مدیر جامعه الزهرا درگذشت یکی از طلاب سطح 3 را تسلیت گفت

تسلیت

حجت الاسلام والمسلمین مدنی درگذشت سرکار خانم بتول عاملی طلبه سطح 3 رشته فقه و اصول را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، متن این پیام تسلیت بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت سرکار خانم بتول عاملی طلبه سطح 3 فقه و اصول را تسلیت عرض کرده و از درگاه حضرت احدیت برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان به ویژه دختر بزرگوار ایشان سرکار خانم فاطمه سادات موسوی‌خواه از طلاب سطح 3 جامعه الزهرا علیهاالسلام صبر و اجر فراوان مسئلت دارم.

سیدمحمود مدنی
مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام

زندگینامه سرکار خانم عاملی

تولد

 حاجیه خانم بتول عاملی در خانواده­ای مذهبی در بهار شانزدهم فروردین  سال1348 درشهر شال از توابع  استان قزوین دیده به جهان گشود. اوپنجمین فرزند از خانواده عاملی و نوه حضرت آیت الله شیخ عبدالله عاملی  یکی از علمای بزرگ در منطقه بودند.

والدین­:

پدر گرامی ایشان، انسانی بسیار متدین، معتقد، شریف و اهتمام ویژه­ای به اقامه نماز در اول وقت داشتند. ایشان همیشه بعد از نماز مبادرت به تلاوت قرآن داشتند. مادر ایشان  نیز زنی شریف، متعبد، بسیار مهربان و دلسوز، زحمت کش و ازخانواده­ای  مذهبی بودند.

دوران کودکی:

این فضای روحانی و مذهبی، موجب گشت تا حاجیه خانم عاملی از  سنین کودکی مأنوس با نماز و قرآن باشد و در سنین نوجوانی و جوانی در راه آموزش معارف اسلامی قدم بردارد و با آگاهی ادامه مسیر زندگی خود را  مشخص نماید. 

ایشان از هوش، استعداد وادب بسیار بالایی برخوردار بودند به گونه­ای که حتی درگهواره صدای کسی را می شنید اول سلام و بعد اسم فرد را صدامی­زد تا ایشان را از گهواره بیرون بیاورند، دوران کودکی را با مهربانی با همسالان خود سپری نمود، بسیار آرام، بی آزار، قانع وصبور بود کوچک­ترین وکمترین اذیت و رنجشی از جانب ایشان به اعضای خانواده ودیگران نمی رسید.

دوران نوجوانی:

تحصیلات ابتدایی خود  را درشهر شال با موفقیت با معدل بسیار بالا گذراند. در درس خواندن جدی و کوشا بود با توجه به استعدادی که داشت کمتر نیاز به راهنمایی وکمک دیگران داشت، در پایه پنجم تنها دانش آموزی بود که از میان هم­کلاسی­های خود در امتحان نهایی بدون تجدید با معدل بالا ( احتمالا بیست) قبول شد. درآن زمان از آنجا که برگزاری کلاس­ها مختلط بود ( دختر و پسر) شرایط و جو مذهبی خانوادگی – که برگرفته از تعالیم اسلام است - اجازه نداد در مقطع راهنمایی ادامه تحصیل دهد و با آن همه استعداد، چند سالی از تحصیل و فراگیری علم و دانش محروم ماند. به نقل از خود ایشان هر شب به دلیل اینکه نمی­توانسته به مدرسه برود اشک می­ریخته که این نشان دهنده علاقه زیاد ایشان به درس بوده است. اما این محدودیت­ها نتوانست مانع علاقه و عشق ایشان به خواندن کتب معنوی وکسب دانش شود. در دوره نوجوانی به دعا و مسایل دینی  و مانند اینها خیلی اهتمام داشت. آنچه در آن زمان بـرای ایشان، مـطـرح و قابل توجه  بـود و عـمـلا نیز وجـود داشـت، ایـن بـود کـه اهل قرائت قرآن، دعا و ذکر و دعاهای ماءثور و اعمالی که وارد شده، بودند.

عشق به مطالعه، فراگیری علم و مناجات:

از فرصت­های اندک استفاده نموده و مشغول مطالعه می­شدند. علاقه زیادی به آثار شهید مطهری (ره) داشتند و مجموعه آثار ایشان را مطالعه می­کردند.

هرپنجشنبه درس­هایی از قرآن حاج آقای قرائتی را به طور منظم و با علاقه فراوان دنبال می­کردند و خلاصه برداری می کردند. در نوجوانی مانند هم سن و سال های خود زیاد، اهل تفریح و گردش نبود، بلکه بیشتر، علاقه به  تنهایی داشت تا بتواند گم شده­ی وجود خویش را، بیابد حتی در مجالس عمومی و مجلس عروسی کم شرکت کرده و یا اگر شرکت می کردند مراقب اعمال خودبودند تا از دستورات اسلام دور نشوند. مطلب قابل توجه و دارای اهمیت به نقل از خواهر بزرگتر ایشان اینکه؛ شنیده بود اگرکسی در شب هزار رکعت نماز بخواند پیامبر اکرم (ص ) را در خواب خواهد دید، ایشان در یک شب با توجه به توان وشرایط جسمی خود هفتصد رکعت نماز خوانده بود که اقامه چنین نمازی برای هرکسی امکان پذیر نیست، ایشان این چنین روحیه دینی قوی و فوق العاده ای داشتند. هرسال ماه رمضان حتما یک ختم قرآن انجام می­دادند.حتی بعد از ازدواج و با وجود بچه و مشغله به همراه دختر عموی خود برای کسانی که فوت کرده بودند و کسی را نداشتند برایشان قرآن بخواند، قرآن می­خواندند.

 بعد از ازدواج، به دلیل عشق زیاد به علم آموزی با وجود اینکه چندین سال از درس فاصله گرفته بودند دوره راهنمایی را دوباره ادامه دادند. حضورش در مدرسه بیشتر بعنوان دوست و مشاور برای معلمان و دانش­آموزان بود و آنها همشیه شیفته اخلاق و ادبش بودند.       

عشق به انقلاب، حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری:

این بانوی متدین، دارای شخصیتی ولایت مدار و بصیر بود. جهت گیری های انقلاب را به روشنی می­دانست و به خوبی فعالیت­های اجتماعی و سیاسی درست از نادرست را تشخیص می­داد و هیچ گاه مواضع نامشخص در فعالیت­های سیاسی از ایشان دیده نشد. ایشان عشق و علاقه فراوانی به انقلاب، حضرت امام (ره) ومقام معظم رهبری داشتند و این علاقه  باعث شد که به همراه خواهرش درهمان نوجوانی جلیقه­ای برای حضرت امام (ره) دوخته به همراه یک نامه به جماران ارسال نمایند. جواب نامه ایشان با دست خط مبارک حضرت امام (ره) هنوزموجود است. زمان رحلت حضرت امام (ره) گزارشی  در این باره ازصدا وسیما  تهیه و پخش شد. ایشان همیشه نسبت به انقلاب پیروی از امام و مقا م معظم رهبری تاکید داشتند و حرف رهبری را از دل و جان پذیرا بودند. ودردفاع از ارزش های انقلاب حتی به قیمت جان  خود می­ایستادند.خط ایشان خط رهبری معظم بود. هیچ گاه به هیچ جناحی توهین نکرده وغیبت کسی را نمی­کردند واگردرموردکسی وگروهی چیزی نمی­دانستند به هیچ وجه تهمت نزده و بدگویی نمی­کردند و می­گفتند که اگر به ناحق چیزی بگوییم در پیشگاه خدا مسئولیم.

 ازدواج، ورود به شهر مقدس قم و جامعه الزهرا:

  درسال 1371 با پسر خاله خود حجت الاسلام سیدعیسی موسوی خواه عقد و در سال 1372 ازدواج نمودند و برای زندگی  با همسر خود به شهر کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) آمدند. علاقه زیادی به زندگی در قم و همسایگی با حضرت معصومه(س)داشتند. با تمام سختی­های زندگیِ مستأجری، با جدیت و صبوری با ادامه تحصیل در مدارس بزرگسالان مدرک دیپلم خود را در قم اخذ نمود. با توجه به علاقه زیاد ایشان به معارف اسلامی  و استعداد سرشاری که داشت به اخذ دیپلم قانع نشد تا اینکه سرانجام وارد جامعه الزهرا (س) و نام خود را در میان سربازان امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) ثبت و ضبط نمودند. با این که دارای سه فرزند(دو دختر و یک پسر از سادات) و مشغول خانه داری و بچه داری بودند، اما نه تنها این امر، او را در امر تحصیل محدود نکرد، بلکه با برنامه ریزی خوب، چنان اوقات خود را تنظیم کرد که برای انجام تمام امور وقت کافی داشته باشد.

 در جامعه الزهرا (س) صرف، نحو، بلاغت، تفسیر، حدیث، فقه، اصول و فلسفه را آموخت و مدرک سطح دو را با معدل بسیار عالی دریافت کرد و از نخبگان و ممتازین  این مدرسه علمیه شدند. از آنجا که ایشان اهل تحقیق بودند و علاقه به زندگی علما داشتند موضوع پایان نامه خود را نیز در زمینه اجداد خویش- یعنی علمای جبل العامل لبنان-  که به ایران مهاجرت نموده بودند انتخاب کرد و به پایان رسانید.

 عشق به قرآن کریم  و اهل بیت علیهم السلام:

این طلبه فاضله با این همه تلاش و کسب علم قانع نبود جهت ادامه  تحصیل در دروس سطوح عالی حوزه به دلیل شرایط سنی نتوانست ادامه دهند و همیشه حسرت ادامه تحصیل تا اجتهاد را داشتند. این طلبه ی با اخلاص، جامعه الزهرا(س) را منزل دوم خود می­دانستند و به دلیل مزین بودن نام این مدرسه علمیه، به نام مادرمان حضرت زهرا (س) و مدفون بودن شهدای گمنام درآنجا نسبت به این مکان مقدس عشق و علاقه خاصی داشتند. این علاقه باعث شده بود که ایشان با شرکت درکلاس های فوق برنامه(کلاس حفظ، تجوید، تبلیغ و....) باز هم در این مدرسه نورانی حضورداشته و از برکات آن بهره مند شوند. لذا ایشان به دلیل زنده نگه داشتن عشق دوران نوجوانی به قرآن و بهره بردن از محیط معنوی جامعه الزهرا (س) تصمیم جدی به حفظ قرآن کریم گرفتند.ایشان توانستند چهارده جزء قرآن کریم را همراه با با ترجمه و تدبر در آن حفظ نمایند. حفظ قرآن برایشان سخت بودچون هم مشغله درس را داشتند هم امور خانه؛ اما وقتی به ایشان گفته می شد بین درس و قرآن یکی را انتخاب کن قبول نمی­کردند و می­گفتند دلم نمی آید قرآن را کنار بگذارم چون آن دنیا به حافظان قرآن گفته می­شود *اقرا و ارفع بخوان و بالا برو* انشاالله برای خودشان محقق شده باشد.   یکی دیگر از بارزترین خصوصیات اخلاقی ایشان، علاقه و اظهار ارادت و توسل و تضرع نسبت ‏به ائمه معصومین (ع) بود هرساله سه روز به عشق حضرت زهرا(س) در ایام فاطمیه و سه روز در ایام محرم  برای فرزند حضرت زهرا، اباعبدالله الحسین وحضرت ابوالفضل علیهم السلام در منزل خود روضه برگزار می­کردند. عاشق مسجد مقدس جمکران و شهدا گلزارشهدای قم بودند سعی می­کردند هر هفته بر مزارشهدا حضور و ادا ی احترام کنند. تیر ماه سال 88  به مکه مشرف شدند سعیشان بر این بود تا درماه رجب، مشرّف شوند که هم  13رجب در کنار خانه کعبه باشند و هم در زمره حاجیان قرار گیرند.

در اربعین سال 96 با سختی بسیار به نجف اشرف و کربلای معلی مشرف شدند. به دلایل مسایل امنیتی نتوانستند به سامرا مشرف شوند و همیشه این حسرت را داشتند. انشاالله مهمان امام حسن عسگری(ع) باشند.

ادامه تحصیل:

با مدیریت جدید جامعه الزهرا شرایط سنی برداشته شد و ایشان با خوشحالی و علاقه دوباره توانستند در ورودی سال تحصیلی 1398-1397به انگیزه کسب اجتهاد و خدمت به اسلام و تشیع در راه رضای خداوند، شرکت و درآزمون کتبی و مصاحبه قبول شده و دوباره به مطالعات خود در سطوح عالی(فقه واصول) ادامه دهند.  

 خصوصیات اخلاقی :

حاجیه خانم عاملی فرزند خلف پدر و مادر، خواهری دلسوز و غمخوار، همسری همراه وکم نظیر و مادری بسیارمهربان بود. شخصیتی فاضله، متدینه، عفیفه، فداکار و ایثارگر بودند. در خصلت­های فردی بسیار رشد کرده و دارای شخصیتی کم توقع و قانع بودند. از همان کودکی شخصیتی بسیار آرام و مودب بوده برای دنیا تلاش نمی­کرد. کریم، بزرگوار، بزرگ منش و مشاور خوب برای خانواده پدری، همسر و دیگران بود. امین، رازدار، عاشق فرزندان و همسر، خانه داری شایسته و تربیت کننده فرزندانی مومن و طلبه و ایجاد کننده محیطی شاداب برای همسر و فرزندان، و آراسته در خانه بود، مهر و مهربانی مادری از کلام و نگاهش می­درخشید. از مدار رفتار و اخلاقی که اسلام توصیه کرده بود به هیچ وجه خارج نشد. همه کارهای خود را برای خدا و با اخلاص انجام می­داد. رعایت حجاب و حفظ پوشش و عفت و حیا را بهترین جهاد برای زنان می­دانستند و مبارزه با نفس در مورد زیورآلات و طرز لباس پوشیدن را در درجه اول اهمیت می­دانست.   در هرکاری مرگ را در نظر داشتند و در مورد افراد، قضاوت بیجا نمی­کردند. قائل به این بودند که درباره افراد تا مطمین نشده­اید حرفی نزنید چرا که در سرای آخرت باید پاسخگو باشید.

رحلت:

سرانجام در روز شنبه، 17 اسفند ماه سال 1398 بامظلومیت و غربت مثل مادرمان حضرت زهرا(س) وعمه مان حضرت فاطمه معصومه (س) دار فانی را وداع و دفتر زندگی پرخیر و برکت و سرشار از مهربانی­اش بسته شد و همه را در بهت و ناراحتی فرو برد حتی کسانی را که فقط یکبار ایشان را دیده بودند در این داغ گریستند.

در روز 13رجب مصادف باولادت مولاامیر المومنین علی (علیه السلام) براساس وصیتش در بهشت معصومه(س) قم (قطعه علماء)به خاک سپرده شد.

 بی تردید اکنون در جهانی است که حضورش در زندگی ما بیشتر و دعایش هم به اجابت نزدیک تر است، دورا دور مراقبمان هست و در حقمان بسیار دعا می­کند. دنیای فانی، جای روح بزرگ و ماورای دنیایی اش نبود. هر چند جای خالی انسان­هایی از جنس ایشان، هرگز پر نمی­شود اما ما دل به حکمت خدا می­سپاریم که ما صبوری در غم از دست دادن عزیز را ازعمه مان حضرت زینب (س)آموخته­ایم .

آبروی اهل دل ازخاک پاک مادراست                            هرچه دارند این جماعت از دعای مادر است  

آن بهشتی را که قرآن می­کند توصیف آن                      صاحب قرآن بگفتا زیر پای مادر است

  این نوشتار اندکی از فضایل اخلاقی ایشان را برشمرد. روح بزرگش شاد و با سیده ی زنان اهل عالم محشور باد.

 اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱