برگزاری نشست هم اندیشی «حضوری برای ظهور» در جامعه الزهرا(س)

هم اندیشی اساتید و طلاب جهادی نشست حضوری برای ظهور9

نشست هم اندیشی اساتید و طلاب جهادی با موضوع «حضوری برای ظهور» با حضور مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نشست هم اندیشی اساتید و طلاب جهادی جامعه الزهرا علیهاالسلام با موضوع «حضوری برای ظهور» از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت فرهنگی تبلیغی این مؤسسه علمی حوزوی در سالن جلسات دفتر مدیریت برگزار شد.

در این نشست که به دبیری سرکار خانم مریم اسماعیلی مدیر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تشکیل شد، جمعی از طلاب جهادی، استادان راهبر و مدیران جهادی مجموعه حضور داشتند و به بیان تجربه‌ها و دیدگاه‌های خود در جهت فعالیت‌های جهادی پرداختند.

اساتید و طلاب جهادی همواره در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی پیشرو و پیشتاز بودند

سرکار خانم سیده زهره برقعی در این نشست ضمن تبریک به مناسبت ولادت باسعات پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و امام صادق علیه‌السلام، عنوان کرد: این حرکت‌های جهادی و بنیادی همواره در جامعه و کشور ما سبب پیشرفت‌های فراوانی بوده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: اگر انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس توانستیم مقاومت کنیم و پیروز شویم، به خاطر حرکت‌های جهادی بوده است.

دکتر برقعی ضمن قدردانی از مسئولان این امر که جمع اساتید و طلاب جهادی جامعه الزهرا علیهاالسلام را نظم بخشیدند، گفت: فعالیت‌های نظام‌مند و سازمان یافته تأثیر بیشتری در روند اجرای کارها دارند و ما صمیمانه از مسئولان این امر تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اساتید و طلاب جهادی همواره در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی، تربیتی و امروز در مسائل اجتماعی، خدماتی و خدمت رسانی به عموم مردم پیشرو و پیشتاز بودند، تصریح کرد: جهادی بودن و جهادی عمل کردن یک مسئله است و اینکه ما روحیه جهادی را در دیگران تقویت کنیم، مسئله‌ای دیگر است.

لزوم تقویت روحیه جهادی در جامعه

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام توصیه کرد: شما اساتید و طلاب جهادی، این جمع را سازمان دادید که بسیار قابل تحسین است، اما تلاش کنید که دیگران را هم به جهادی عمل کردن تشویق و روحیه جهادی را در دیگران تقویت کنید.

حاجیه خانم برقعی تأکید کرد: ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در جامعه الزهرا علیهاالسلام وجود دارد که باید شناسایی شوند و با تلاش‌های شما به گروه‌های جهادی ملحق شوند.

وی یادآور شد: شاید اوایل انقلاب اسلامی و در سال‌های 1342 تعداد انقلابی‌ها زیاد نبوند، اما با حرکت‌ها و تلاش‌هایی که صورت گرفت، سال 1357 وضعیت تغییر کرد و همین روحیه جهادی و انقلابی باعث پیروزی انقلاب اسلامی در ایران شد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: در اوایل که بحث مدافعان حرم مطرح بود، تعداد کمی در این عرصه ورود کردند، اما امروز تعداد متقاضیان مدافع حرم بسیار زیاد شده است.

روحیه جهادی را در تمام زمینه‌ها حفظ کنیم

وی با بیان اینکه ما باید روحیه جهادی را در تمام زمینه‌ها حفظ کنیم، گفت: مجاهدت همیشگی است، وقتی در دوران بیست سالگی جهاد و مجاهدت کردیم، در سال‌های بعد هم نهادینه شده است؛ اگر در این دوران مجاهدت کردیم این روحیه جهادی تا پایان عمر با ما خواهد بود.

برقعی تأکید کرد: ما باید روحیه جهادی را حفظ کنیم، به ویژه در جبهه فرهنگی که کار و مسئولیت ما است، با تبلیغ و تربیت، دیگران را در این مسیر پرورش دهیم و مجاهد تربیت کنیم.

جامعه الزهرا علیهاالسلام را مجموعه‌ای جهادی بدانیم

وی با بیان اینکه جامعه الزهرا علیهاالسلام را مجموعه ای جهادی بدانیم، اظهار داشت: اگر معتقدیم جامعه الزهرا علیهاالسلام محل تربیت سربازان امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است، همه نیروهای مجموعه باید جهادی عمل کنند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: بانوان طلبه می‌توانند در جامعه الزهرا علیهاالسلام به عنوان نیروهای جهادی حضور فعال داشته باشند و ما می‌توانیم بسیاری از کارها را به این نیروهای جهادی بسپاریم.

دکتر برقعی تصریح کرد: اگر طلاب جهادی در صحنه باشند، می‌توانند منشأ خیرات باشند و بسیاری از کارها را پیش ببرند.

لزوم راه اندازی اتاق فکر برای فعالیت‌های جهادی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن برزو نیز ضمن خوشامدگویی به اساتید و طلاب جهادی در این نشست، عنوان کرد: ما گاهی در مسیر انقلاب اسلامی به ویژه در برهه‌هایی از اوایل جنگ و بعد از فتح خرمشهر و بعد از اتمام جنگ دچار دو راهه‌هایی بودیم.

تنها راه برای اجرای فعالیت‌ها، حرکت جهادی است

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: در آن دوران، مردم در دو راهه‌هایی قرار می‌گرفتند که نسبت به جریانات روز چه واکنشی نشان دهند، اما امروز به جهت مدیریت قاطع و رهگشای رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی دوراهه‌ای وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو تصریح کرد: ما به جهت اجرا و مدل برخورد و تعامل یک راه بیشتر نداریم و آن، اینکه مدل انجام کارها به صورت جهادی است.

وی بیان داشت: شاید تصور شود در بخشی از نظامات اجتماعی و اداری، امکان برخورداری از مدل جهادی برای اجرای کار نیست و ساختار اجازه نمی‌دهد؛ اما این تصور اشتباه است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: خداوند متعال در آیات متعددی می‌فرماید آنان که ایمان داشتند و بر اساس ایمان خود هجرت کردند و در دفاع از ایمان خود جهاد کردند، اینها نسبت به همه برتری دارند. در بعضی آیات شریفه آمده است که اینها همان‌ها هستند که به رحمت الهی ایمان دارند، از پا نمی‌نشینند، تسلیم شرایط نمی‌شوند و ادبیات آنها ناامیدی و یأس نیست.

وی با تصریح بر اینکه تنها راهی که ما برای اجرا داریم مدل جهادی است، تأکید کرد: اگر بخواهیم پویایی و جوشش نظام را حفظ کنیم، راه دوم وجود ندارد.

امیدواری از جمله مشخصه‌های حرکت‌های جهادی است

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو با اشاره به آیه 218 سوره مبارکه بقره، یکی از ویژگی‌های اهل تلاش و جهاد را امید دانست و افزود: خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَٰئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ؛ کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت کرده و در راه خدا جهاد نموده‌اند، آنها امید به رحمت پروردگار دارند». منظور از رحمت الهی در اینجا گشایش است و ناامیدی در ایشان راه ندارد.

وی یادآور شد: آنان که بعد از جنگ تحمیلی بریدند و جذب مادیات شدند، افرادی بودند که امید خود را از دست دادند و می‌گفتند این تلاش‌ها ثمری ندارند؛ اما یکی از مشخصه‌های حرکت‌های جهادی، امیدواری است که امید به تغییر، امید تحول، امید به حرکت و توسعه را در خود جای دارد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: حسن ظن به خداوند متعال و وعده‌های الهی ما را به این سمت می‌برد که «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا؛ و آنها که در راه ما (با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد».

اثرگذاری حرکت‌های جهادی در مقابله با بیماری کرونا

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو یادآور شد: گاهی در ابتدای کار ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد، مثلا حرکت جهادی چگونه در سازمان و یا در ساختار فرهنگی و تبلیغی می‌گنجد، اما با وجود تمام مشکلات، یکی از برکات این کار این بود که این حرکت‌های جهادی خود را در فعالیت‌های تبلیغی نشان داد.

وی افزود: بسیاری از طلاب به صورت جهادی تبلیغ کردند و بسیار اثرگذار هم بود، در عرصه‌های مقابله با کرونا کارهای مهمی مانند بحث کمک مومنانه، فعالیت در بیمارستان‌ها، دوخت گان و ماسک و غیره انجام شد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: حرکت‌های جهادی در بحران‌ها ما را دور هم جمع می‌کند و به گفته شهید حاج قاسم سلیمانی در بحران‌ها فرصت‌هایی هست که در شرایط معمولی نیست که یکی از این فرصت‌ها دور هم جمع شدن و فعالیت‌های جهادی است.

فعالیت جهادی برای جهادگران موضوع کار و فرهنگسازی است

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو بیان داشت: حرکت جهادی برای بعضی‌ها، مدل انجام کار است، شاید برای فعال جهادی هزینه‌هایی هم داشته باشد، اما اثرگذار است. اما برای طلاب جهادی صرفا مدل انجام کار نیست، بلکه موضوع کار است، چون می‌خواهد فعالیت‌های جهادی را فرهنگسازی کند.

وی عنوان کرد: کار جهادی برای یک بسیجی و فردی که بدون توقع به امری می‌پردازد، صرفا یک مدل انجام کار نیست و فرق است بین آن فرد با فردی که به صورت سازمانی رفته است؛ تفاوت این است که برای جهادگر یک موضوع است تا فرهنگسازی کند؛ کما اینکه بحث فعالیت‌های جهادی برای رهبر معظم انقلاب مدظله العالی یک موضوع است تا آن را در عرصه اجتماع به یک گفتمان و امر فراگیر تبدیل کنند.

جهادگران جهادی زیست می‌کنند

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام اظهار داشت: بخشی از بدنه کشور در یک بحران جمع می‌شوند و تلاش می‌کنند تا آن بحران را رفع می‌کنند، اما فرد جهادی کسی نیست که صرفا در بحران پا به عرصه بگذارد، بلکه فردی است که جهادی زیست می‌کند، فکر می‌کند و دلش برای فرهنگ جهادی می‌تپد.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو تصریح کرد: افرادی که وقتی سخن از هشت سال دفاع مقدس می‌شود، آه حسرت می‌کشند، زیرا ذهن آنها درگیر فرهنگ جهادی است که گفتمان غالب شد، بر مبنای گفتمان غالب، فضاسازی شد و نوری تابید و سکوی پرشی ایجاد شد و عده ای آسمانی شدند ولو اینکه جسم آنان بر روی زمین بود. اینها افرادی بودند که هیچ گاه مأیوس نشدند و در مناطق محروم، مدارس و فضاهای سیره شهدا فعالیت کردند تا نسل را متوجه جریانات اطراف کنند.

لزوم راه‌اندازی اتاق فکر برای فعالیت‌های جهادی

وی در ادامه توصیه کرد: ما به اتاق فکر نیاز داریم تا حیات خود را در این فضا ادامه دهیم، ما باید دائم جوشش و تفکر داشته باشیم و خسته نشویم. اتاق فکر باید ترکیبی از جهادگران باتجربه و جوانان جهادگر باشد تا حرکت موثر صورت بگیرد.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه اولویت‌های خود را در اتاق فکر پیدا کنید، افزود: یکی از مهم ترین کارکردهای اتاق فکر این است که نقاط قوت و آسیب‌های خود را شناسایی و در تقویت نقاط مثبت و رفع آسیب‌ها بکوشید.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو ادامه داد: ما بعد از تشکیل و فعالیت اتاق فکر، نیاز مند این هستیم که انجمن و تشکلی پای کار بیاید که البته هسته‌های اولیه تشکیل شده و کارهایی نیز صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ما نیازمند تشکل همگراتر و بزرگتر هستیم، کارهای خودجوش و مردم نهاد تنها آسیبی که می‌تواند داشته باشد عدم انسجام و تشکل است و اینکه دور از هم فعالیت می‌کنند؛ ما باید همگرا باشیم نه واگرا که همدیگر را خنثی کنیم، ما باید هم افزایی داشته باشیم.

هر جا بحث جهاد است، فی‌سبیل‌الله هم کنار آن است/کارهای بااخلاص ماندگار می‌شوند

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: هر جا بحث جهاد است، فی‌سبیل‌الله هم کنار آن است؛ در این مسیر باید اخلاص داشت؛ آنها که در پرتوی نور انقلاب اسلامی رشد کردند و به جایگاه بلندی رسیدند، همه در این بود که در حرکت‌های جهادی به خودسازی پرداختند و اول شهید بودند و بعد شهید شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو با بیان اینکه  کارهایی که با اخلاص انجام شود، ماندگار می‌شوند، گفت: ما باید در فضای فعالیت‌های جهادی، «يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ» باشیم و در انجام عمل خیر بشتابیم و سبقت بگیریم.

وی تصریح کرد: ما باید در فعالیت‌های جهادی تشکیلات داشته باشیم، اما مراقب باشیم صرفا نیروی تشکیلاتی نباشیم.

مدل حرکت‌های جهادی را در نظام اداری تسری دهیم

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: ما در پرتو جنگ تحمیلی، حرکت جهادی را تبدیل به یک مدل کردیم، الگوسازی حرکت جهادی صورت گرفت، همانطور که اخیرا در عراق و سوریه و یمن چنین حرکت‌هایی دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو عنوان کرد: ما ظرفیت و پتانسیل زیادی در جامعه الزهرا علیهاالسلام داریم که امید است در کنار هم یک حرکت منطقی سازمان یافته و جهادی داشته باشیم.

وی ضمن قدردانی از مسئولان برگزاری این نشست که بحث اساتید جهادی را ملزم به طلاب جهادی کردند، توصیه کرد: ما اگر تجارب گرانسنگ جبهه را در کنار نیروی جوان بیاوریم، می‌توانیم به جهش برسیم.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه اگر بتوانیم مدل حرکت‌های جهادی را در نظام اداری تسری دهیم موفق شده ایم، اظهار امیدواری کرد حرکت جهادی، طلیعه همگرایی مجموعه‌هایی باشد که با ایمان به حرکت‌های جهادی در کنار هم جمع می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱