کرسی ترویجی «تبیین تکون بهشت درون از دیدگاه ملاصدرا» برگزار شد

کرسی بهشت درون

کرسی ترویجی «تبیین تکون بهشت درون از دیدگاه ملاصدرا» با ارائه سرکار خانم موحدی در پژوهشگاه حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، سیزدهمین کرسی ترویجی با موضوع «تبیین تکون بهشت درون از دیدگاه ملاصدرا» به همت معاونت پژوهش جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) برگزار شد.

سرکار خانم نرگس موحدی به عنوان ارائه دهنده، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا آل بویه به عنوان ناقد و سرکار خانم دتر خدیجه هاشمی به عنوان دبیر علمی در این کرسی ترویجی حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، سرکار خانم موحدی گزارشی از مقاله خود ارائه داد و بیان کرد: بر اساس مقدمات فلسفه صدرایی، نفس با حدوث جسمانی و حرکت روحانی که دارد و بر اساس حرکت جوهری اشتدادیِ نفس، مراحلی را طی می‌کند و وارد مرحله‌ای به نام خیال می‌شود.

وی افزود: این مرتبه از نفس قابلیت این را دارد که صوری را در درون ما ایجاد کند و این صور برگرفته از اعمال، نیات و افکار ما هستند. این صور با تکرار و تدریج در درون ما ثبات نسبی پیدا می‌کنند و حقیقت درون ما را شکل می‌دهند. بسته به این که این صور به چه شکل باشند ما در بهشت یا جهنم خواهیم بود.

خانم موحدی در ارائه خود با تأکید بر بهشت اعمال انسان بیان داشت: بهشت اعمال آن چیزی است که از نظر اهل معرفت نخستین مرتبه از مراتب بهشت است و همان‌طور که نفس انسان دارای مراتب استکمالی است، بهشت و جهنم وجودی او هم دارای مراتب است و این مراتب نه تنها در عوالم خَلقی که عالم ماده، مثال و عقل است؛ بلکه در عوالم حقی و کل حضرات خمس تا تعین حق تعالی هم ادامه پیدا می‌کند.

پس از ارائه خانم موحدی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر آل‌بویه ناقد علمی کرسی، ابتدا به نکات مثبت مقاله اشاره کرد و افزود: موضوع قاله، موضوع خوبی است و می‌تواند لوازم و آثار خوبی هم در پی داشته باشد و دیگر آن که مباحث عقلی به خوبی در کنار مستندات قرآنی و روایی آورده شده است.

ناقد علمی این کرسی در ادامه به اشکالات مقاله اشاره کرد که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

1)         باید تأکید بیشتری مبنی بر این صورت بگیرد که دو بهشت داریم؛ یکی بهشت درون و دیگری بهشت بیرون. بهشت بیرون همان بهشتی است که در متون دینی تأکید شده و باید مشخص شود بهشت درون چه نسبتی با بهشت بیرون دارد؛ آیا در کنارش است یا منشأش است یا مراد از بهشت فقط همین بهشت درون است نه چیز دیگر؟

2)         این مقاله یکسری لوازم فلسفی دارد که باید به آن پرداخته شود و در کنار ذکر مقدمات، دشواری مباحث فلسفی را آسان کرد.

3)         در مباحث مقدماتی باید تبیین در مورد نفس، وجود نفس و نحوه استکمال نفس صورت بگیرد و باید به اموری که شاکله اساسی نفس را می‌سازند؛ از جمله آراء، اعتقادات، نیات الهی و شیطانی و تمایز آنها و نیز روی بحث عواطف و احساسات بیشتر کار شود.

پس از بیان نقدها، خانم موحدی به بعضی از آنها پاسخ داد و در پایان، حجت الاسلام و المسلمین آل‌بویه به ذکر برخی مستندات قرآنی و روایی مرتبط با موضوع پرداخت.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱