تشریح فعالیت‌های خوابگاه بین الملل جامعه الزهرا(س) در روزهای کرونایی

خوابگاه جامعه 2

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به حضور تعدادی از طلاب بین‌الملل در خوابگاه، به ارائه گزارشی از برنامه‌های فرهنگی-تربیتی و اقدامات خوابگاه در پیشگیری از ابتلا به بیماری منحوس کرونا پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، خانم اشرف السادات ارمکان روز چهارشنبه در گفتگو با واحد خبر، به برنامه‌های فرهنگی تربیتی خوابگاه جامعه الزهرا علیهاالسلام در روزهای کرونایی اشاره کرد و اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا در جهان، موجب تغییر شدید در برنامه‌ها و ساختارها شد، به طوری‌که به تعطیلی نظام آموزشی حضوری منجر شد.

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلی کلاس‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام منجر به بازگشت برخی طلاب خوابگاهی به کشورهایشان شد؛ که متاسفانه به دلیل بسته شدن مرزها و لغو برخی پروازها، تعدادی از طلاب بین الملل ناگزیر به ماندن در خوابگاه و گذراندن ایام پر استرس شدند.

وی با بیان اینکه 90 تا 120 طلبه غیرایرانی در این ایام در خوابگاه حضور داشتند، عنوان کرد: در این ایام که سایر ادارات و سازمان‌ها به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و لزوم ماندن در خانه، تعطیل بودند،کارکنان خوابگاه بین الملل، به دلیل حضور طلاب غیرایرانی، به لحاظ انجام وظیفه و با حضور به موقع در خوابگاه و بکارگیری تدابیر لازم، سعی در حفظ سلامتی روحی و جسمی این طلاب و بهره مندی آنان از اوقات فراغت داشتند.

اقدامات فوریتی خوابگاه برای مقابله با بیماری کرونا

ارمکان در ادامه به اقدامات فوریتی خوابگاه بین الملل در خصوص بیماری منحوس کرونا اشاره کرد و گفت: پاسخگویی به تماس خانواده‌ها و دلنگرانی آنها جهت بازگشت دخترانشان به کشور و انجام اقدامات لازم در خصوص خروج طلاب اعم از تحویل فرم پاسپورت؛ هماهنگی سرویس به فرودگاه و ترمینال آزادی از جمله اقدامات کارشناسان بخش بین‌الملل خوابگاه بود.

وی افزود: درج مطالب مورد نیاز بهداشتی و امنیتی در کانال اختصاصی طلاب خوابگاه بین الملل، حضور استاد و کارشناس آموزشی  در کانال اختصاصی طلاب خوابگاهی جهت پاسخگویی به سوالات اعتقادی و آموزشی طلاب و محدودیت تردد‌ها و ملاقات‌های طلاب با دوستان خارج از خوابگاه از دیگر اقدامات فوریتی خوابگاه محسوب می‌شود.

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: باتوجه به حضور حداقلی طلاب در خوابگاه، جهت جلوگیری از اسراف انرژی همه طلاب به بخشی از خوابگاه منتقل شدند.

تدابیر پیشگیرانه خوابگاه بین الملل در روزهای کرونایی

ارمکان همچنین به تدابیر پیشگیرانه اداره امور خوابگاه‌ها در این ایام اشاره کرد و اظهار داشت: در این ایام برای حضور حداقلی کارکنان، تقسیم بندی وظایف و انجام امور بین رئیس ، معاون، کارشناس تربیتی و کارشناس دفتری فرهنگی خوابگاه بین الملل صورت گرفت و ممنوعیت خروج طلاب از خوابگاه از 7 اسفند آغاز شد و طلاب در قرنطینه قرار گرفتند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد بحران در خوابگاه، بیان کرد: جهت اطلاع رسانی و وضعیت موجود، نشست تربیتی با طلاب حاضر در خوابگاه برگزار شد و با دعوت به همکاری، تعدادی از طلاب جهت اداره خوابگاه و واگذاری مسئولیت در طول 15 روز عید نوروز با نظارت رئیس و معاون خوابگاه غیرایرانی انتخاب شدند.

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: در این ایام تدابیر بهداشتی لازم جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا به طلاب آموزش داده شد و اقلام مورد نیاز طلاب از طریق فروشگاه‌های آنلاین خریداری می‌شدند، همچنین آموزش ضدعفونی میوه، سبزیجات، اقلام خریداری شده از فروشگاه‌ها و گندزدایی روزانه محیط خوابگاه از دیگر اقدامات بود.

برگزاری مسابقات کتابخوانی ویژه طلاب غیرایرانی در ایام کرونایی

ارمکان در ادامه به فعالیت‌های اجرایی – تربیتی خوابگاه در طول این ایام اشاره کرد و گفت: پاسخگویی به انبوه تماس‌های خانواده‌های طلاب، پیگیری وضعیت تحصیلی و تمدید اقامت طلاب، پیگیری برگزاری کلاس‌های آموزش زبان فارسی برای افراد جدید الورود، انجام اقدامات لازم در خصوص خروج طلاب از ایران به زادگاهشان و تشکیل گروه در فضای مجازی و ارسال پیام‌های اخلاقی، تربیتی و قرآنی از جمله اقدامات در این ایام بود.

وی یادآور شد: در طول این مدت، مسابقات کتابخوانی شامل «ندای فاطمه»، «زندگی با قرآن»، «حکمت‌های ناب امام علی علیه‌السلام» و «شرح دعای سلامتی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف»، دوره آموزش عکاسی، آشپزی و غیره برگزار شد.

برپایی کارگاه دوخت ماسک‌های بهداشتی در خوابگاه

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: در واحد فرهنگی، کتاب‌های مختلف درسی، اخلاقی و غیره جهت استفاده طلاب تجمیع شدند، همچنین کارگاه‌های محصول محور خلاقیت با کاغذ و قیچی، خیاطی و کارگاه تربیتی با موضوع خود آگاهی برگزار شد.

ارمکان، برپایی کارگاه دوخت ماسک‌های بهداشتی را از جمله فعالیت‌های جهادی طلاب غیرایرانی در ایام کرونایی عنوان کرد و اظهار داشت: در این ایستگاه 10 نفر از طلاب با 3چرخ خیاطی های موجود در خوابگاه مشغول به کار شدند .

برگزاری محفل انس با قرآن و ختم کلام الله مجید در روزهای کرونایی

وی بیان داشت: از آنجا که طلاب غیرایرانی در قرنطینه کامل قرار داشتند، مراسم و مناسبت‌هایی در این ایام برگزار شد، از جمله اعیاد شعبانیه، مراسم شهادت امام هادی علیه‌السلام، حضرت زینب علیهاالسلام، امام موسی کاظم علیه‌السلام و مراسم ادعیه خوانی از جمله زیارت امین الله، اعمال ام داوود، زیارت رجبیه، دعای ماه شعبان، قرائت دعای توسل، دعای کمیل، زیارت جامعه کبیره، دعای ندبه، دعای سمات و زیارت عاشورا برگزار شد.

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به برپایی میز هفت سین قرآنی در نوروز، گفت: در آستانه نوروز، مراسم غبارروبی قبور شهدای گمنام جامعه الزهرا علیهاالسلام و شستشوی همه فرش‌های گلزار شهدا توسط خادمان افتخاری صورت گرفت.

ارمکان اضافه کرد: طلاب غیرایرانی، محفل انس با قرآن را با هدیه به حضرت ابوطالب علیه‌السلام، بزرگ حامی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و تعجیل در فرج امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف برگزار کردند، همچنین محافل قرآن به صورت روزانه توسط خادمان قرآنی برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: طلاب غیرایرانی هفته ای سه روز، فایل صوتی «زندگی با قرآن» به همراه حفظ موضوعی آیات را در دستور کار دارند، همچنین قرائت قرآن و ختم کلام الله مجید هر سه روز توسط این بانوان طلبه صورت می‌گیرد.

برگزاری نشست‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به برگزاری نشست‌های مختلف آموزشی، تربیتی و فرهنگی در طول این مدت اشاره کرد و گفت: نشست آموزشی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا با حضور معاون و کارشناس تربیتی خوابگاه بین الملل برگزار شد.

ارمکان افزود: شرح و تفسیر دعای هفتم صحیفه سجادیه و تفسیر مناجات شعبانیه و شرح نماز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی پور، با رویکرد فرهنگ کتابخوانی و ارجاع طلاب به کتب معرفی شده از دیگر نشست‌ها در این ایام بود.

وی اضافه کرد: نشست «حکمت آزمایش‌های الهی» با رویکرد بیماری منحوس کرونا نیز با حضور جناب آقای اخوی برگزار شد.

رئیس امور خوابگاه‌های جامعه الزهرا علیهاالسلام در پایان ضمن قدردانی از مدیریت مجموعه و تلاش‌های مادرانه کارشناسان خوابگاه، تصریح کرد: همه همکاران در این ایام پر استرس با حضور و بذل عطوفت و مهربانی خود در اداره خوابگاه ما را یاری کردند و امید است خدمت ناچیز ما مورد مرضی صاحب خانه و زمینه ساز ظهور حضرت ولیّ عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف قرار گیرد.

دریافت تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱