یادداشت‌های طلاب جامعه الزهرا(س) به مناسبت بزرگداشت نام و یاد سردار دل‌ها

سردار سلیمانی

استاد مشاور انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام از انتشار بیش از 70 یادداشت علمی با موضوع ویژگی‌ها و وجوه شخصیتی و مبارزاتی حاج قاسم سلیمانی در کتاب «یادداشت‌‌نویسی علمی» خبر داد و گفت: این کتاب در روزهای آینده از سوی انتشارات جامعه الزهرا (س) به چاپ می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی، سیزدهمین روز از دی‌ماه، یادآور رخدادی تلخ برای ایران و مردمانش و بسیاری از ملت‌های مظلوم منطقه بود. روزی که جبهه دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم السلام، یکی از مدافعان خود را در یک عملیات ناجوانمردانه ترور از دست داد. سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دارای چنان جایگاه ارزشمند و ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی والایی بود که همین شاخصه‌ها او را برای همیشه در ذهن و جسم این آب و خاک زنده نگه خواهد داشت.
درباره این سردار شهید در یک سال گذشته، کتاب‌های بسیاری نیز نوشته شد که هریک از زاویه‌ای، زندگی مبارزاتی، فعالیت‌ها و وجوه شخصیتی وی را منعکس می‌کنند. یکی از کتاب‌هایی که در روزهای آینده از سوی انتشارات جامعة‌الزهرا (س) با این موضوع منتشر خواهد شد، در واقع ماحصل یک کارگاه «یادداشت‌نویسی علمی» است که وجوه مختلف زندگی و فعالیت‌های حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان موضوع ویژه آن انتخاب شده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل هادی‌منش؛ نویسنده، پژوهشگر و استاد مشاور انجمن علمی پژوهشی تاریخ معاونت پژوهش جامعه الزهرا علیهاالسلام، در این باره گفت: «یادداشت‌نویسی علمی» یکی از قالب‌های پژوهشی در عرصه ژورنال‌نویسی علمی است که امروزه با گسترش فضای مجازی، بیش از گذشته مطمح نظر دانشوران جهان قرار گرفته است. کتاب «یادداشت‌نویسی علمی» نخستین مجلد از مجموعه «رهاورد پژوهش» خواهد بود که بنده آن ‌را تهیه و تنظیم کرده‌ام. این کتاب، گلگشتی در عرصه‌ قلم است که به همت طلاب خواهر در جامعة‌الزهرا(س) و در نتیجه برگزاری کارگاهی دو روزه به همین نام گرد آمده است.
مدرس کارگاه «یادداشت‌نویسی علمی» ادامه داد: این کارگاه در 8 ساعت عملی در روزهای 22 و 29 آبان‌ماه 1399 با 33 شرکت‌کننده به‌صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن نشست‌های پژوهشگاه حضرت معصومه (س) و 57 شرکت‌کننده غیرحضوری از طریق پیام‌رسان‌های ادوبی کانکت، اسکایپ و ایتا برگزار شد. هدف از برگزاری این کارگاه‌ها، مهارت‌افزایی پژوهشی و نگارشی در قالب یادداشت‌ علمی جهت تولید متونی در نقد علمی، چکیده‌نویسی، خلاصه‌نویسی، سرمقاله‌نویسی در نشریات و فضای مجازی و پاسخگویی علمی به شبهات با استفاده از تکنیک‌های خاص پژوهشی و نویسندگی بود.
وی با اشاره به موضوع اصلی و موردکاوی این کارگاه دوروزه، بیان کرد: جایگاه و شخصیت ویژه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، موضوعی بود که برای یادداشت‌نویسی در این کارگاه انتخاب شد. ماحصل این تلاش، تولید بیش از 70 یادداشت علمی بود که در 180 صفحه تنظیم و تدوین شده است.
در ادامه نمونه‌ای از یادداشت‌های این کتاب را که به قلم نجمه صالحی نگارش شده، می‌خوانیم:

هدهد سلیمان
«هیچ تفاوتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن وجو‌د ندارد و هر دوی آن‌ها از یک سیاست مشخص پیروی می‌کنند.» چه صلابتی! چه تسلطی! آشنا به زبان بین‌الملل، «زینب حاج قاسم» است، زینب سردار دل‌ها، همو که طنین صدایش «ما رأیتُ الا جمیلاً» را در ذهنم تداعی می‌کند. هر جمله‌اش تیری است بر قلب اندیشه‌‌ شوم یزید و یزیدیان.
زینب این قرن است، ولی نشان از زینب تاریخ‌ساز دارد. بانویی که با سیره و رفتارش، حماسه‌ عاشورا را تا ابد جادوانه ساخت. بانویی که اجازه نداد جنایت امویان پنهان بماند.
زینب کبری (س)، انسانی تربیت‌یافته در خاندان رسالت، دانشمندی بزرگ و قهرمانی بی‌همتاست. بزرگ آموزگار مکتبی است که در آن، زن موجودی اثرگذار است. در مدرسه‌ زینب (س)، زن، مرزبان حریم ولایت است و حاضر در همه‌ صحنه‌ها.
هنگامی که از شهادت علی‌اکبر(ع) با خبر شد، درحالی‌که صدا می زد: «واحبیباه و ابن أخیاه...» برای دلداری حسین (ع) به یاری برادر شتافت. از گفتار و رفتار بانو در کربلا، میزان همت او در دفاع از امامت هویداست. در واپسین لحظات، هنگامی که شمر قصد بریدن سر مبارک امام زمانش را داشت، زینب (س) به امید نجات جان امام یا برای اتمام حجت، بر سر عمر سعد فریاد زد: «آیا حسین (ع) کشته شود و تو نظاره‌گر باشی؟».
در مجلس ابن زیاد، هنگامی که وی قصد کشتن علی بن الحسین (ع) را داشت، زینب کبری (س) مانع این اقدام شد. مشکل‌ترین وظیفه‌ای که پس از شهادت برادر داشت، رساندن پیام شهیدان و هدف قیام امام حسین (ع) به گوش مردم آن زمان و آیندگان بود.
او نمونه‌ والای یک همسر، مادر و یک خواهر است. در خانه، مسئول تربیت فرزندان و در جامعه، مسئول سرنوشت مردم. بذر اندیشه‌ اسلامی و انقلاب برادرش حسین (ع) از دامن او پراکنده شد، رویید و به بالندگی رسید.
مدرسه‌ زینبی، مدرسه‌ عشق به آرمان‌های اباعبدالله الحسین (ع) است، با رویکردی فراتاریخی و فراجغرافیایی، مدرسه‌ای مبتنی بر مدیریتی اسلامی الهی. در مدرسه‌ زینبی، کسانی که معنای صبر و مقاومت را می‌فهمند، خدا را به آسانی می‌شناسند. زنِ تراز اسلامی باید در مسیر تسلیم و رضای الهی گام بردارد و در سخت‌ترین مصیبت‌ها، جز زیبایی نبیند که این، آخرین منزل سالکان الی‌الله است.
زینب زمانه‌ ما با پیروی از زینب (س)، باید انسان‌ساز و جامعه‌ساز باشد. زینبی که با خطبه‌های آتشین خود، افزون بر رسوا کردن امویان، افکار عمومی را روشن کرد و جرقه‌ نهضت‌های بعدی همچون قیام توابین را زد.
زینب زمانه‌ ما با روشن‌گری، جرقه‌های بیداری اسلامی را خواهد زد و زمینه‌ نابودی دشمن و ظهور فریادرس مظلومان (عج) را فراهم می‌سازد.
انتظار یعنی آماده باش...
«وَ نُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ»(قصص: ۵).

منبع: خبرگزاری ایبنا

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱