مجلس ترحیم والده مدیر جامعه الزهرا(س) برگزار شد

مراسم ترحیم مادر خانم برقعی 3

مجلس ترحیم حاجیه خانم حسینی مادر گرامی خانم‌ها برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و رئیس پژوهشکده فقه و مبانی حقوق پژوهشگاه مطالعات اسلامی با حضور اساتید و کارمندان این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مجلس ترحیم حاجیه خانم حسینی والده مکرمه سرکار خانم سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با حضور اساتید و کارمندان این مؤسسه علمی حوزوی در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این مراسم، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید و ذکر مصیبت توسط مداح اهل بیت علیهم‌السلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین قادری به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در بین تقدیرات الهی، تقدیری که به هیچ وجه استثناپذیر نیست و همه ما مشمول آن خواهیم بود، مرگ است و نص صریح قرآن کریم است که «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ؛ هر انسانی مرگ را می‌چشد، سپس شما را بسوی ما بازمی‌گردانند».

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه ما محکوم این سنت و تقدیر الهی هستیم، گفت: در بین تقدیرات الهی، تنها تقدیری که هیچ فردی نمی تواند زمان و مکان آن را پیشگویی کند، مرگ، موت و فوت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قادری افزود: خداوند در آیه 34 سوره اعراف می‌فرماید: «وَلِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ؛ و براى هر امّتى اجلى است؛ پس چون اجلشان فرا رسد، نه [مى‌توانند] ساعتى آن را پس اندازند و نه پيش».

وی با بیان اینکه اموات بر اعمال و رفتار خانواده‌های خود اشراف دارند، خاطرنشان کرد: افرادی که از دنیا می‌روند، به محض اینکه روح از جسم جدا می‌شود، شعاع درک روح آنقدر قوی می‌شود که به بسیاری از مسائل اشراف دارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سه نوع مرگ داریم، اولین نوع آن را مرگ سیاه خواند و با اشاره به زندگی حجاج بن یوسف ثقفی، اظهار داشت: در این نوع مرگ، شخص از زمانی که خود را شناخت، تمام هنرش را به کار می‌گیرد تا گناهان مختلف را تجربه کند، هیچ نقطه مثبتی در کارنامه او وجود ندارد و جهنم آنها از لحظه جان دادن آنها شروع می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قادری ادامه داد: دومین نوع مرگ، مرگ سرخ است که شامل دسته و گروهی می‌شود که آنچنان ارتقای روحی پیدا کردند که جسم آنها در اختیار روح آنها است، برای پرواز آماده اند و برای مرگ لحظه شماری می‌کنند، آنها از مرگ نمی هراسند؛ همانند اصحاب حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام که بر لبه پرتگاه مرگ بودند اما تنها نگرانی آنها برای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بود.

وی اضافه کرد: آنها با مردن، حیات ابدی و جاودانه پیدا کردند، به گونه ای که امروز میلیون‌ها نفر را به سوی خود می‌کشانند تا در اربعین حسینی در حرم اباعبدالله الحسین علیه‌السلام باشند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه، سومین نوع مرگ را مرگ سبز دانست و عنوان کرد: در این نوع مرگ، فرد بدون هیچ ادعایی سه کار انجام می‌دهد، اول یک قلب که حوضچه وجودی او است، مالامال از معرفت، محبت و مودت خدا می‌کند و این مودت به خدا را با عشق به اهل بیت علیهم‌السلام گره می‌زند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قادری تصریح کرد: عشق باید در مرحله عمل اثبات شود، تجلی عشق به خدا در این افراد، معرفت اهل بیت علیهم‌السلام است و این افراد وجه اللهی را به وجه الخلقی گره می‌زنند.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحومه مغفوره بانو حسینی والده مکرمه مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: این بانوی جلیل القدر از سلسله سادات دارای چنین شخصیتی بودند و دستگیری از محرومان، فقرا و یتیمان را در زندگی داشتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این بانوی گرامی بعد از فقدان همسر گرامی خود توانستند 6 فرزند خود را متدین و بااخلاص تربیت کنند و در تربیت فرزندان صالح موفق بودند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قادری در پایان بیان داشت: درگذشت این بانوی گرامی از نوع مرگ سبز است که در حدیث شیعه و سنی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله آمده است: «مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً أَلاَ ...؛ هر کس با محبت آل محمّد(ص) از دنیا برود؛ شهید، با توبه، بخشوده و مؤمن کامل الایمان از دنیا رفته است».

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱