در کارگاه «پاسخ به ‌شبهات» ویژه طلاب پاکستانی جامعه‌الزهرا(س) مطرح شد:

پاسخ به شبهات باعث بارورتر شدن اندیشه اسلامی می‌شود

کارگاه پاسخ به شبهات دینی

استاد رصافی با بیان اینکه با بیان اینکه پاسخگویی به شبهات، دفاع از مرزهای عقیدتی مؤمنان است، گفت: وقتی شبهه‌ای مطرح می‌شود، جامعه را دچار تردید می‌کند، اما از سوی دیگر، باعث بارورتر شدن اندیشه اسلامی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی، کارگاه «پاسخ به شبهات» از سوی اداره دانش آموختگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها ویژه دانش آموختگان پاکستانی برگزار شد.

در این کارگاه که در حاشیه سومین گردهمایی منطقه ای دانش آموختگان بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در لاهور پاکستان تشکیل شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رصافی استاد حوزه که به صورت ویدئوکنفرانس در این جلسه حضور یافت، به تبیین این موضوع پرداخت.

تعریف شبهه، شرایط پاسخ به شبهات، لوازم پاسخ به شبهه، شرایط پاسخگو، توجه به نوع مخاطب، توجه به زمان و مکان، انواع شبهه و تکنیک‌های پاسخگویی از جمله سرفصل‌های این کارگاه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رصافی در این کارگاه با اشاره به جایگاه پاسخگویی به شبهات و با بیان اینکه پاسخگویی به شبهات یکی از رسالت‌های مکتب اسلام است، عنوان کرد: مرزبانی فکر و اندیشه و عقیده هزار بار با فضیلت تر است از مرزدارای قلمرو اسلامی است و این مسئله، جایگاه پاسخگویان به شبهات را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به شبهات، دفاع از مرزهای عقیدتی مؤمنان است، تصریح کرد: وقتی شبهه‌ای مطرح می‌شود، جامعه را دچار تردید می‌کند، اما اگر از زاویه دیگر نگاه کنیم، باعث بارورتر شدن اندیشه اسلامی می‌شود؛ مانند مانند کتاب الغدیر تألیف علامه امینی، زمانی که شبهاتی در اسناد غدیر به وجود آمد، تالیف شد.

استاد رصافی با اشاره به الگوهای پاسخگویی به شبهات، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، شبهاتی را مطرح می‌کند و پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، صف مقدم پاسخگویی به شبهات هستند.

استاد حوزه اضافه کرد: تفسیر المیزان یکی از منابع غنی برای پاسخگویی به شبهات است که علامه طباطبایی تألیف کرده است.

وی به آثار شهید آیت الله مطهری اشاره کرد و گفت: آثار شهید مطهری نیز ناظر بر پاسخگویی به شبهات است؛ بنابراین تفسیر المیزان و همه آثار شهید مطهری را می‌توان بهترین منابع در پاسخگویی به شبهات دانست.

حجت‌الاسلام والمسلمین رصافی در ادامه، سخنان شهید بهشتی، کتب علامه مصباح یزدی، کتاب کشف الاسرار حضرت امام خمینی(ره) را از دیگر منابع پاسخگویی به شبهات معرفی کرد و با اشاره به تفاوت سؤال و شبهه، اظهار داشت: بین سؤال و شبهه فرق است؛ شبهه مطالب حق نماست که حق نیست و یکی از ویژگی‌های شبهه این است که بطلان آن به راحتی ممکن نیست و همراه با استدلال است.

وی به انواع شبهه، انواع پاسخگویی به شبهات، شرایط فرد پاسخگو، فهم صحیح شبهه، تبارشناسی و بررسی تاریخچه شبهات و شرایط مخاطبان اشاره کرد و در پایان بیان داشت: پاسخ به شبهه باید در حد درک و فهم مخاطب باشد و باید به لسان قوم سخن گفته شود.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱