رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور تبیین کرد:

راه‌ها و شاخص‌های شناخت فرد اصلح در انتخابات

حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات، به برخی سؤالات و شبهات درباره این موضوع پاسخ گفت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی روز چهارشنبه در نشست بصیرت‌افزایی جامعه الزهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و طلاب در سالن بیداری اسلامی برگزار شد، به ادامه بحث پیرامون «منشور انتخابات جمهوری اسلامی از دیدگاه قرآن» پرداخت و اظهار داشت: جلسه گذشته اصل حاکمیت و تحلیلی از نظام جمهوری اسلامی، لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات و اخلاق انتخاباتی از نظر قرآن و روایات مطرح شد.

لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات تصریح کرد و گفت: در تعبیری که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی فرمودند، سوخت موشک‌های پرتاب شده به پایگاه نظامی عین الاسد را حضور مردم و فریاد انتقام خواهی مردم تأمین کرد و این شعار نیست، بلکه حقیقت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: آمریکا، اسرائیل، انگلستان و دول استعمارگر و غارتگر دنیا مانند گرگ‌هایی هستند که به دنبال غارت کشورهایی می‌گردند که حکومت‌های آنان پایگاه مردمی قوی ندارند و حاکمان آن کشورها در پی پناهگاه و پشتیبان هستند و دول استعمارگر آنان را پشتیبانی می‌کنند و باج می‌گیرند و با قراردادهای مختلف، آن کشورها را غارت می‌کنند و تأسیس پایگاه‌های نظامی خود را در آن کشورها مطالبه می‌کنند، به همین خاطر آمریکا در کشورهای مختلف دنیا، پایگاه‌های نظامی دارد.  

دو سیلی محکم ایران به آمریکا

وی با اشاره به اینکه کشورهای استعمارگر از کشورهای مستعمره و ضعیف همواره فزون‌طلبی و زیاده‌طلبی دارند، به نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره و تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه به کشورهای استعمارگر همچون آمریکا باج نداد، دو سیلی محکم هم به آمریکا زد، اما آمریکا جرئت مقابله با ایران را ندارد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: سیلی اول، پهباد غول پیکری که فرستاد تا اقتدار خود را نشان دهد، اما ایران با یک موشک آن را ساقط کرد و آمریکا جرئت مقابله نداشت، سیلی دوم ایران به آمریکا، حمله و موشک باران پایگاه نظامی عین الاسد بود که باز آمریکا جرئت مقابله نداشت.

مردم ایران پای نظام ایستاده‌اند

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: آمریکا در نظام جمهوری اسلامی ایران، عناصر مقاومتی می‌بیند که موجب اقتدار نظام هستند و آمریکا می‌داند اگر وارد جنگ شود، در نهایت شکست خواهد خورد؛ آمریکا یک بار در هشت سال دفاع مقدس امتحان کرد، اما وقتی دیدند مردم ایران در مقابل آنان ایستاده‌اند، ناچار شکست خود را اعلام کردند.

وی بیان داشت: استعمار یک بار در ایران شکست را تجربه کرده است که یک عنصر آن، حضور دهها میلیونی مردم در حماسه‌های انقلابی از جمله راهپیمایی 22 بهمن، روز جهانی قدس، حضور در انتخابات، نماز جمعه‌ها و غیره است و معنای این حضور این است که مردم ایران پای نظام ایستاده اند.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: یکی از رازهای پیروزی و غلبه کشور جمهوری ایران بر استعمار جهانی این است و این راز را دشمن فهمیده و تلاش می‌کند که بخشی از مردم را مأیوس و دچار شبهه کند تا در انتخابات شرکت نکنند و متأسفانه این مکر دشمن اثر گذاشته و برخی از مردم دچار یأس شدند.

وجوب شرکت در انتخابات را به مردم گوشزد کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی تأکید کرد: اولین رسالت ما این است که یأس را از مردم بگیریم، به آنان امید دهیم و وجوب شرکت در انتخابات را به آنان گوشزد کنیم، زیرا همه باید در انتخابات شرکت کنند و وظیفه ما این است که علاوه بر حضور در انتخابات، برای شرکت کردن دیگران هم تلاش کنیم.

وی اضافه کرد: ما باید افراد را در خانواده، فامیل و دوستان را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کنیم و تبیین کنیم این حضور در انتخابات اولین واجب است.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: برخی راجع به رأی ممتنع در انتخابات سؤال می‌کنند، این حداقل وظیفه است که اگر فرد اصلح را نتوانستیم انتخاب کنیم، رأی سفید دهیم، گرچه کار درست و منطقی نیست، اما حضور حداکثری تمامی مردم ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: ما نباید رأی باطل بدهیم، شورای نگهبان افرادی را به عنوان کاندیدا‌ها تأیید کرده، اما در بین نامزدها سه طیف اصلح، صالح و یا غیرصالح هستند و کسی که رأی باطل دهد، شاید فرد غیرصالح انتخاب شود، بنابراین ما باید اصلح را به جامعه معرفی کنیم تا افراد اصلح انتخاب شوند.

راه‌های شناخت فرد اصلح در انتخابات/شاخص‌های نامزد اصلح را بدانیم

وی با طرح این سؤال که اصلح کیست و چگونه باید اصلح را مشخص کرد، اظهار داشت: شاخص‌های اصلح از سوی رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، حضرت امام خمینی (ره)، آیات و روایات مشخص است؛ دو راه برای شناخت اصلح وجود دارد، اول اینکه ببیند در بین اینها چه کسی شاخص‌های نامزد اصلح را دارد، اگر برای شناخت واقعی دسترسی نداشته باشد، باید راه دوم را برگزیند و آن، لیستی است که توسط معتمدین شما اعلام شده است، یعنی کسانی تأیید کنند که حجت شرعی برای فرد باشد.  

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نسبت به شاخص ها، سؤالاتی مطرح شده است، گفت: ایمان قوی اولین شاخصه نامزدهای اصلح است، فرد باید مؤمنانه زندگی کرده باشد و دارای تقوا باشد، دومین شاخصه سلامت مالی در زندگی است، یعنی دنبال حرام خواری و رانت خواری نبوده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی افزود: یکی از شاخصه‌های فرد اصلح این است که برخاسته از یک خانواده و محیط محروم باشد، رنج تلخی فقر را چشیده باشد و معتقد به حمایت از محرومان باشد. کسانی ثروت‌های انبوه به دست آوردند، درد محرومان را نمی فهمند، حضرت امام خمینی(ره) فرمودند یک موی کوخ نشینان به همه کاخ‌نشینان می‌ارزد، بنابراین فرد اصلح باید خادم محرومان باشد.

اصول اخلاقی فرد اصلح در انتخابات/ نامزد انتخاباتی باید ایجابی و اثباتی تبلیغ کند، نه سلبی/ لزوم صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی

وی، تبعیت و اعتقاد و اطاعت از ولایت مطلقه فقیه را از دیگر شاخصه‌های فرد اصلح برشمرد و در ادامه به بحث اخلاق در تبلیغات اشاره کرد و افزود: جزوه «منشور اخلاقی اسلامی انتخابات» از سوی دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور تدوین و منتشر شده است که برای مطالعه مفید است.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: از جمله اصول اخلاقی فرد اصلح، مبالغه نکردن در امتیازات خود است، برخی نامزدها غلو و مبالغه می‌کنند و افراد را دچار اشتباه می‌کنند، حال آنکه باید صداقت داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی اضافه کرد: نامزد انتخاباتی باید ایجابی و اثباتی تبلیغ کند، نه سلبی؛ یعنی توانمندی‌های خود را بگوید و راهکارها و پیشنهادات خود را درباره مسائل مختلف جامعه ارائه دهد. مشکلات را بیان کند و برای هر یک از مشکلات، راهکارهای خود را به به صورت شفاف ارائه کند.

وی تصریح کرد: تبلیغات انتخابات نباید سلبی باشد، یعنی فرد نباید علیه رقبا اقدامی انجام دهد، این کار کسانی است که خود امتیازی ندارند و با پس زدن دیگران سعی می‌کنند برای خود رأی جمع کنند؛ البته نقد نظرات دیگران اشکال ندارد، اما وارد زندگی خصوصی افراد نباید شد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور، صرفه‌جویی در هزینه‌های تبلیغاتی را از دیگر وظیفه نامزد‌های انتخاباتی دانست و گفت: عکس‌های فراوان، بنرهای زیاد، پذیرایی‌های فراوان، سوءاستفاده از بیت المال در تبلیغات که متأسفانه در جامعه ما وجود دارد، برخی نامزدها برای انتخابات هزینه‌های هنگفت صرف می‌کنند، حال آنکه سلامت مالی در بحث تبلیغات مهم است.

لزوم پایبندی کاندیداها به الگوهای اخلاقی اسلامی بعد از انتخابات

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی به الگوهای اخلاقی اسلامی بعد از انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: آخرین نکته اخلاقی در بحث انتخابات مربوط به بعد از انتخابات و اعلام قانوان نمایندگان است، بعد از انتخابات، دو طیف در جامعه هستند، افرادی که رأی آوردند و افرادی که رأی نیاوردند. متأسفانه در گذشته وقایعی بعد از انتخابات رخ داد که مطلوب نبود.

وی افزود: رقبایی که رأی نیاوردند بعد از انتخابات باید دو کار انجام دهند، اول اینکه به کسانی که رأی آوردند، تبریک بگویند، همچنین برای موفقیت نمایندگان اعلام همکاری کنند، شرعا، اخلاقا و از نظر روحیه انقلابی باید به نمایندگان کمک کرد تا کارها درست پیش برود و برنامه‌ها و طراحی‌های جدید در دستور کار قرار بگیرد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: گروهی که رأی آوردند هم دو کار انجام دهند، به رقبای خود اعلام کنند که نمایندگان مخلص همه مردم هستند و منافع رقبا را هم در نظر می‌گیرند، همچنین از نیروهای توانمند رقیب در پیکره نظام حکومتی به کار بگیرند و اگر این دو اتفاق رخ دهد، وحدت و الفت شیرینی بعد از انتخابات و جامعه ما این شیرینی را خواهد چشید.

مردم به لیست رأی دهند یا فرد اصلح؟

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی در ادامه به سؤال دیگری درباره شرکت خانم‌ها برای رأی دادن بدون اذن همسر اشاره کرد و گفت: سؤال پرسیدند که آیا رضایت شوهر برای رأی دادن همسر شرط است، جواب این است که رضایت شوهر در امور مباح یعنی غیرواجب و حرام شرط است اما در انجام واجب و ترک حرام شرط نیست، پس شرکت در اصل انتخابات چون واجب شرعی است، باید رأی داد.

وی عنوان کرد: سؤالی مطرح شده که ما باید به لیست رأی دهیم و یا به فرد اصلح، گرچه در لیست نباشد؟ سؤال دقیقی است، شاید لیستی را قبول دارید اما خارج از لیست، فردی را هم اصلح می‌بینید، اگر در این لیست که داده شده، فردی ناصالح است، نباید به آن فرد رأی داد. اگر همه افراد لیست صالح بودند و در کنار آن لیست، فرد اصلحی را هم می‌شناسید، این دو تا مرجح است و انتخاب با شما است.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور افزود: اگر شما در کنار لیست به فرد اصلح خارج از لیست هم رأی دهید، وجدان شما راحت تر است، اما این نگرانی وجود دارد که آن فرد اصلح خارج از لیست که انتخاب کردید، رأی نیاورد ، اینجا انتخاب با شماست؛ اگر احتمال رأی آوردن فرد خارج از لیست وجود دارد، به او رأی دهید، اما اگر مطمئن باشید که او رأی نمی‌آورد، بهتر است به صالح رأی دهید تا ناصالح رأی نیاورد.

نماینده مردم باید مدافع محرومان جامعه باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی سؤال دیگری مطرح کرد که یکی از شرایط و شاخصه‌ها این است که رنج محرومیت کشیده باشند و مدافع محرومان باشند، رهبر معظم انقلاب مدظله العالی تعبیر دیگری هم داشتند که فرد باید چشم و دل سیر باشد، چگونه این دو با هم سازگار است، در پاسخ باید گفت: چشم سیر بودن به معنای پولدار بودن نیست؛ بلکه کسانی که چشم و دل سیرند، نگاه به دنیا ندارد و اسیر دنیا نیست و این یک روحیه است.

وی ادامه داد: برخی ثروتمند هستند اما به مال حرام طمع ندارند، برخی هم ثروتمند نیستند و در محرومیت بزرگ شدند اما باز هم چشم و دل سیرند و طمع خوردن ندارد، آنچه رهبری فرمودند اینکه چشم طمع به مال دنیا نداشته باشند، شاخصه دیگر اینکه زجر محرومیت را نیز چشیده باشد وقتی تلخی فقر را چشیده باشد، محرومان را بیشتر درک خواهد کرد؛ پس این دو شاخص را باید با هم در نظر گرفت.

لیست واحد دادن منافاتی با آزادی انتخابات ندارد

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان بدون امضا و تعهد قانونی از نامزدهای انتخاباتی، اطمینان به عمل کردن وعده‌ها داشته باشیم، تصریح کرد: با امضا نمی‌شود از کاندیداها و نامزدها تعهد گرفت که در دوره نمایندگی نلغزند، فقط باید به پیشینه افراد نگاه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: سؤال شده اگر در لیستی، سر لیست آدم مناسبی و اصلح نباشد، چگونه می‌توان به آنان اعتماد کرد؟؛ اگر سر لیست فرد اصلح نیست، به او رأی ندهید و به بقیه رأی دهید. همچنین سؤال شده آیا لیست واحد دادن منافاتی با آزادی انتخابات دارد یا نه؟ که در پاسخ باید گفت این لیست واحد مانع آزادی نیست، بلکه معرفی کنندگان لیست پیشنهاد می‌کنند، الزام نیست و جلوی آزادی رأی را نمی‌گیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که از چه طریق می‌توانیم شناخت پیدا کنیم که رهبر انقلاب کدام نامزدها را اصلح می‌دانند، تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی نظر شخص خود را ابراز نکردند تا مردم آزاد باشند، البته می‌توان از اطلاعات قبلی استفاده کنیم و کسانی که رهبر انقلاب آنان را دوست دارند، شناسایی و به آنان رأی دهیم.

توجه به شاخصه‌های نمایندگان انقلابی بر اساس بیانات رهبری

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور در پاسخ به سؤال یکی دیگر از طلاب، گفت: گذشته افراد همراه با وضع فعلی افراد باید با هم در نظر گرفت، ممکن است فردی در گذشته خدمات زیادی برای انقلاب انجام داده، اما امروز در جریان ضد ولایت فقیه و استفاده از بیت‌المال قرار گرفته، بنابراین گذشته کافی نیست و حال افراد هم باید در نظر گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی همچنین در پاسخ به شناخت کاندیدای انقلابی، تصریح کرد: کاندیدای انقلابی دارای شاخص‌هایی است که رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی به آنها اشاره کردند که شاخص‌ها در هر فردی بیشتر بود به او رأی دهیم.

وی اضافه کرد: برخی از این شاخصه‌های کاندیدای انقلابی این است که معتقد به اقتصاد مقاومتی باشد، اعتقاد به ملت داشته باشد، وابسته به بیگانه نباشد، از دشمن نترسد و نگاه به بیرون نداشته باشد.

رئیس دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه کشور در پایان اظهار امیدواری کرد که ملت ایران در انتخابات حضور پرشور داشته باشند و بانوان طلبه هم در برگزاری بهتر انتخابات نقشی تأثیرگذار داشته باشند.

 مشاهده نخستین نشست: حضور همه مردم در انتخابات وجوب شرعی دارد

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱