مدیر جامعه الزهرا:

تحریم المصطفی ربطی به طلاب غیرایرانی جامعه الزهرا ندارد/ تحریم دانشگاه تحریم علم و دانش است

مدنی

مدیر جامعه الزهرا تحریم دانشگاه بین المللی المصطفی را نشانه استیصال دولتمردان آمریکایی دانست و گفت: این تحریم هیچ ارتباطی به طلاب غیر ایرانی جامعه الزهرا ندارد و هیچ مشکلی برای آنها بوجود نمی آید.

 

به گزارش روابط عمومی، دولت آمریکا در ادامه سیاستهای خصمانه خود علیه ملت ایران، تحریم های جدید را علیه افراد و نهادهای داخلی وضع کرد که از جمله آنها تحریم دانشگاه بین المللی المصطفی (جامعه المصطفی العالمیه) بود. این تحریم ناجوانمردانه واکنش های مختلفی را در داخل و خارج در پی داشت. این تحریم موجب نگرانی برخی غیرایرانیانی شده که در مراکز علمی داخل کشور به دانش پژوهی و فراگیری علم مشغولند از این رو در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین مدنی، مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام نظر ایشان را درباره این تحریم و آثار آن جویا شدیم.

 با توجه به تحریم های جدید آمریکا که شامل جامعه المصطفی العالیمه نیز می شود، این تحریم ها چه تاثیری بر روند فعالیت های علمی این مرکز دارد؟

اولا باید گفت که این تحریم برای آمریکا موجب شرمندگی است چون مجموعه جامعه المصطفی یک دانشگاه بین المللی است که در کشورهای زیادی سابقه فعالیت دارد و فارغ التحصیلان فراوانی از همه کشورهای جهان دارد. تحریم یک دانشگاه یعنی تحریم دانش، تحریم دانشمند و تحریم دانش پژوه و این تاکنون سابقه نداشته است. برای همین باعث شرمندگی مسئولان آمریکا و نشاندهنده استیصال آنها است که بعد از تحریم همه نهادهای اقتصادی و غیراقتصادی ایران به تحریم دانشگاه ها، دانش، پژوهش، تفکر و اندیشه روی آورده اند.

نکته دوم اینکه این تحریم ها اگر چه در اقتصاد کشور ما تاثیرات بسیار ظالمانه و ناجوانمردانه ای داشته، ولی خصوص تحریم دانشگاه المصطفی تاثیر چندانی در روند فعالیت های آن نخواهد داشت، چون این مجموعه، فعالیت اقتصادی و امنیتی نداشته و ندارد و طبیعتا این تحریم ها که تحریم اقتصادی است بر فعالیت های این مجموعه تاثیری ندارد. انتقال پول در میان واحدهای المصطفی از سابق هم به دلیل تحریم های بانکی مشکلاتی داشته و مساله جدیدی نیست از این رو تحریم ها هیچ تاثیری بر روند فعالیت های علمی و آموزشی این مجموعه نخواهد داشت.

 آیا این تحریم ها شامل طلاب غیرایرانی جامعه الزهرا علیهاالسلام نیز می شود یا نه؟

مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام با دانشگاه المصطفی همکاری های مختلفی در زمینه های آموزشی و پژوهشی دارد. ما الان حدود دو هزار طلبه  از 52 کشور جهان داریم که میهمان جمهوری اسلامی هستند. این طلاب از آغاز تا پایان تحصیلشان در جامعه الزهرا علیهاالسلام و تحت برنامه ریزی و اجرای این مجموعه سامان دهی می شوند و همه هزینه ها و برنامه ریزی های تحصیلی و آموزشی آنها از سوی جامعه الزهرا مدیریت می شود. لکن از لحاظ قانونی اقامت طلاب غیرایرانی باید با هماهنگی المصطفی باشد از این رو طلاب ما کد جامعه المصطفی را تنها برای مساله اقامت در داخل کشور دریافت می کنند. با این وجود تحریم اخیر کوچکترین تاثیری بر وضعیت طلاب جامعه الزهرا نخواهد داشت چون این تحریم ها صرفا اقتصادی است و هیچ نوع ارتباط اقتصادی بین طلاب جامعه الزهرا علیهاالسلام با مجموعه المصطفی و دیگر موسسات وجود ندارد. طلاب جامعه الزهرا نه شهریه دریافت می کنند و نه پولی به حسابشان واریز می شود و نه حساب های بانکی خارج از کشور دارند بنابراین این تحریم تاثیری بر آنها نخواهد داشت.

با توجه به اینکه اکنون به خاطر شرایط کرونا بیشتر طلاب غیرایرانی به کشورهای خودشان بازگشته اند آیا این تحریم جدید مشکلی برای ورود و خروج آنها در آینده به کشور ایجاد نمی کند؟

من از این فرصت استفاده می کنم و از یکایک طلاب بین الملل به خاطر فعالیت های علمی شان تشکر می کنم و این پیام را به آنها می دهم که فعالیت های آموزشی و دیگر فعالیت ها در همه جوانب با نهایت سرعت و شتاب و دقت در حال انجام است و هر چند به خاطر کرونا نمی توانیم به صورت حضوری در خدمتشان باشیم ولی در فضای مجازی سعی می کنیم این فعالیت ها ادامه داشته باشد.

همچنین بر اساس مطالعه کارشناسی و جلساتی که برگزار شده عرض می کنم این تحریم ها هم هیچ تاثیری بر برنامه های ما نخواهد داشت و هیچ تاثیری هم بر زندگی طلاب محترم، ورود و خروج آنها به کشور، مسافرت ها، حساب های بانکی و دیگر شئون زندگی خصوصی آنها نخواهد داشت.

 با وضع این تحریم ها، وضعیت پذیرش بین الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام برای سال تحصیلی آینده چگونه خواهد بود؟

پذیرش بین الملل جامعه الزهرا علیهاالسلام نیز به زودی آغاز می شود و امیدواریم در سال جدید تحصیلی هم میزبان داوطلبانی از کشورهای مختلف باشیم.

با توجه به این که کانال پذیرش ما در جامعها لزهرا علیهاالسلام، مردمی و حوزوی است، مسائلی مانند تحریم و ... تاثیری بر این روند نخواهد داشت. برای مثال وقتی یک مجموعه حوزوی در یک کشور با ما ارتباط دارد و هر سال افرادی را برای تحصیل به جامعه الزهرا معرفی می کند با وجود همه تحریم ها و مشکلات این ارتباط هنوز هم وجود دارد و این معرفی داوطلب صورت می پذیرد همانطور که در طول این سال ها این مساله وجود داشته است.

کسانی هم که به صورت مستقیم و بدون واسطه برای تحصیل در جامعه الزهرا علیهاالسلام ثبت نام می کنند هیچ مانعی سر راهشان نیست و برای ثبت نام هیچ مجوز خاصی که مانع از ثبت نام آنها باشد نیاز نداریم. از این رو همانند سالهای قبل در خدمت داوطلبان بخش بین الملل خواهیم بود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱