زنان نقش ویژه ای در سازندگی جامعه دارند/ تشکیل جامعة الزهرا از برکات نظام اسلامی است

دیدار با آیت الله نوری همدانی 1

زنان نقش ویژه در سازندگی جامعه دارند، چرا که از دوران حمل تا شیرخوارگی، کودکی، نوجوانی و پس از آن ارتباط بیشتر و بهتری با فرزندان دارند و اگر زن در ایمان و اخلاق برومند باشد مسلما تأثیرگذار خواهد بود و این تاثیرگذاری در جامعه هم ظهور و بروز خواهد داشت.

 به گزارش روابط عمومی و بین الملل، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی پیش از ظهر امروز در دیدار مدیر جامعه‌الزهرا(س) و دست اندرکاران برگزاری همایش کتاب سال بانوان با اشاره به نگاه متعالی اسلام به بانوان بیان داشتند: کار شما بسیار مهم و لازم است. بنده هم در این رابطه کتاب بانوان و اسلام را چندین سال قبل نوشتم چرا که دیدم در دنیا نسبت به خانم‌ها قدرشناسی نشده بلکه همواره جهات منفی نسبت به آنها مطرح شده است.

معظم له این نگاه منفی به زنان را مساله‌ای تاریخی برشمردند و اظهار داشتند: قرآن در سوره نحل می فرماید: «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ (58) يَتَوارى‌ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَيُمْسِكُهُ عَلى‌ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ (59) و هرگاه يكى از آن مشركان به دختر دارشدن بشارت داده شود، صورتش از غصّه سياه مى‌شود، در حالى كه خشم خود را فرو مى‌برد. بخاطر بشارت تلخى كه به او داده شده، از ميان مردم متوارى مى‌شود (درمانده است كه) آيا اين دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد يا او را در خاك پنهان كند. بدانيد كه چه بد قضاوت مى‌كنند.»

حضرت آیت‌الله نوری همدانی افزودند: آنقدر نسبت به خانم‌ها کم‌توجهی و منفی نگری زیاد بود که در این کتاب از ایشان تعبیر کردیم به مظلومی به بلندای تاریخ و به پهنای گیتی و سعی کردیم چهره زن در تاریخ و ظلم‌ها و ستم‌های فراوانی که به ایشان رفته را مطرح کنیم، همچنین چهره زن در آثار شعرا و ادیبان را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت چهره زن در قران را مطرح کردیم.

معظم له بیان داشتند: قرآن کریم زن را به عنوان یک انسان معرفی می‌کند که دارای کرامت است و ملاک ارزشمندی انسان را تقوا می‌داند نه جنسیت، این نشان از توجه اسلام به جایگاه و شأن بانوان دارد که می‌توانند به مقامات عالی دست پیدا کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه این ظلم در طول تاریخ در حق زنان روا داشته شده بود، خاطرنشان کردند: در زمان پیامبر صلی‌الله علیه و آله تحولی بزرگ در این زمینه به وجود آمد، ولی بعد از پیامبر حکومت بنی امیه و بنی عباس دوباره زنان را از فضیلت‌ها محروم کردند.

خاطره آیت الله نوری همدانی از بانو مجتهده امین

حضرت آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه در تابستان سال‌های 43 و 44 در اصفهان بودم و در این دو سال دوبار با خانم مجتهده امین ملاقات داشتم، گفتند: این بانوی مجتهده به من می گفت ما مانند شما درس نخوانده‌ایم، ما از پشت پرده درس را گوش می‌دادیم، مانند شما مباحثه نداشتیم و امکانات و شرایط تحصیل برای ما بسیار محدود بود. با این حال ایشان توانسته بود با زحمت فراوان به جایی برسد که مرحوم آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری به ایشان اجازه اجتهاد داده بودند.

معظم‌له تشکیل جامعة الزهرا(س) را از برکات نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: زنان نقش ویژه در سازندگی جامعه دارند به گونه‌ای که مردان نمی‌تواند در این حد ایفای نقش کند، چرا که زنان از دوران حمل تا شیرخوارگی، کودکی، نوجوانی و پس از آن ارتباط بیشتر و بهتری با فرزندان دارند و اگر زن در ایمان و اخلاق برومند باشد مسلما تأثیرگذار خواهد بود و این تاثیرگذاری در جامعه هم ظهور و بروز خواهد داشت.

این مرجع تقلید ادامه داد: به برکت نظام اسلامی نگاه نادرست به بانوان برداشته شد و این نیمی از جمعیت که نادیده گرفته شده بودند اکنون وارد فعالیت های علمی و اجتماعی شده‌اند. امروز شرایط برای پیشرفت بانوان در حوزه و دانشگاه فراهم است و زنان می‌توانند به جایگاه اجتهاد هم برسند، از این رو باید بر مسائل مورد نیاز حوزه خود تمرکز کرده و آثار خود را در این زمینه تولید و عرضه کنند.

معظم‌له در پایان تاکید کردند: حتی در بحث مرجعیت بحث است که آیا ذکوریت شرط است یا نه؟ مرحوم حکیم در مستمسک این مساله را بحث می‌کند و می‌گوید دلیلی بر آن نداریم. البته برای فقیه سه منصب امامت، رهبری و مدیریت جامعه، قضاوت و تقلید قرار داده شده است که در هر یک از اینها می توان بحث کرد که آیا این موضوعات تنها ویژه مردان است یا نه؟ اینها از نظر فقیهی قابل بحث و طرح است.

 حضرت آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که نظام اسلامی زمینه پیشرفت و ارتقای بانوان را فراهم کرده است، ابراز داشتند: باید قدردان نظام اسلامی باشیم و از این نعمت استفاده کنیم.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱