استاد اخلاق حوزه تصریح کرد:

حضرت خدیجه(س) مدال افتخار اولین بانوی اسلام را دارند

استاد فرحزاد-وفات حضرت خدیجه

استاد فرحزاد با بیان اینکه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مدال افتخار اولین بانوی اسلام را دارند، گفت: عظمت و فضایل حضرت خدیجه(س) باید بازگو شود و ما باید برای ترویج مکتب، راه و فداکاری‌های حضرت خدیجه(س) گام برداریم.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد در مراسم سوگواری وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام که با حضور اساتید و طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: آن زمان که افراد در روز قیامت، سرمایه رفتن به بهشت کم می‌آورند، کسی که در ماه مبارک رمضان بسیار به ذکر صلوات بپردازد، خداوند میزان حسنات او را سنگین خواهد کرد در روزی که میزان حسنات سبک است.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه کسی که در ماه مبارک رمضان خوش اخلاق باشد، خداوند جواز عبور از صراط را به او می‌دهد، یادآور شد: دهم ماه مبارک رمضان با وفات حضرت خدیجه ام المؤمنین علیهاالسلام مصادف است، رواست که حق این بانوی بزرگوار ادا شود.

عظمت و فضایل حضرت خدیجه(س) باید بازگو شود/تکریم حضرت خدیجه(س)، قلب پیامبر(ص) را خشنود می‌کند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با تصریح بر اینکه عظمت و فضایل حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها باید بازگو شود، گفت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به برگزارکنندگان همایش ملی صدف کوثر توصیه اکید داشتند که اهتمام زیادی به بزرگداشت و تکریم این بانوی بزرگوار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی منابع اهل سنت هم حضرت خدیجه علیهاالسلام را «ام المؤمنین» می‌دانند، اظهار کرد: تکریم این بانو، قلب حضرت پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را خشنود و شاد می‌کند، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها به مدت 25 سال همسر رسول اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بودند و آن حضرت در آن سال ها، همسر دیگری اختیار نکردند و همسران دیگر پیامبر پس از وفات این بانوی گرامی به همسری پیامبر خدا درآمدند.

حضرت خدیجه(س)، ملقب به «طاهره» و «مبارکه»/اتهامات ناروا به حضرت خدیجه(س)

استاد اخلاق حوزه افزود: حضرت خدیجه علیهاالسلام بر عکس اتهاماتی که زدند، هنگام ازدواج با پیامبر گرامی خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم سن بالایی نداشتند و آن زمان 25 تا 28 سال سن داشتند، همچنین این بانوی بزرگوار قبل از پیامبر با کسی ازدواج نکردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: بانویی که قبل از بعثت، به دین جدش حضرت ابراهیم علیه‌السلام بوده و در زمان جاهلیت، خداپرست بوده و در آن زمان، ملقب به «مبارکه» به معنای بانوی پربرکت و «طاهره» به معنای پاک سرشت بوده است.

وی عنوان کرد: یکی از اتهامات علیه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها این بود که پیامبر خیلی به او علاقه نداشت که یکی از اتهامات ناروا است، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به هیچ همسری مانند ایشان، تکریم و محبت و اظهار لطف نداشتتند و حتی پس از وفات این بانوی گرامی، همواره از ایشان به نیکی یاد می‌کردند.

 استاد اخلاق حوزه یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره حضرت خدیجه علیها السلام فرمودند: «وَکُنْتُ لَها عاشِقاً فَسَألْتُ اللّه َ اَنْ یَجْمَعَ بَیْنِی وَ بَیْنَها؛ من در زندگی مشترک به سبب بینش و منش مترقی خدیجه به او عشق می‌ورزیدم، به همین جهت از بارگاه خدا خواستم که در سرای جاودانه نیز ما را همراه و همنشین سازد».

حضرت خدیجه(س) نور نبوت را در چهره پیامبر(ص) می‌دیدند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد اضافه کرد: ثروت این بانوی گرامی آنچنان بابرکت بوده که بسیاری از مردم بر سر سفره این بانو بودند و بسیاری از تجار از مال ایشان استفاده می‌کردند.

وی یادآور شد: یکی از نزدیکان حضرت خدیجه علیهاالسلام که علائم پیامبر آخرالزمان را خوانده بود، به حضرت خدیجه گوشزد کرده بود که حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، آخرین پیامبر خداوند است، به همین خاطر، حضرت خدیجه علیهاالسلام، مهر و محبت و علاقه خاصی به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم پیدا کرده بودند.

استاد اخلاق حوزه عنوان کرد: زمانی که حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم به نبوت مبعوث شدند، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها نور نبوت را در چهره پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌دیدند.

حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مدال افتخار اولین بانوی اسلام را دارند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مدال افتخار اولین بانوی اسلام را دارند، گفت: این بانوی والامقام اولین بانویی است که به پیامبرگرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم ایمان آورد؛ چنانچه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره فضیلت حضرت خدیجه علیهاالسلام فرمودند: «خَدیجَةُ وَأیْنَ مِثْلُ خَدیجَةَ، صَدَّقَتْنی حِینَ کَذَّبَنی النَّاسُ وَوَازَرَتْنی عَلی دینِ اللهِ وَأعانَتْنی بِمالِها؛ خدیجه و کجاست مثل خدیجه علیها السلام؟ او مرا تصدیق کرد آن گاه که مردم مرا تکذیب نمودند و با مال خود مرا بر دین خدا کمک و یاری کرد».

وی تأکید کرد: خوشابه حال آنانکه برای حضرت خدیجه علیهاالسلام قدمی برمی دارند؛ چه از نظر فرهنگی و یا نامگذاری فرزندان خود به نام این بانوی بزرگوار؛ زیرا که احیای نام حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها، مکتب، راه، فکر و سیره حضرت خدیجه علیهاالسلام قلب پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و همچنین خداوند را خشنود می‌کند.

مکتب، راه، فکر وسیره حضرت خدیجه علیهاالسلام باید برای همه بانوان عالم الگو باشد

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه مکتب، راه، فکر وسیره حضرت خدیجه علیهاالسلام باید برای همه بانوان عالم الگو باشد، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها می‌فرمودند: «انّی رُزِقتُ حُبَّها؛ خدا عشق او را رزق و روزیم ساخته است» و دوستان این بانوی گرامی را تکریم می‌کردند.

وی اظهار داشت: زمانی که بنا شد نور حضرت زهرا علیهاالسلام در صلب پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم قرار بگیرد، خداوند وحی کرد که حضرت به مدت 40 روز از حضرت خدیجه علیهاالسلام فاصله بگیرد، حضرت رسول به همسرش پیام دادند: «فَإِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبَاهِی بِکِ کِرَامَ مَلَائِکَتِهِ کُلَّ یَوْمٍ مِرَاراً؛ خداوند هر روز به وجود تو به بزرگان فرشته‌ها افتخار می‌کند».

ما باید برای ترویج مکتب، راه و فداکاری‌های حضرت خدیجه(س) گام برداریم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه برای ترویج مکتب و راه و فداکاری‌های حضرت خدیجه علیها السلام گام برداریم، تصریح کرد: ما هر قدمی که در این راه و ترویج نام و راه حضرت خدیجه علیهاالسلام برداریم قطعا دل پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و فرزند ایشان حضرت زهرا علیهاالسلام شاد می‌شود.

وی با بیان اینکه حضرت خدیجه علیهاالسلام شخصیتی است که در غربت، همدم و مونس رسول خدا بود، گفت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند بسیاری از همسران پیامبر بعد از آمدن رسول خدا به مدینه و فتح الفتوحات به همسری پیامبر درآمدند، اما حضرت خدیجه علیهاالسلام در نهایت فشار‌ها و مصیبت‌ها و تحریم‌های شدید که مردم مکه به پیامبر و یاران حضرت داشتند، در آن زمان یار آن حضرت بودند.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: پس از بعثت، هجمه‌های سنگینی که به پیامبر و یاران حضرت وارد می‌شد، حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها مقاوم و ثابت در کنار حضرت ایستاد و حمایت کرد و قوت قلب ایشان بود.

حضرت خدیجه(س) همه ثروت خود را به خاطر خدا و حفظ دین اسلام در طبق اخلاص گذاشت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم پیش از ازدواج در خانه حضرت ابوطالب علیه‌السلام زندگی می‌کرد، اما حضرت خدیجه علیهاالسلام در اولین روز زندگی مشترک به رسول خدا می‌فرماید: تمام اموال من مال شما و خانه من خانه شما است و خود را کنیز رسول خدا می‌دانستند.

وی ادامه داد: این بانوی گرامی  همه هستی خود را در طبق اخلاص می‌گذارد و با خداوند متعال معامله می‌کند، همه ثروت خود را به خاطر خدا و حفظ دین اسلام می‌دهد.

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها ثروتمندترین زن مکه بود، اما در شعب ابی طالب بدون امکانات حضور یافت و دست از حمایت پیامبرگرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم برنداشت که نشان از عشق و محبت و معرفت ایشان نسبت به پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دارد.

وفات حضرت خدیجه(س)، شهادت‌گونه بوده است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد تصریح کرد: حضرت آیت‌الله سبحانی در جایی فرمودند که حضرت خدیجه علیهاالسلام بعد از جریان شعب ابی طالب و سختی‌هایی که این بانوی گرامی متحمل شدند و لطماتی که خوردند از دنیا رفتند و وفات ایشان شهادت‌گونه بوده است.

وی تأکید کرد: این بانوی گرامی در اوج فشارها و سختی‌ها یار غار پیامبر و کمک آن حضرت بودند تا از دنیا رفتند.

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: وقتی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم از معراج برگشتند، خواستند از جبرئیل خداحافظی کنند، جبرئیل در پایان عرض کرد که خداوند به من فرموده که سلام من را به خدیجه ابلاغ کن؛ حضرت خدیجه علیها السلام، بانویی است که خداوند متعال و جبرئیل به او سلام می‌رساند.

وصیت حضرت خدیجه(س) به پیامبر اسلام(ص)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد گفت: حضرت خدیجه علیهاالسلام هنگام وفات سه وصیت به پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم کردند، از جمله فرمودند: ای رسول خدا مرا حلال کن، بعد از من فاطمه می‌ماند و غریب و یتیم خواهد شد، مراقب او باش، حضرت خدیجه علیهاالسلام سومین وصیت خود را شرم می‌کند به رسول خدا بگوید، پس حضرت زهرا علیهاالسلام را واسطه قرار می‌دهد و به حضرت فاطمه علیهاالسلام می‌فرماید: «نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم می‌گوید: من از قبر در هراسم؛ از تو می‌خواهم مرا در لباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی».

وی افزود: هنگام وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام، پیامبراکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، غسل و کفن وی را به عهده گرفت، ناگهان جبرئیل درحالی که کفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله، خداوند به تو سلام می‌رساند و می‌فرماید: ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده بگیریم؛ بنابراین حضرت خدیجه علیهاالسلام هم با کفن بهشتی و هم عبای پیامبر اسلام در قبرستان ابوطالب به خاک سپرده شدند.

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، سال وفات حضرت خدیجه علیهاالسلام و حضرت ابوطالب علیه‌السلام را سال حزن و اندوه خواندند و در سال 13 بعثت به طرف مدینه هجرت کردند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱