همزمان با روز معلم؛

همایش گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید جامعه‌الزهرا(س) برگزار شد

مدنی-همایش روز معلم

همایش گرامیداشت روز معلم ویژه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با حضور مدیر این مؤسسه علمی آموزشی برگزار شد و 15 استاد ممتاز این مجموعه مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، همایش گرامیداشت روز معلم و تجلیل از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام همزمان با روز معلم در تالار بیداری اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی معاون آموزشی تربیتی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین تهرانی معاون فرهنگی تبلیغی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی دارابی مدیر گروه علمی تفسیر و علوم قرآن، آقای محجوبی معاون اداری مالی، خانم حقانی معاون پژوهش، مدیران و اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام حضور داشتند.

در این همایش، همه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مورد تجلیل قرار گرفتند و در پایان برنامه نیز 15 استاد به عنوان استادان ممتاز این مؤسسه علمی آموزشی تجلیل شدند.

اساتید جامعه‌الزهرا فضای پژوهشی را برای طلاب فراهم کنند

در این برنامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی اظهار داشت: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام به لطف خداوند متعال و با همکاری اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ساحت‌های خوبی وارد شده‌ایم و فعالیت‌های مناسبی در بخش‌های مختلف آموزشی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سطح و مستوای شایسته‌ای هستند، گفت: طرح‌های ارزشمندی در سال‌های اخیر در جامعه‌الزهرا علیهاالسلام اجرایی شده است که قابل تقدیر است، از جمله جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در بخش پژوهش و در همایش‌های مختلف خوش درخشیده است و آمار فعالیت‌های پژوهشی این مجموعه نسبت به سال‌های گذشته، افزایش چشمگیری داشته است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، برگزاری نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان را یکی از برنامه‌های شاخص جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در سال گذشته برشمرد و افزود: جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با برگزاری این همایش گام بزرگی در این جهت برداشت و جایگاه علمی خود را در عرصه مباحث زن و خانواده تثبیت کرد، چنانچه این همایش مورد توجه رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران قرار گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی ادامه داد: در بخش‌های مهارتی، دوره‌های تربیت مدرس، تربیت مشاور، تربیت پژوهشگر و تربیت مبلغ را اجرا کردیم هم اکنون در حال برگزاری است.

مدیر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در ادامه با بیان اینکه طلاب باید در ساحت آموزشی، تربیتی و پژوهشی رشد کنند، عنوان کرد: اساتید معزز جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در رسیدن به این هدف می‌توانند تأثیرگذار باشند.

کلید سعادت جوامع به دست اساتید و معلمان است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز در این مراسم، به سه رکن نظام آموزشی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام شامل طلاب، ماده درسی و اساتید اشاره کرد و افزود: امروز وظیفه سنگینی به عهده طلاب گذاشته شده که در درجه اول خودسازی و در درجه بعد ساختن جامعه مد نظر است و در حقیقت، تهذیب نفس و راهبری و هدایت معنوی جامعه دینی به عهده حوزه‌های علمیه دینی است و طلاب باید این وظیفه سنگین را به دوش بکشند.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: امروز در شرایطی که اکثر مراکز آموزش عالی با صندلی خالی مواجه هستند، جامعه‌الزهرا علیهاالسلام چند برابر ظرفیت پذیرش، متقاضی دارد، اما متأسفانه شرایط پذیرش همه متقاضیان فراهم نیست..

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی بیان داشت: در حوزه مواد درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، طی چند دهه گذشته گرایش‌ها و رشته‌های متنوعی تصویب و اجرا شده و هر سال تلاش می‌شود رشته‌های کاربردی‌تری ارائه شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی در ادامه به رکن سوم نظام آموزشی که اساتید هستند، اشاره کرد و گفت: کلید سعادت جوامع به دست اساتید و معلمان است.

وی تصریح کرد: تسلط علمی، تبحر کافی، پژوهش و جنبه‌های مهارتی، توانمندی در ارتباط گیری با طلاب، تهذیب نفس و تقوا، وارستگی استاد، بهره گیری از روش‌های تدریس مناسب و وسایل کمک آموزشی و همچنین انگیزه دهی به طلاب از جمله ویژگی‌های یک استاد است.

وی در ادامه به طرح‌های آموزشی این معاونت شامل طرح استاد همیار تربیتی، آموزش پژوهش محور، طرح استاد ثابت و دوره تربیت مدرس اشاره کرد و افزود: دومین دوره عالی فقه اواخر سال گذشته برگزار شد که یکی از افتخارات و رسالت‌های اصلی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام است.

معاون آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، راه اندازی نشریات داخلی را از دیگر دستاوردهای این مجموعه دانست و یادآور شد: ما همه گروه‌های علمی را به راه اندازی نشریات داخلی مکلف کردیم که چند نشریه منتشر شده و مابقی در حال انتشار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهیدی اضافه کرد: بحث به روزرسانی پایان نامه‌های طلاب جامعه‌الزهرا علیهاالسلام از دیگر اقدامات این معاونت است، همچنین اتمام محدوده‌های درسی از دیگر موارد مهم در این حوزه است.

لزوم برخورد بنیادی با مسائل زندگی

در بخش دیگری از همایش گرامیداشت روز معلم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد میرسپاه استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: استاد مصباح یزدی شجره طیبه ای را در وجود ما شاگردان کاشتند که  آن شجره طیبه، برخورد بنیادی با مسائل بود.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود:  آیت‌الله مصباح یزدی به ما آموختند که اگر در حوزه اخلاق معلمی هم بنیادی برخورد کنیم برکات زیادی نصیب ما می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه با اشاره به خاطره ای از دوران تحصیل خود در مدرسه علمیه حقانی، گفت: آن زمان که جزو گروه ارشد مدرسه علمیه حقانی حساب می‌شدیم، از ما خواستند در درس استاد شرکت کنیم، اما نام درس را به ما نگفتند.

وی افزود: ما در درس شرکت کردیم و از استاد نام درس را پرسیدیم، ایشان فرمودند که صبر کنید که نامی برای آن انتخاب کنیم و پس از برگزاری چند جلسه از این درس، نام «خودشناسی» را برای آن برگزیدند.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: ما در این کلاس، مطالب جذابی فرا می‌گرفتیم که با حسرت تمام شد، نام درس بعد‌ها به نام «خودشناسی برای خودسازی» ارائه می‌شد، اما محدودیت‌های برنامه ریزی باعث شد که این درس را حذف کنند، اما جای افسوس است که این درس حذف شده، زیرا این درس به فلسفه طلبه شدن،  طلبه بودن و اینکه چرا باید به تبلیغ دین بپردازیم، اشاره می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه تصریح کرد: من بلافاصله بعد از این درس کلاس می‌گذاشتم این درس را به صورت خلاصه برای چند نفر از بستگان برگزار کردم که بازخورد آن را دیدم.

وی در ادامه به دعای «اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ ...» اشاره کرد و گفت: این دعا در زمان غیبت و امتحان شیعه از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که بعد از نماز عصر جمعه هم وارد است.

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام افزود: با توجه به این دعا، معرفت رسول وابسته به معرفت خداوند است، شناخت حجت خدا هم به شناخت رسول وابسته است، همچنین امام علی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: مَنْ عَرَفَ نفسَه فقد عَرَفَ ربَّه، کسی که خود را بشناسد، تحقیقاً پروردگارش را می‌شناسد»، بنابراین اگر خدا را نشناسیم، رسول را نمی‌شناسم، اگر رسول را نشناسم حجت را نمی شناسم و در این صورت گمراه شدیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرسپاه با بیان اینکه ما خداوند را با خودشناسی می‌توانیم بشناسیم، تصریح کرد: این امر نیز به صورت بنیادی محقق خواهد شد، خودشناسی باعث می‌شود حقیقتی در درون انسان شکل بگیرد که مخاطبان را به سوی خود جذب می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شناخت خود ملازم شناخت رب است، گفت: امام علی علیه‌السلام که امیر بیان و حکما هستند، می‌فرماید: عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشِدُ ضالَّتَهُ وَ قَدْ أضَلَّ نَفْسَهُ فَلا یَطْلُبُها؛ من تعجب می‌کنم از مردمی که وقتی چیزی را گم می‌کنند دستپاچه دنبال گم شده شان هستند چطور اینها خودشان را گم کرده اند ولی دنبال این نیستند که خودشان را پیدا کنند».

استاد جامعه‌الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: ما باید قدردان اساتید خود باشیم و این جلسه بهانه ای است تا از اساتید خود به ویژه استاد مصباح یزدی تشکر و قدردانی کنیم.

حیات تدریس در بصیرت افزایی است

در ادامه این مراسم، خانم ناهید طیبی یکی دیگر از اساتید جامعه‌الزهرا علیهاالسلام نیز به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند: الْمَرْءُ یُوزَنُ بِقَوْلِهِ وَ یُقَوَّمُ بِفِعْلِهِ فَقُلْ مَا تَرَجَّحُ زِنَتُهُ [زِینَتُهُ‏] وَ افْعَلْ مَا تَجِلُّ قِیمَتُه؛ دمى با گفتارش سنجیده و با کردارش قیمت گذارده می‌شود [و مورد احترام قرار می‌گیرد]، پس چیزى بگو که وزن آن بیشتر، و کارى کن که قیمت آن افزون‌تر باشد».

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: هر انسانی به وسیله قول و گفتارش وزن می‌شود و به وسیله فعل خود قیمت گذاری می‌شود و اگر قول و فعل در کنار هم نباشد، انسان با مشکل مواجه می‌شود.

طیبی در سخنان خود به چند نکته اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که برای تدریس اهمیت دارد و حیات تدریس در آن است، بحث بصیرت افزایی است که نیاز به مقدمه دارد و آن، بصیرت زایی است.

وی ادامه داد: وقتی بصیرت و بینش انسان نسبت به همه مسائل هستی افزایش پیدا کند، بصیرت افزایی محقق می‌شود.

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: بصیرت افزایی و بصیرت زایی جزو کارهایی است که اساتید باید انجام دهند و طلاب را در این مسیر یاری کنند.

طیبی با اشاره به اینکه انسان‌ها در طول زندگی خود از زمان تأثیر می‌گیرند و هم تأثیر می‌پذیرند، یادآور شد: گاهی انسان برای خود حاشیه امنی در نظر می‌گیرد که اشتباه است، انسان باید از منطقه امن خارج شود و اگر مسئله ای می‌بیند که با عقاید و احکام و اصول ما سازگاری ندارد در کلاس‌ها مطرح کند و به دانش پژوه بصیرت دهد.

وی در ادامه با اشاره به بحث روش مندی، گفت: ما باید طبقه بندی ذهنی نسبت به منابع درسی داشته باشیم تا دانش پژوه را به آن ارجاع دهیم.

استاد و پژوهشگر جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه صداقت در تدریس بیش از میزان علم و تدریس ما می‌تواند تأثیر بگذارد، به سیره زندگی علامه طباطبایی (ره) اشاره کرد و اظهار داشت: اگر سؤالی از علامه طباطبایی می‌شد که این عالم ربانی و بزرگوار بلد بودند، ایشان آرام پاسخ می‌دادند واگر بلد نبودند بلند می‌فرمودند که اگر بگویم نمی دانم اشکالی ندارد.

طیبی با اشاره به اینکه علم در صورتی علم خواهد بود که همزمان با زمانه رشد کند، گفت: ما در مسائل مختلف زندگی و پیرامون خود نیاز به مطالعات زیاد داریم تا برای طلاب و مخاطبان خود روشنگری داشته باشیم.

تجلیل از اساتید ممتاز جامعه‌الزهرا علیهاالسلام

در پایان این مراسم، 15 نفر از اساتید ممتاز جامعه‌الزهرا علیهاالسلام مورد تجلیل قرار گرفتند.

از میان اساتید بانوی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، خانم عابدینی از گروه علمی تفسیر و علوم قرآن، خانم قنبری از گروه علمی فلسفه، خانم میراحمدیان از گروه تفسیر و علوم قرآن، خانم فرساد از گروه علمی فقه و اصول، خانم کریمی استاد ممتاز گروه تفسیر و علوم و قرآن، خانم رحمانی استاد ممتاز گروه فلسفه، خانم کریمی پور از گروه علمی تاریخ اسلام، خانم حامدی از گروه فقه و اصول، خانم نجف زاده از گروه ادبیات عرب، خانم هاشمی از گروه علمی تفسیر و علوم قرآن، خانم قنادیان از گروه علمی کلام و خانم شاه پسند از گروه علمی تفسیر و علوم قرآن تجلیل شدند.

در این بخش از برنامه، سه نفر از اساتید آقا از جمله حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله محمدی از گروه علمی فلسفه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد جهانگیری از گروه علمی فقه و اصول و حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد عصاری از گروه علمی ادبیات عرب مورد تجلیل قرار گرفتند.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱