مدیر جامعه‌الزهرا(س) تصریح کرد:

بانوان پژوهشگر هیچگاه سلاح قلم را رها نکنند

اختتامیه تربیت محقق

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: شما پژوهشگران هر وقت احساس سستی و ناامیدی کردید، به فضای مجازی که شبهات زیادی در عرصه دین و علوم اسلامی منتشر می‌شود، مراجعه کنید؛ هر بار که مراجعه کنید هزار انگیزه در شما ایجاد خواهد شد که بنویسید و در عرصه پژوهش فعالیت کنید.

به گزارش روابط عمومی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مدنی در مراسم اختتامیه دوره تربیت پژوهشگر که در پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، عنوان کرد: خداوند متعال را شاکریم که توفیق داد یکی از ایده‌های مهم و اساسی جامه عمل بپوشد و امروز شاهد اختتامیه دوره‌های تربیت پژوهشگر باشیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران این دوره از جمله متربیان، بانوان پژوهشگر، معاونت پژوهش و همه همکاران، اظهار داشت: ما در مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام نسبت به سنوات قبل افراد اضافی تزریق نکردیم، اما فعالیت‌های زیادی در سال‌های اخیر انجام شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی یادآور شد: محققانی که این دوره را گذراندند در مقایسه با محققان و بزرگانی چون شهید مطهری، علامه امینی، شهید صدر و دیگر علما در رتبه متفاوتی هستند، اما این روایت امام حسن مجتبی علیه‌السلام که فرزندان و برادر زادگان خود را احضار کردند و فرمودند: «إنّكُم صِغارُ قَومٍ و يُوشِكُ أن تَكونوا كِبارَ قَومٍ آخَرينَ ، فَتَعَلَّمُوا العِلمَ ، فَمَن لم يَستَطِعْ مِنكُم أن يَحفَظَهُ فَلْيَكتُبْهُ و ليَضَعْهُ في بَيتِهِ؛ شما خردسالانِ قومى (نسلى) هستيد كه به زودى بزرگان قوم (نسلى) ديگر مى‌شويد. پس دانش بياموزيد و هر يك از شما كه نمى‌تواند علم را در حافظه‌اش نگه دارد، آن را بنويسد و در خانه اش نگهدارى كند»، اهمیت فعالیت همه جویندگان علم و دانش از جمله پژوهشگران را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: شما بانوان پژوهشگر در این عرصه گام‌های اول و شخصیت‌های رتبه اول هستید که باید برای رسیدن به آن قله‌های علم و دانش، مسیرهای طولانی را طی کنید؛ قلم‌های شما باید قلم‌های کبیر آینده ما باشد و امید است تحقیق‌های شما آثار بزرگان نسل‌های بعد باشد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ابراز کرد: نگاه ما به فعالیت شما، قلمی است که تازه شروع کرده تا برای نسل آینده، قلم‌های استوار باشد و جا پا جای پای علامه مطهری، آمنه بنت الهدی خواهر شهید صدر، بانو امین و غیره بگذارد.

بانوان پژوهشگر هیچگاه سلاح قلم را رها نکنند و قلم خود را بر زمین نگذارند

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تأکید کرد: به هیچ عنوان سلاح قلم را رها نکنید، قلم شما نباید متوقف شود، این قلم اگر متوقف شود مثل بدنی است که ورزش نمی کند و تحلیل می‌رود، پس اولین نکته این است این قلم را که برداشتید زمین نگذارید و مدام تحقیق و پژوهش کنید.

وی عنوان کرد: باور ما این است که ما صاحب کار داریم و قبل از اینکه پاسخ مردم را بدهیم مزد ما را داده است. بنابراین قلم‌تان را سلاح خود بدانید و سلاح خود را زمین نگذارید.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: خداوند در آیه 102 سوره نساء می‌فرماید: «وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ؛ آرزو دارند که شما از سلاحها و متاعهای خود غافل شوید»؛ دشمن دوست دارد که شما از سلاح و متاع خود غافل شوید، حال آنکه شما توانمندی پیدا کردید تا در این میدان و ساحت فعالیت کنید.

 معیارهای علمی را سبک نگیرید و به پژوهش در رده خودتان قانع نباشید

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه امروز در میدان جهاد قرار گرفتیم، اظهار کرد: شما بانوان طلبه در طول یک سال اخیر در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها حضور پیدا کردید و به کمک بیماران و یا تغسیل متوفیان کرونا و فعالیت‌های دیگر مشغول شدید و در طول یک سال اخیر صحنه‌های زیبایی آفریدید؛ در عرصه پژوهش هم به این بیندیشید که فکر جوانان ما هم مهم است و باید در عرصه قلم و نگارش فعالیت کرد.

وی با تصریح بر اینکه معیارهای علمی را سبک نگیرید، به پژوهش در رده خودتان قانع نباشید و مدام در مقام افزایش معیارهای علمی باشید، گفت: حضرت آیت‌الله امینی می‌فرمود من کتاب آیین همسرداری را 50 مرتبه نوشتم و پاره کردم تا توانستم کتاب نهایی را بنویسم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: حضرت آیت‌الله میلانی کتابخانه بزرگی در کربلا داشت، حاج شیخ عباس قمی آمد گفت من می‌توانم از کتاب‌های شما استفاده کنم، حضرت آیت‌الله میلانی از ایشان خواست که یک مدت به کتابخانه ایشان بیاید و از کتاب‌ها استفاده کند، شیخ عباس قمی به مدت یک سال و نیم شب و روز از این کتابخانه استفاده کرد و منتهی الامال و مفاتیح الجنان را به رشته تحریر درآورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی تصریح کرد: تا کنون این همه کتاب دعا آمده اما مفاتیح الجنان همچنان هست و بسیاری از شیعیان روزانه از این کتاب استفاده می‌کنند. شما نیز سطح علمی خود را به جایی برسانید و این نمونه‌های عالی را در ذهنتان داشته باشید.

وی اضافه کرد: شهید صدر گفته شده که به کتابفروشی‌های بغداد می‌رفت و سفارش می‌کرد هر کتاب ضد دینی و مارکسیستی وارد بازار می‌شود به من خبر دهید.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام که تا کنون بیش از 10 کتاب از ایشان به چاپ رسیده و کتاب تألیفی «سنن الرسول الاعظم (ص)» وی به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است، یادآور شد: ما همچنان نیاز به آموختن داریم و اگر بنده امروز این کتاب‌ها را می‌نوشتم شاید جور دیگر می‌نوشتم.

پژوهشگران به سطح علمی خود قانع نشوند

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با بیان اینکه شما پژوهشگران به سطح علمی خود قانع نشوید، به مسئولان جامعه الزهرا علیهاالسلام و معاونت پژوهش توصیه کرد: این مراسم اختتامیه به معنای پایان بخشیدن به فعالیت‌ها نیست،  همه باید زمینه کار محققان را فراهم کنند تا بتوانند از امکانات و کتابخانه و نرم افزارها در جهت تولید علم و پژوهش بهره مند شوند.

وی بیان داشت: وظیفه ما خدمت به طلاب است تا زمینه کار و فعالیت را تا جایی که می‌توانیم برای آنان فراهم کنیم.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: روند دانشگاه‌ها که اعطای مدرک تحصیلی به فارغ التحصیلان است، برای جامعه الزهرا علیهاالسلام پذیرفته شده نیست، هم اکنون کانون‌های استانی در جامعه الزهرا علیهاالسلام راه اندازی شده و فارغ التحصیلان عضو این کانون‌ها می‌شوند تا توانمندی‌های خود را افزایش دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی همچنین به دست اندرکاران دوره تربیت پژوهشگر توصیه کرد: به افرادی که در این دروه شرکت کردند، به چشم نیروهایی که وارد صحنه کارزار می‌شوند، نگاه کنید و امکانات لازم را برای آنان فراهم کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه آسیب شناسی دوره‌ها باید به صورت مدام و مستمر باشد، گفت: در تدوین این دوره مقرر شد بیش از 30 مهارت به متعلم منتقل شود و باید در دستورالعمل‌ها بیاید. امروز باید این دوره‌ها آسیب شناسی شوند و برنامه ریزی‌های مناسبی در این راستا صورت بگیرد.

نشریات داخلی جامعه‌الزهرا(س) تریبونی برای فعالیت بانوان طلبه است

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام همچنین به 16 نشریه داخلی جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: این نشریات تریبونی برای بانوان طلبه هستند تا آثار خود را منتشر کنند و اگر این نشریات نباشند، خسارتی برای جامعه الزهرا علیهاالسلام خواهد بود.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه هزینه انتشار نشریات تأمین می‌شود، تصریح کرد: این تریبون نباید جمع شود، شما باید مدام مقاله بنویسید و تلاش کنید 16 نشریه داخلی به 16 نشریه علمی پژوهشی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه توصیه کرد: هر وقت احساس سستی و ناامیدی کردید، به فضای مجازی که شبهات زیادی در عرصه دین و علوم اسلامی منتشر می‌شود، مراجعه کنید؛ شبهات و مسائل زیادی در بحث‌های عقیدتی منتشر می‌شود که هر بار مراجعه کنید هزار انگیزه در شما ایجاد خواهد شد که بنویسید و در عرصه پژوهش فعالیت کنید.

وی تأکید کرد: ما باید ده‌ها قلم آماده داشته باشیم که هر جا نیاز بود، فعالیت کنیم و پژوهش‌های لازم را برای نهادهای مختلف انجام دهیم.  

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱