در دومین رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا(س)؛

نقش تمرکز در یادگیری کارآمد بررسی شد

گروه شهیده کشاورز

خانم زمانی با بیان اینکه عدم تمرکز باعث کاهش کارآیی و عملکرد، افزایش خطاها و پایین آمدن بهره وری فعالیت‌ها می‌شود، به بیان راهکارهای افزایش تمرکز در یادگیری کارآمد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، کرسی علمی «بررسی نقش تمرکز در یادگیری کارآمد» در دومین رویداد آموزشی تربیتی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با موضوع «شیوه‌های آموزش کارآمد در علوم حوزوی» در ساختمان شهید قدوسی(ره) برگزار شد.

در این کرسی علمی، خانم زینب زمانی نماینده گروه «شهیده راضیه کشاورز» به بیان این موضوع پرداخت و با بیان اینکه تمرکز به معنای توجه کامل به یک موضوع یا فعالیت خاص است که در تحصیلات و یادگیری، اهمیت زیادی دارد، عنوان کرد: عدم تمرکز به وضعیتی اشاره دارد که شخص نمی‌تواند توجه کامل بر روی یک فعالیت یا موضوع خاص داشته باشد و ذهن اش به سمت مسائل دیگر پراکنده می‌شود.

این طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: این وضعیت ممکن است به علت مشغله‌های روزمره،  استرس، اشتباهات در مدیریت زمان، عدم انگیزه، اشتباهات در تکنیک‌های مطالعه، تنش‌های اجتماعی و روانی  و عوامل دیگری رخ دهد.

زمانی بیان داشت: عدم تمرکز می‌تواند باعث کاهش کارآیی و عملکرد، افزایش خطاها و پایین آمدن بهره وری فعالیت‌ها شود.

وی در ادامه به مباحث مدیریت زمان، ایجاد محیط مناسب، استفاده از تکنولوژی به عنوان ابزار کمکی، تکنیک‌های مطالعه مناسب، استفاده از تمرین‌های ورزشی، خواب کافی، توقف‌های کوتاه، مدیریت اضطراب، مباحثه، استفاده از یادداشت‌ها و لیست وظایف، مشاوره تربیتی، آموزش مهارت‌های تمرکز و غیره اشاره کرد.

این طلبه جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه عوامل مؤثر بر تمرکز به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم بندی می‌شوند، گفت: برای افزایش تمرکز، هم عوامل درونی و هم شرایط بیرونی باید به گونه ای باشد که تمرکز فرد را برای مطالعه تسهیل کند؛ همچنین، تجربه و تمرین به مرور زمان به بهبود تمرکز شما کمک خواهد کرد.

زمانی در بیان راهکارهای افزایش تمرکز، عنوان کرد:  به جای مطالعه بلندو تلاش برای تمرکز برای مدت طولانی، بهتر است که مطالعه را به دوره‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید؛ همچنین استفاده از تکنیک پرومودورو (Pomodoro) به شما اجازه می‌دهد که مدت زمان کوتاهی (معمولاً 25 دقیقه) مطالعه کنید و سپس استراحت کوتاهی (معمولاً 5 دقیقه) داشته باشید؛ این تکنیک به شما کمک می‌کند تا تمرکز را حفظ کرده و خستگی را کاهش دهید.

وی مدیریت محیط مطالعه، خواب کافی، تنفس عمیق، تغذیه مناسب، ورزش و فعالیت بدنی و تعیین اهداف کوتاه مدت برای شروع مطالعه را از دیگر راهکارهای افزایش تمرکز برشمرد و بیان داشت: برای زمان مطالعه برنامه ریزی داشته باشید و از ابزارهای مدیریت زمان مانند انتخاب اولویت‌ها و تعیین زمان‌های مشخص برای مطالعه استفاده کنید.

در این رویداد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خیری و سرکار خانم افشاری نژاد به عنوان داوران این رویداد به بیان نقاط قوت و ضعف، انتقادات و پیشنهادات خود درباره این موضوع پرداختند و اعضای گروه‌های دیگر نیز پیشنهادات و انتقادات خود را بیان کردند؛ اعضای گروه نیز به دفاع از اثر خود پرداختند.

تصویری خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱