیم، افزون بر آن که ما به عنوان بانوان پژوهشگر و انقلابی باید در حوزه علوم دینی ورود پیدا کنیم و گام‌هایی هر چند کوچک اما دقیق و متناسب با جامعه اسلامی برداریم.

وی بیان داشت: اگر این کار انجام شود، هم تأثیر خود را در جامعه اسلامی خواهد داشت و هم در سبک زندگی اسلامی و نگاه اجتماعی مؤثر خواهد بود.

معاون پژوهش جامعه‌الزهرا علیهاالسلام گفت: در عرصه علم و پژوهش گام دوم انقلاب باید یک کار جهادی اتفاق بیفتد و نباید این کار را به تعویق انداخت، ما در اول راه هستیم و امیدواریم کارهای تأثیرگذاری در این عرصه انجام شود.

گفتنی است، رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی در بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: «دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، اما مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌ی دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبه شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایه‌ی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشته‌های حسّاس و نو پدید به رتبه‌های نخستین ارتقاء داد، همه و همه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمن‌ساز، به رکوردهای بزرگ دست یافته‌ایم و این نعمت بزرگی است که به خاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.

 امّا آنچه من می‌خواهم بگویم این است که این راه طی شده، با همه‌ی اهمیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّه‌های دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّه‌ها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهم‌ترین رشته‌ها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کرده‌ایم. عقب‌ماندگی شرم‌آور علمی در دوران پهلوی‌ها و قاجارها در هنگامی که مسابقه‌ی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربه‌ی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگ‌ها عقب نگه داشته بود. ما اکنون حرکت را ‌آغاز کرده و با شتاب پیش می‌رویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقب‌افتادگی جبران شود. این‌جانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی در این باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید».

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱