معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا(س):

نقش بانوان در قیام عاشورا تبیین و روشنگری بود/ الگوگیری از بانوان عاشورایی در عرصه جهاد تبیین

خانم معصومه شریفی معاون تبلیغ و امور فرهنگی

خانم شریفی با بیان اینکه نقش بانوان در قیام عاشورا تبیین و روشنگری بود، گفت: واقعه عاشورا بزرگ‌ترین درس برای بانوان انقلابی است که با تأسی از بانوان عاشورایی یاد بگیریم چگونه مقاومت، استقامت و شهادت‌طلبی، کوتاه‌نیامدن در مقابل ظلم، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر داشته باشیم.

 

به گزارش روابط عمومی، خانم معصومه شریفی ضمن تسلیت ایام عزاداری شهادت امام حسین علیه‌السلام با اشاره به نقش بانوان در قیام عاشورا، اظهار داشت: در ابتدا باید این سؤالات مطرح شود؛ نقش اهل‌بیت علیهم‌السلام و نقش‌زنانی که در کاروان امام حسین علیه‌السلام در کربلا حضور داشتند چه نقشی بود؟ آیا ضرورتی برای حضور بانوان در جریان کربلا بود؟

وی ادامه داد: کمااینکه وقتی حضرت امام حسین علیه‌السلام به سمت کربلا حرکت کردند بسیاری از افراد، به امام حسین علیه‌السلام اعتراض کردند که شما می‌دانید عاقبت این سفر شهادت است، پس حداقل زن و فرزندان و اهل‌بیت را با خود نبرید؛ چرا اینها را با خود همراه می‌کنید درصورتی‌که می‌دانید به شهادت خواهید رسید.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام می‌فرمایند که مأموریت و رسالت من در این است که زنان و اهل‌بیت خود را همراه خود در کاروان و در این سفر داشته باشم.

وی اضافه کرد: گویی سخنان امام حسین علیه‌السلام این را می‌رساند که رسالتی بر دوش این بانوان است که باید در این جریان و قیام عاشورا همراه امام حسین علیه‌السلام باشند. از همین رو نقش زنان در عاشورا را می‌توانیم به سه دسته نقش زنان در قبل، حین و بعد از واقعه عاشورا تقسیم کنیم.

شریفی با اشاره به اینکه هر انقلابی به دو رکن اساسی برای موفقیت نیاز دارد که اولی جهاد و شهادت و رکن دوم تبیین و روشنگری است، گفت: در نهضت عاشورا بحث ایستادگی و مقاومت تا سرحد جان و جهاد و شهادت نقشی بود که امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفایش انجام دادند؛ یعنی رسالت امام حسین علیه‌السلام و یاران حضرت، جهاد کردن و جنگیدن با دشمن و مقاومت‌کردن در مقابل باطل تا سرحد شهادت بود.

وی با بیان اینکه رکن اساسی قیام عاشورا روحیه استکبارستیزی و مبارزه با کفر و ظلم بود، افزود: مرحله دوم و رکن اساسی قیام عاشورا، بحث پیام‌رسانی، روشنگری و جهاد تبیینی بود که توسط خاندان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام و اهل‌بیت و زنان صورت گرفت.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان کرد: این روشنگری و تبیین باتوجه‌به اینکه حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و زنان دیگر در حین واقعه عاشورا نقش‌های دیگری هم داشتند صورت گرفت.

وی افزود: زمانی که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها که بالای تل زینبیه قرار گرفتند جملاتی را به دشمنان عرضه کردند همه این جملات حاکی از جهاد تبیین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها داشت. اینها تأثیر گذاشت و توانست قیام عاشورا را به ثمر برساند و آن حقیقت عاشورا و قیام را به گوش همه جهانیان برساند و امروز بعد از ۱۴۰۰ سال که از آن واقعه می‌گذرد، هنوز عاشورا زنده است.

شریفی عنوان کرد: وقتی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها بعد از شهادت امام حسین علیه‌السلام می‌روند و در کنار بدن برادر با گریه می‌پرسند آیا تو برادر منی؟ آیا تو فرزند رسول‌الله هستی و...؛ در واقع در حال معرفی امام حسین علیه‌السلام بود که نوعی جهاد تبیینی است.

وی افزود: همچنین حضرت زینب سلام‌الله‌علیها با خطبه‌هایی که در مسیر داشتند به‌خوبی و بسیار زیبا بسیاری از حقایق خفته را که دشمن نمی‌خواست آن حقایق آشکار شود، بیان کردند؛ چرا که آنها فکر نمی‌کردند زینب سلام‌الله‌علیها داغ‌دیده اینگونه باشهامت دشمن را خوار و رسوا کند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: این روشنگری‌ها و تبیین‌ها بسیار تأثیرگذار بود و قیام عاشورا را تکمیل کرد؛ چنانچه اگر این تبیین نبود، یقیناً امروز اسلام اینگونه به ما نرسیده بود.

وی اضافه کرد: درس عاشورا بزرگ‌ترین درس برای بانوان انقلابی است که با تأسی از بانوان عاشورایی یاد بگیریم چگونه مقاومت، استقامت و شهادت‌طلبی، کوتاه‌نیامدن در مقابل ظلم، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر داشته باشیم و این وظیفه اصلی بانوان است چرا که فلسفه قیام امام حسین علیه‌السلام این مسئله بود.

شریفی تصریح کرد: اگر امروز دشمن با تمام قوا وارد شده و متأسفانه در این جنگ ترکیبی و شناختی تمام تلاش خود را می‌کند تا اندیشه‌های جوانان و نوجوانان ما را مورد خدشه قرار دهد و اعتقادات آن‌ها را کم‌رنگ کند و زنان ما را به بی‌عفتی و بی‌حجابی و مسائل خلاف‌شرع و شأن خود دعوت می‌کند؛ امروز ما وظیفه داریم در مقابل این توطئه‌های دشمن روشنگری و تبیین و امربه‌معروف انجام دهیم.

 تصویر خبر

به نقل از پایگاه خبری تحلیل قم فردا 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱