مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عنوان کرد:

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی؛ بزرگ‌مرزبان جهان تشیع/ فرهنگ و مبانی اعتقادی شیعه، بزرگترین رهاورد انقلاب بوده است‌

نشست تبیینی شاخصه های استاد تمدن ساز از نگاه امامین انقلاب (9)

آیت الله حسینی قزوینی بر لزوم تجهیز حوزه‌های علمیه در عرصه‌های نرم افزاری و سخت افزاری تأکید کرد و گفت: امروز دشمنان ما از امکانات بسیاری برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند و ما هم باید مجهز باشیم.

 

به گزارش روابط عمومی، آیت الله سیدمحمد حسینی قزوینی در نشست تبیینی «شاخصه‌های استاد تمدن ساز از نگاه امامین انقلاب» که از سوی بسیج اساتید و نخبگان جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه و با حضور اساتید بسیجی در سالن جلسات دفتر مدیریت جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد، با اشاره به جایگاه استاد تمدن ساز، به روایتی از امام صادق علیه‌السلام درباره جایگاه علمای شیعه در نشر معارف و پاسخگویی به شبهات و یا به تعبیری تمدن سازی و نشر معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «عُلَماءُ شيعَتِنا مُرابِطونَ فِي الثَّغرِ الّذي يَلي إبليسَ و عَفاريتَهُ ، يَمنَعونَهُم عَنِ الخُروجِ عَلى ضُعَفاءِ شيعَتِنا ، و عَن أن يَتَسَلَّطَ عَلَيهِم إبليسُ و شيعَتُهُ؛  علماى شيعه ما، نگهبانان مرزى هستند كه در آن سويش ابليس و ديوهايش قرار دارند و [اين علما] جلوى يورش آنها به شيعيان ناتوان ما و تسلّط يافتن ابليس و پيروان او بر ايشان را مى گيرند».

تشبیه علمای شیعه به مرزبانان آتش به اختیار

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف تصریح کرد: در این حدیث، علمای شیعه به مرزبانانی که آتش به اختیار هستند، تشبیه شدند که در مقابل نفوذ و حمله شیطان مقاومت می‌کنند و به شبهات پاسخ می‌دهند.

آیت الله حسینی قزوینی افزود: حضرت امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند کسانی که در حوزه دفاع از حریم ولایت و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام هستند در مقایسه با کسانی در جبهه نبرد با دشمن مبارزه می‌کنند، یک میلیون برابر و بلکه بالاتر از سربازی است که در میدان نبرد مبارزه می‌کند.

وی همچنین به حدیثی از امام هادی علیه‌السلام که فرمودند: «اگر بعد از غیبت قائم ما علیه السلام نبود وجود علمایى که به سوى او مى ‌خوانند و به وجود او رهنمون مى ‌شوند و با حجت‌هاى الهى از دین او دفاع مى ‌کنند و بندگان ناتوان خدا را از دام‌هاى ابلیس و پیروان او مى ‌رهانند و از دام‌های ناصبی‌ها نجات بخشند کسی در دین خدا پا برجا نمی ماند و همه مرتد می‌شدند، ولی آنان رهبری دل‌های شیعیان ضعیف را با قدرت در دست می‌گیرند و حفظ می‌کنند، چنان که ناخدای کشتی، سکان و فرمان کشتی را نگاه می‌دارد؛ آنان نزد خدا والاترین انسان‌ها هستند» اشاره و تصریح کرد: بالاترین واژه ای که در نقش اساتید و روحانیون می‌توان به کار برد همین حدیث و روایت است.

نقش اساتید و علما در برابر ناهنجاری‌های فرهنگی

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف خاطرنشان کرد: ملاک ما در مسیری که حرکت می‌کنیم، این است که رضایت امام عصر را داشته باشیم، اینکه مردم چه می‌گویند نباید ملاک باشد.

آیت الله حسینی قزوینی تأکید کرد: اگر ناهنجاری‌های فرهنگی در جامعه ایجاد شد، علما و اساتید هستند که باید در صحنه حضور پیدا کنند و در مقابل بدعت‌ها بایستند.

وی به فرمایش رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در تاریخ 16 بهمن 1381 اشاره کرد که فرمودند: «برای‌ بیدار کردن‌ عقل‌ جمعی‌، چاره‌ای‌ جز مشاوره‌ و مناظره‌ نیست‌ و بدون‌ فضای‌ انتقادی‌ سالم‌ و بدون‌ آزادی‌ بیان‌ و گفتگوی‌ آزاد با «حمایت‌ حکومت‌ اسلامی‌» و «هدایت‌ علماء و صاحبنظران‌»، تولید علم‌ و اندیشه‌ دینی‌ و در نتیجه‌، تمدن‌سازی‌ و جامعه‌پردازی‌، ناممکن‌ یا بسیار مشکل‌ خواهد بود. برای‌ علاج‌ بیماری‌ها و هتاکی‌ها و مهار هرج‌ و مرج‌ فرهنگی‌ نیز بهترین‌ راه‌، همین‌ است‌ که‌ آزادی‌ بیان‌ در چارچوب‌ قانون‌ و تولید نظریه‌ در چارچوب‌ اسلام‌، حمایت‌ و نهادینه‌ شود. بنظر می‌رسد که‌ هر سه‌ روش‌ پیشنهادی‌ شما یعنی‌ تشکیل‌ 1) «کرسی‌های‌ نظریه‌پردازی‌» 2) «کرسی‌های‌ پاسخ‌ به‌ سؤالات‌ و شبهات‌» و 3) «کرسی‌های‌ نقد و مناظره‌»، روشهائی‌ عملی‌ و معقول‌ باشند و خوبست‌ که‌ حمایت‌ و مدیریت‌ شوند بنحوی‌ که‌ هر چه‌ بیشتر، مجال‌ علم‌، گسترش‌ یافته‌ و فضا بر دکانداران‌ و فریبکاران‌ و راهزنان‌ راه‌ علم‌ و دین‌، تنگ‌تر شود»؛ ما باید در حوزه‌های علمیه در خط مقدم این جبهه باشیم.

لزوم تجهیز حوزه‌های علمیه در عرصه‌های نرم افزاری و سخت افزاری

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف افزود: رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله در تاریخ 16 شهریور 1395  در اولین جلسه درس خارج فقه فرمودند: «ما باید خودمان را مجهّز کنیم؛ خیلى از ماها مجهّز نیستیم، خیلى از ماها نمی‌دانیم، نه از جنبه‌هاى نرم‌افزارى، نه از جنبه‌هاى سخت‌افزارى. بعضى‌ها با این روش‌هاى جدید اصلاً آشنایى ندارند، با رایانه و مانند آن اصلاً آشنا نیستند، معنایش را نمیدانند، اهمّیّت این کار را درک نمی‌کنند»؛ اگر استاد تمدن ساز این ویژگی‌ها را نداشته باشد باید نسبت به برنامه ریزی‌ها تجدید نظر کند.

آیت الله حسینی قزوینی اضافه کرد: حضرت آقا در ادامه این سخنرانی می‌فرمایند: «البتّه بعضى از شبهاتِ امروز، همان شبهات قدیمى است که لباس نو به آن میپوشانند، این [نوع شبهات‌] هست امّا بعضى اوقات هم شبهات جدیدى است؛ اینها را باید بشناسیم، اینها را باید بدانیم؛ اینها کارهاى حوزه‌هاى علمیّه است و حوزه‌هاى علمیّه به این کارها باید وارد بشوند».

وی تصریح کرد: هم اکنون درباره حدیث ثقلین 148 شبهه و درباره مهدویت 550 شبهه ثبت شده است که باید درباره همه شبهات هرچند که بسیاری از آنها سطحی و غیرمعقول هستند، پاسخی مناسب داده شود.

رهبر معظم انقلاب مدظله العالی؛ بزرگ‌مرزبان جهان تشیع

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به عنوان بزرگ‌مرزبان جهان تشیع یاد کرد و اظهار داشت: امروز دشمنان ما از امکانات بسیاری برای مقابله با اسلام و انقلاب اسلامی استفاده می‌کنند و ما هم باید مجهز باشیم.

آیت الله حسینی قزوینی یادآور شد: امام صادق علیه‌السلام 4 هزار شاگرد داشتند، اما از میان اینها تعداد انگشت شماری هستند که امام صادق علیه‌السلام به وجود آنها افتخار می‌کنند، ما در کجای مسیر هستیم؟؛ ما باید به این مسئله توجه کنیم که آیا پرونده علمی و دفاعی ما خدمت ولی عصر برسد، حضرت به وجود ما مباحات می‌کند یا نه.

وی عنوان کرد: امام صادق علیه‌السلام خطاب به هشام بن حکم که هنوز جوان 15 ساله بود، فرمودند: «نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ»؛ ما باید در چشم انداز بحث تمدن نوین اسلامی، نشر معارف اسلامی و دفاع از حریم ولایت به جایی برسیم که وقتی امام زمان عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ما را می‌بینند و پرونده ما را ملاحظه می‌کنند، بفرمایند: «هَذَا نَاصِرُنَا بِقَلْبِهِ وَ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ». 

فرهنگ و مبانی اعتقادی شیعه، بزرگترین رهاورد انقلاب بوده است‌

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در ادامه به واژه تمدن و نظریه برخورد تمدنها و بازسازی نظم نوین جهانی که توسط ساموئل هانتینگتون پژوهشگر آمریکایی ارائه شد، اشاره کرد و افزود: این نظریه حاوی برخی مطالبی است که شاید برای ما راهگشا باشد. آنها پشت درهای بسته چه برنامه ریزی دارند، اما ما در غفلت به سر می‌بریم.

آیت الله حسینی قزوینی با بیان اینکه فرهنگ و مبانی اعتقادی شیعه، بزرگترین رهاورد انقلاب بوده است، گفت: وهابیت در رسانه‌های خود اعلام کردند که مذهب شیعه برخاسته از دین یهود است؛ انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل در مدت بسیار کوتاه، تمام تبلیغات وهابیت را نقش بر آب کرد. وقتی فرهنگ شیعه در رسانه‌های بین المللی مطرح شد، مردم دیدند آنچه از رسانه‌ها نسبت به فرهنگ شیعه مطرح می‌شود با آنچه که وهابیت نشان می‌داد کاملا در تضاد است.

روح توحید، ولایت است

وی به سخنانی از رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان در سخنانی فرمودند: «امام خمینی(ره) روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند .... امام بزرگوار که این همه تحوّلات را به وجود آورد و به معنای واقعی کلمه امامِ تحوّل بود، امّا اینها را از خدا می‌دانست؛ امام اینها را به خودش نسبت نمی‌داد، اینها را از خدا می‌دانست. همین تحوّل روحی‌ را که در جوانها به وجود آمده بود -‌که در همین صحیفه‌ی امام منتشر شده- ملاحظه کنید، [ایشان] مکرّر در بیاناتشان به آن توجّه میکنند و اظهار تعجّب می‌کنند، برای ایشان اعجاب‌آور است؛ خود امام این کار را کرده بود، دست خود او در این کار بود امّا آن را از خدا می‌دانست؛ واقعش هم همین است که از خدا است؛ لا حول و لا قوّة الّا بالله العلیّ العظیم، همه چیز و هر حول و قوّه‌ای از خدا است. و امام واقعاً این [آیه‌ی] «ما رَمَیتَ اِذ رَمَیت» را به معنای واقعی کلمه معتقد بود».

مدیر مؤسسه تحقیقاتی حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در پایان با بیان اینکه روح توحید، ولایت است، ابراز داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، اگر حضرت امام موفق شد چنین نظام و تشکیلاتی راه بیندازد مرهون مناجات و توسلات امام بوده است که امیدواریم ما هم به این مرحله برسیم که خود را تجلی اراده خداوند متعال و تجلی اراده حضرت ولی عصر عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بدانیم.

 تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱