افتتاحیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان در جامعه الزهرا برگزار شد

دوره تربیت مبلغ زباندان1

مراسم افتتاحیه نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی، نخستین دوره تربیت مبلغ زباندان ویژه خواهران طلبه جامعه الزهرا علیهاالسلام به همت معاونت فرهنگی تبلیغی و با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین مدنی و شمالی در این موسسه علمی آموزشی برگزار شد.

در این مراسم سرکار خانم بهرامی، مدیرکل تبلیغ جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به این که جرقه این دوره در اربعین حسینی زده شد، گفت: در ابتدا با موسسات همسو که در این زمینه تجربه داشتند رایزنی هایی انجام شد و پیش نویس طرح تهیه و کارگروه علمی برای آن ایجاد شد و طرح در یک روال علمی تدوین و آماده شد که کرونا اجرای آن را به تاخیر انداخت.

وی ادامه داد: در این دوره پس از ثبت نام و مصاحبه نهایتا 12 نفر پذیرفته شدند. همچنین از سه استاد برای تدریس در دوره دعوت شده که دو استاد مدعو از فارغ التحصیلان جامعه هستند و این خود نشان دهنده موفقیت این موسسه علمی در آموزش و تامین نیروی علمی است.

بهرامی با بیان اینکه این دوره بسیار مختصر و قوی دیده شده و عصاره سطح سه مطالعات اسلامی بین الملل است اظهار داشت: تجربیات سال ها تدریس بکار گرفته شد تا بهترین اساتید برای این دوره دعوت شوند. همچنین متونی که برای دوره انتخاب شده در دوره های مختلف در داخل و خارج از کشور تدریس و آزموده شده است. کتاب نظام اعتقادی اسلام که در بیش از 65 دوره در پنج قاره تدریس شده، کتاب نظام اخلاقی و رفتاری در اسلام و ترجمه رساله توضیح المسائل رهبر معظم انقلاب سه کتابی است که برای این دوره در نظر گرفته شده است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه باید با توجه به دو اصل محتوا و قالب به این دوره نگاه کنیم تا افق آن را مقابل چشمانمان تجسم کنیم، ادامه داد:  این دو اصل برگرفته از آیات و روایات است. حضرت امام رضا علیه السلام فرمودند: «رَحِمَ الله عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» خداوند رحمت کندکسی را که امر ما (مکتب اهل بیت و تشیع) را زنده کند. کسی پرسید که امر شما چگونه احیا می‌شود؟ فرمود: معارف و علوم و فرهنگ ما را یاد بگیرند و آن را به دیگران بیاموزند، زیرا اگر مردم خوبی‌ها و محاسن کلام ما را بشنوند و بشناسند، از ما خاندان رسالت پیروی خواهند کرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: ما کلام امام رضا را وحی با واسطه می دانیم. از این رو بقین داریم که بر اساس فرمایش ایشان اگر معارف اهل بیت علیهم السلام را در جهان امروز و به انسان معاصر برسانیم آنها تبعیت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصل دوم را قرآن بیان کرده است که «وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ». زبان قوم معنای گسترده ای دارد ک مسلما یک معنای آن لغت است. پیامبران در هر جامعه ای مبعوث شدند با زبان همان جامعه سخن گفته اند و وارثان پیامبران هم اگر می خواهند تاثیرگذار باشند باید زبان قومشان را درک کنند. شما در اینجا علوم اهل بیت علیهم السلام را تحصیل کردید و حالا باید زبان قوم را فرابگیرید تا با کمک این دو اصل بتوانید تاثیرگذار باشید.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین شمالی، استاد حوزه علمیه و مبلغ بین المللی که به صورت ویدئو کنفرانس در این جلسه حضور داشت با اشاره به این که عظمت کار تبلیغ ناگفتنی است اظهار داشت: اینکه انسان لله کسب علم کند، عمل کند و تعلیم دهد چیزی نیست که بتوان با کلمات حقش را ادا کرد.

وی ادامه داد: اگر انسان کار را برای خدا دانست با هیچ چیز راضی نمی شود. وقتی خدا صاحب کار باشد دقت و کیفیت کار ما باید خیلی بالا باشد. خداوند وقتی به حضرت موسی گفت برو با فرعون صحبت کن، آن حضرت می توانست به خاطر موقعیتش نزد خدا با تکبر برخورد کند و بگوید این که کاری ندارد و می روم صحبت می کنم، ولی حضرت موسی با تمام خضوع و صداقت می گوید خدایا به من شرح صدر بده. راجع به این شرح صدر در وجودمان باید خیلی کار کنیم. در کار تبلیغ هم شرح صدر اصل اول است و باید به آن توجه کرد از این رو بسیاری از پیامبران چوپانی می کردند چرا که این کار شرح صدرشان را افزایش می داد.

حجت الاسلام والمسلمین شمالی خاطرنشان کرد: کاری که آغاز می کنید بسیار فراتر از آشنایی به یک زبان دیگر و صحبت کردن با آن است، «وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي» یعنی خداوند به انبیا و کسانی که در مسیر ایشان بودند چنان قدرت بیانی می دهد که عامی و باسواد حرف آنها را می فهمند و استفاده می کنند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱