به مناسبت سالروز اعلام کشف حجاب از سوی رضاخان

سالروز کشف حجاب

به مناسبت 17 دی ماه 1314 سالروز اعلام کشف حجاب از سوی رضاخان

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، روز 17 دی ماه 1314 سالروز اعلام کشف حجاب از سوی رضاخان است. در این روز رضاخان در دانش سرای مامایی همراه همسر و دختران بی حجاب خود برای اولین بار شرکت و رسما فرمان ممنوعیت حجاب را برای زنان اعلام کرد. این روز در تاریخ ایران روزی سیاه و فراموش نشدنی است.

آیه ۳۱ سوره نور را "آیه حجاب" می‌گویند؛ زیرا خداوند در آن، پوشش را بر زنان واجب کرده و می‌فرماید: «وقل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن ویحفظن فروجهن ولا یبدین زینتهن الا ما ظهر منها ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن؛ و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعا از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش(فرو) اندازند».

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می‌فرمایند: این مرد قلدر نادان بی سواد یعنی رضاخان آمد و خود را در اختیار دشمن قرار داد. یکباره لباس این کشور را عوض کرد، بسیاری از سنت‌های مردم را تغییر داد، دین را ممنوع کرد و کارهایی را با قلدری انجام داد که همه شما می‌دانید و چهره محبوب غرب شد، تهاجم فرهنگی علیه اسلام و ملت ایران از آن جا شروع شد.

در آن روز با زور اسلحه و سرنیزه، چادر و حجاب و روسری و مقنعه را از سر بانوان مسلمان ایران برداشتند تا بلکه بتوانند کشور را به خیال باطل خودشان به تمدن برسانند . رضاخان آنچه توانست در تحمیل فرهنگ غرب کوشید، حتی حرم شریف و مطهر ثامن الحجج، امام رضا علیه السلام را به خون معترضین به کشف حجاب رنگین ساخت و واقعه کشتار خونین مسجد گوهرشاد را بوجود آورد.

«کشف حجاب» بایستی در راستای تهاجم فرهنگی غرب بررسی شود و شاید از شاخص ترین وجوه این تهاجم باشد که در زمان رضاشاه با قلدری و در زمان محمدرضا با خدعه و تبلیغ انجام گرفت.

کشف حجاب نبایستی امری ساده و کوچک تلقی گردد بلکه با توجه به سرمایه گذاری غرب و  عوامل خود فروخته او در داخل از لحاظ زمانی و تبلیغی و ... باید آن را امر مهمی تلقی نمود و بسان کلیدی دانست که در صورت قرارگرفتن در دست غرب به راحتی درب‌های بسته ملت به روی  اجنبی باز می‌شود. بی تردید در کشف حجاب برای استکبار منافع بسیاری وجود داشته است که در هر کشور اسلامی که اینان رفتند و بنای استثمار آنجا را گذاشتند از جمله اولین اقدامات آنها کشف حجاب بوده است.

وحشت غرب در زمان حاضر از احیاء سنت حجاب در بین بانوان ایران و سرایت آن به دیگر کشورها می‌باشد.

امروزه و در عصر حاضر یکی از نشانه‌های مرد سالاری غربی‌ها همین است که زن را برای مرد می‌خواهند؛ لذا می‌گویند زن آرایش کند، تا مرد التذاذ ببرد! این مرد سالاری است، این آزادی زن نیست، این در حقیقت آزادی مرد است می‌خواهند مرد آزاد باشد، حتی برای التذاذ بصری؛ لذا زن را به کشف حجاب و آرایش و تبرج در مقابل مرد تشویق می‌کنند. آنچه که در ایران اسلامی در مقایسه با فرهنگ غرب مورد توجه قرار گرفته است، مقابله با ابتذال و بی بند و باری است .

رهبر معظم انقلاب در این زمینه چنین می‌فرمایند: زن‌های ایرانی، به خصوص کسانی که در رشته‌های گوناگون دانش و در چارچوب اسلام و احکام اسلامی و مهم تر از همه، مساله حجاب، توانسته اند حرکت بکنند، بایستی به زنان و دختران و دانشجویان زن دنیا عملاً تفهیم کنند که علم به معنای بی بند و باری نیست و لازمه ی تحصیل علم، بی قیدی نسبت به موازین اخلاقی در مورد معاشرت زن و مرد نیست؛ بلکه می‌توان با رعایت کامل این موازین، علم را هم تحصیل کرد و به جاهای بالایی رسید و وجود شما می‌تواند به عنوان یک نمونه از پیام جهانی اسلام نشان داده بشود. بدیهی است درد زنان جامعه ی ما، کمبود آزادی به معنای بی بند و باری نیست.

با توجه به این که بی بند و باری خود مانع ظهور شخصیت حقیقی، کرامت انسانی و شکوفایی استعدادهای زنان می‌باشد . باید موانع و محدودیت‌های دیگری را که بعد فرهنگی و اجتماعی دارد، جست و جو نمود. ایشان در این باره چنین می‌فرمایند : زن در همه جوامع از جمله در جامعه ما دچار ستم و دچار کمبودهایی است که بر او تحمیل می‌شود؛ اما این کمبود؛ کمبود آزادی به معنای بی بند و باری نیست؛ این کمبود، کمبود میدان‌ها و فرصت‌ها برای علم و معرفت و تربیت و اخلاق و پیشرفت و شکوفایی استعدادهاست؛ این را باید تامین و جست و جو کرد . بالاخره ایشان  از یک سو در خصوص احتراز از ابتذال و بی بند و باری هشدار می‌دهند: مبادا چنان که در افراد سطحی و غافل دیده شده است، نسل انقلابی و زنان مومن، دوباره روی به مصرف و تجمل‌های پوچ و گرایش‌های غیر انقلابی بیاورند یا رسم جاهلی اختلاط بی پروا را دوباره زنده کنند....

از سوی دیگر بر احقاق حقوق انسانی، شکوفایی استعدادها و تکامل انسانی زنان در جامعه تاکید دارند : زن در جامعه، اولاً به حق انسانی و حقیقی خود برسد، ثانیاً استعدادهای او شکوفا بشود و رشد حقیقی و انسانی پیدا کند و در نهایت به تکامل انسانی نایل بشود؛ زن در جامعه به صورت انسان کامل در بیاید؛ انسانی که می‌تواند به پیشرفت بشریت و جامعه خود کمک کند و در محدوده ی توانایی‌های خود، دنیا را به بهشت برین و زیبایی مبدل کند.

رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی از برنامه‌ریزی دشمن درباره نقاط حساس هویت مستقل فرهنگی زن مسلمان سخن می‌گویند. ترویج بی حجابی ترفند غرب برای از بین بردن حیا در جامعه اسلامی است. حجاب از تعالیم اسلام برای رشد فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی، فضیلتی و معنوی زنان و از نعمت‌های الهی و هدف اسلام از تأکید بر حجاب را حفظ عفت زن می‌دانند و  تصریح می‌کنند حجاب سبب رسیدن زن به رتبه‌هایی معنوی و عالی وجلوگیری از لغزش و باعث امنیت زن می‌شود.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱