مرکز پاسخ به سوالات

pasokh

اداره‌ی پاسخ به سؤالات دینی و شبهات، زیر مجموعه‌ی اداره‌ی کل تبلیغ و ارتباطات جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) می‌باشد که در سال 1370 به منظور پاسخگویی به مسائل شرعی با آراء مراجع و رفع شبهات دینی بانوان تأسیس شده است. کارگاه­‌های پژوهشی، آموزشی، تربیت استاد پاسخگو، سامانه پاسخگویی آنلاین و بخش سایت؛ در راستای به روز بودن پاسخ­ها، از دیگر فعالیت­های این واحد است.

اهمیت و ضرورت:

1.   نقش مؤثر پاسخگویی در عرصه احیاء فقه محمد و آل محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)؛

2.   گسترش فرهنگ دینی و ابلاغ آن؛

3.   لزوم استفاده از ظرفیت بالای بانوان در اعتلای اعتلای فرهنگ دینی جامعه و سلامت خانواده‌­ها؛

4.   نقش مؤثر پاسخگویی بانوان برای بانوان و ضرورت دسترسی پرسشگران به پاسخی روان و کامل؛

5.   نقش مؤثر پژوهش و تحقیق، در روند پاسخگویی؛

6.   لزوم شناخت استعدادها، صاحبان انگیزه و اندیشه‌های صاحب قلم و بیان؛

7.   نقش مؤثر پژوهش و تحقیق، در ارتقاء بنیه علمی اساتید؛

8.   لزوم مهارت افزایی اساتید، مبلغین طلاب مستعد، به مهارت­های پاسخگویی؛

9.   لزوم دانش افزایی طلاب به شیوه‌­های مهارتی در پژوهش، تبیین موضوعات مستحدثه، روش استنباط و نظریه پردازی مستندات دینی.

10. لزوم تجهیز طلاب به هنر ساخت مستندات علمی و دینی که تهیه و تأیید محتوای علمی اسلاید و فیلم آن با این واحد می­‌باشد.

11. لزوم تدوین کتاب از موسوعه‌ی تحقیقات و استفتائات آرشیو واحد جهت دسترسی آسان.

12. لزوم تولید نرم افزار به روز رسانی اطلاعات علمی واحد

13. به روز رسانی سایت پاسخ به سؤالات فقه و معارف اسلامی.

14. لزوم پاسخ به نیاز فرهنگی تبلیغی مراکز متقاضی در معرفی استاد و امکان استفاده از فضای مجازی در دوره‌­های تربیت استاد و ارائه محصولات.

سیاست و اهداف:

1.   هم‌سویی در عملکردها با سیاست‌­های کلی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها)؛

2.   تلاش در ارتقاء سطح علمی اساتید فقه و معارف در ارائه روش و مهارت­‌های پاسخگویی به شبهات و سؤالات دینی؛

3.   پاسخ به تقاضای نهادها و مؤسسات فرهنگی جهت معرفی استاد پاسخگو؛

4.   دعوت از اساتید کارشناس فقه حوزه‌ی علمیه جهت ارتقاء بنیه‌ی علمی و فقهی اساتید و یکسان سازی پاسخ‌ها؛

5.   دعوت از کارشناسان مجرب فقه کادر علمی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) جهت شرکت در کارگاه‌­های آموزشی و جلسات هم‌­اندیشی و شورای استفتائات؛

6.   دعوت از اساتید صاحب‌­نظر در بخش معارف سایت پاسخ به سؤالات و گزینش اساتید مجرب کادر علمی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) جهت پاسخگویی به شبهات اعتقادی و ...؛

7.   ارائه‌ی کلیه‌ی خدمات علمی ـ فرهنگی، ارتباطی و اجرایی با فن‌­آوری اطلاعات در سامانه پاسخگویی فقه و معارف اسلامی.

تبصره: خدمات فوق منوط به ارائه‌ی طرح درخواستی از ناحیه‌ی واحد درخواست کننده می­‌باشد که با تأیید مدیریت محترم جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها) مدیر کل اداره‌ی تبلیغ و ارتباطات صورت خواهد گرفت.

 

عمده‌ی فعالیت‌ها:

·     پاسخگویی 

در سه بخش گسترده‌ی تلفنی، اینترنتی و حضوری فعال می­‌باشد.

1. پاسخگویی تلفنی:

o    پاسخگویی 5 خط داخلی دفتر مقام معظم رهبری *  در دو شیفت صبح و عصر

با شماره تلفن های: 57 – 02537112253

o    پاسخگویی 4 خط حوزه‌ی علمیه‌ی جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها)  با آراء کل مراجع

با شماره تلفن های 57- 02532112454

2. پاسخگویی اینترنتی:

غیر از سؤالات شرعی بانوان، شبهات دینی در موضوعات مختلف اعتقادی، فقهی، قرآنی، تربیتی ـ اخلاقی و ... را نیز پاسخگو می‌­باشد.

کاربران پس از مطالعه‌ی مقالات در سایت پاسخ به سؤالات فقه و معارف اسلامی می‌توانند با اساتید صاحب‌نظر و صاحب مقاله، مناظره‌ی علمی را به صورت­های درج دیدگاه، ارسال پرسش (ایمیل)، و یا پرسش و پاسخ آنلاین داشته باشند.

3. پاسخگویی حضوری:

همه‌ی موارد فوق می‌توانند با تعیین وقت قبلی در محضر اساتید، پرسش و پاسخ حضوری داشته باشند.

 

·     کارگاه‌های آموزشی  و پژوهشی (دوره‌ی تربیت استاد پاسخگو و دانش افزایی اساتید پاسخگو)

 

واحد پاسخ به سؤالات، جهت تأمین نیاز مراکز متعدد (همچون اماکن متبرکه: آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه، جمکران و دانشگاه‌­ها و مراکز دیگر) به استاد پاسخگوی مجهز به مهارت و دانش پاسخگویی؛ اقدام به برگزاری دوره‌­های تربیت استاد پاسخگو نموده است.

1. برگزاری کارگاه­‌های آموزشی و پژوهشی تربیت استاد

پذیرش و گزینش فارغ التحصیلان سطح 4 و تکمیلی سطح 3 با دارابودن سابقه تبلیغی یا معینه بودن در ارائه‌ی مهارتهای علمی و بیانی پاسخگویی

2. برگزاری کارگاه‌­های آموزشی پژوهشی دانش افزایی اساتید پاسخگو

با برگزاری جلسات بحث و بررسی فقهی با رویکرد؛ مبناشناسی، موضوع شناسی، تفاوت تطبیقی آراء مراجع.

3. کارگاه­‌های پژوهشی و آموزشی در شبهه شناسی و پاسخ به شبهات مطروحه

با کارگروه‌های تخصصی معارف در شیوه نامه‌ی پژوهشی، ایده پردازی از چکیده نویسی، مقاله نویسی تا تدوین.

سازمان نفرات این مجموعه علمی و اداری، شامل اساتید مجرب و توانمند جامعةالزهراء (سلام‌الله‌علیها)  می‌باشد.

 

 کارگاه‌های پژوهشی (تحقیقات و استفتائات)

 ·     بخش تحقیقات

با توجه به اهمیت پاسخگویی مستند، اساتید پاسخگو، جهت تسلط به آراء مراجع و اشراف کامل بر مسائل مبتلی به، موظف به پژوهش و تحقیق می­‌باشند.

تحقیقات انجام شده پس از تأیید استاد ارزیاب، جهت درج در جزوه، کتاب و سایت، تحویل مسئول تحقیقات می‌شود.

·     بخش استفتائات

اگر در بحث و بررسی‌های تحقیقی و تفحص در کتب فقهی هر مرجع، پاسخی برای سؤال مورد نظر، یافت نشد، با تأیید اساتید شورای استفتائات، سؤال را جهت استفتاء به محضر مراجع عظام، ارسال می­‌نماییم. پس از دریافت به بخش تدوین و تولید جهت ثبت در کتاب و سایت، ارائه می­‌شود.

·     بخش سایت و فضای مجازی

این بخش متشکل از کارگروه‌­های تخصصی در موضوعات فقه، معارف، تفسیر و علوم قرآن، تربیتی، اخلاقی، تاریخی و سیره می‌­باشد.

کلیه‌ی مستندات علمی انجام شده توسط اساتید صاحب‌نظر به بخش تدوین و تولید جهت درج در سایت ارائه می­‌گردد.

از جمله فعالیت­های این بخش، پاسخگویی به کاربران فضای مجازی به صورت آفلاین، آنلاین و پیامک می‌باشد. بروز رسانی فنی مهندسی در بخش­‌های مختلف معرفی مراکز دینی مرتبط و تهیه و تدوین مطالب مناسبتی، اخلاقی و تربیتی در موضوعات مختلف می­‌باشد.

آدرس سایت پاسخ به سؤالات:  http://pasokhbesoalat.ir

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱