گره‌گشایی از آغاز ولادت از ویژگی‌های خاص امام حسین بود

حجت الاسلام شفیعی

استاد حوزه علمیه گره‌گشایی از لحظه ولادت را از ویژگی‌های خاص امام حسین علیه‌السلام عنوان کرد و گفت: ایشان افزون بر گره‌گشایی‌های مادی، تا لحظه شهادت کوشید گره‌های فکری، عقیدتی و فرهنگی مردم را نیز باز کند و در این راه به شهادت رسید.

به گزارش روابط عمومی، مراسم جشن میلاد سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین صبح امروز با مرثیه‌خوانی ذاکر اهل‌بیت و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین شفیعی دارابی در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین شفیعی دارابی با اشاره به روایت پیامبر اکرم(ص) درباره حضرت امام حسین(ع) که فرمودند: «أَلَا وَ إِنَ‏ الْإِجَابَةَ تَحْتَ‏ قُبَّتِهِ‏ وَ الشِّفَاءَ فِي‏ تُرْبَتِهِ‏ وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِه،‏ بدانید که اجابت دعا، زیر گنبد حرم امام حسین و شفا در تربت او، و امامان علیهم‌السلام از فرزندان اویند.» گفت: عقیده ما این است که امامان معصوم علیهم‌السلام در عین این‌که «کلهم نور واحد» هستند اما به لحاظ شرایط زمانی و مکانی و حکمت‌هایی که مطرح است هرکدام خصلت و ویژگی دارند که در امام دیگر به آن شکل مطرح نیست.

مدیر گروه تفسیر و علوم قرآن با بیان اینکه حضرت اباعبدالله علیه‌السلام دارای ویژگی‌های مشترک با ائمه و ویژگی‌های خاص به خودشان هستند، اظهار داشت: بر اساس روایات، ویژگی‌های خاص امام حسین علیه‌السلام از ولادت ایشان آغاز می‌شود، در تمام طول عمرشان و حتی پس از شهادت ادامه دارد و تا روز قیامت استمرار می‌یابد.

وی گره‌گشایی از زمان ولادت را از نخستین ویژگی‌های خاص سالار شهیدان عنوان کرد و گفت: ابن عباس از پیامبر نقل کرده که هنگام ولادت امام حسین علیه‌السلام «اوحی الله الی مالک خازن النار ان اخمد النیران علی اهلها لکرامه مولود ولد لمحمد» خداوند به نگهدارنده آتش جهنم می‌فرماید به حرمت ولادت امام حسین علیه‌السلام آتش جهنم را خاموش کن.

حجت الاسلام والمسلمین شفیعی دارابی با بیان این‌که این گره‌گشایی در تمام طول عمر و پس از شهادت حضرت هم استمرار داشته است خاطرنشان کرد: حتی ائمه علیهم‌السلام نیز به این ویژگی توجه داشته‌اند و نقل است که امام هادی علیه‌السلام برای شفای بیماری خود، شخصی را به کربلا می‌فرستند تا زیر قبه آن حضرت برای شفای امام دعا کند.

وی گره‌گشایی حضرت سیدالشهدا را دارای مفهومی عام با گستره وسیع عنوان کرد گفت: آن حضرت با سخنرانی‌ها، خطابه‌ها و فرستادن نمایندگان خود تا لحظه شهادت کوشید تا از مردم گره‌گشایی فکری، فرهنگی و علمی کند و این افزون بر گره‌گشایی‌های فراوان مالی و مادی بود که در سراسر عمر بابرکت ایشان وجود داشت.

استاد حوزه علمیه قم در پایان اظهار داشت: سالار شهیدان در روایتی می‌فرمایند حوائج مردم نزد شما از نعمت‌های الهی است، این نعمت‌های الهی را ملول نکنید، چراکه اگر شما آن‌ها را رد کنید این نعمت به دیگران منتقل می‌شود. آن حضرت در ضمن چنین روایاتی می‌کوشد تا گره‌گشایی از کار دیگران را به‌عنوان یه سنت حسنه اجتماعی مطرح کند.

  

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱