استاد جامعه الزهرا (س) تصریح کرد:

ویژگی بانوان صالح از دیدگاه قرآن کریم /پیامبر اسلام(ص) تا پایان دنیا برای همه الگو هستند

میلاد پیامبر

استاد یوسفیان با بیان اینکه شخصیت حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم تا پایان دنیا برای همه الگو هستند، به بیان برخی ویژگی های اخلاقی آن حضرت و روایات نبوی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، سرکار خانم انسیه یوسفیان استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام در مراسم جشن بزرگ ۱۷ ربیع الاول که به مناسبت میلاد باسعادت پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام و با حضور اساتید، طلاب، کارکنان و خانواده های ایشان در جامعه الزهرا علیهاالسلام برگزار شد، با اشاره به آیه 21 سوره احزاب که خداوند متعال می فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»، تصریح کرد: این آیه شریفه سوره احزاب وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را برای همه اسوه و الگو معرفی می‌کند و یکی از ادله عصمت پیامبر گرامی اسلام همین آیه شریفه است.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اطلاق در اسوه بودن پیامبر اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، گفت: خداوند به صورت مطلق رسول خدا را به عنوان الگویی نمونه معرفی کرده است، چنانچه واژه «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ» به فرمایش علامه طباطبایی در تفسیر المیزان یعنی شخصیت حضرت محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم تا پایان دنیا برای همه الگو هستند.

یوسفیان با اشاره به اینکه اسوه به معنای اقتدا و پیروی کردن است، تصریح کرد: مدل و روش زندگی ما باید مدل زندگی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم باشد.

وی یادآور شد: آیه الگو بودن پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم وسط آیات مربوط به جنگ احزاب است که سیمای منافقان و مؤمنان را ترسیم می‌کند.

سراسر زندگی پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، اخلاص است

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه همه رفتار و کردار پیامبر الگو است، گفت: یکی از ویژگی های پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم که برای ما الگو است، تحمل سختی ها در زندگی است؛

وی با اشاره به اینکه سراسر زندگی پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، اخلاص است، عنوان کرد: مفسران می گویند اگر خداوند پیامبر خدا را در ابتدای آیه برای همه الگو معرفی می‌کند اما در ادامه می فرماید اینگونه نیست که همه آن حضرت را الگو قرار دهند، بلکه ویژگی های کسی که به پیامبر تأسی می‌کند این است که به خداوند امید دارد؛ چنانچه در ادامه آیه می خوانیم: « لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا؛ برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند».

یوسفیان تصریح کرد: امید به خداوند و یوم الآخر نشانه دارد و نشانه آن عمل صالح است. همچنین نشانه نیت صادق این است که در عمل ظاهر شود.

ویژگی کسی که به وجود پیامبر اسلام اقتدا می کند

وی بیان داشت: کسی که به وجود پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اقتدا می‌کند، سه نشانه دارد، هدف او خداوند است، همت او خانه آخرت و عمل او ذکر کثیر است.

 استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به «وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» در این آیه، اظهار داشت: تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام یکی از اذکار کثیر است که می توانیم خود را به این ذکر عادت قرار دهیم.

یوسفیان در ادامه گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم در عبودیت کامل الگو است و به فرمایش علامه ذات و وجود و افعال پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و همه، عبد است، چنانچه می گوییم: «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» و «اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله».

وی با اشاره به این حدیث که «اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ؛ عبودیت گوهری است»، عنوان کرد: حقیقت عبودیت خداوند مساوی با خداوندگاری در سراسر هستی است، عالم به اذن او است و مصداق و اتم آیه شریفه «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً» این است که انسان به جایی می رسدکه همه چیزش خدایی می‌شود.

مقام وساطت و شفاعت شهدا بر اساس روایات

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: خداوند متعال در یک حدیث قدسی که از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نقل شده، می فرماید: يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا غَنيٌّ لاَ أَفْتَقِرُ أَطِعْني فيما أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ غَنِيّاً لاتَفْتَقِرُ، يَا ابْنَ‌آدَمَ أَنَا حَىٌّ لاأَمُوتُ أَطِعْني فيما أَمَرْتُكَ أَجْعَلُكَ حَيّاً لا تَمُوتُ؛ يَا ابْنَ‌آدَمَ أَنا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ أَطِعْني فيما أَمَرْتُكَ أَجْعَلُكَ تَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ؛ اى فرزند آدم! من بى‌نيازى هستم كه نيازمند نمى‌شوم؛ مرا در آنچه بدان امر كرده‌ام اطاعت كن تا تو را بى‌نيازى كنم كه نيازمند نشوى. اى فرزند آدم! من زنده‌اى هستم كه نمى‌ميرم، مرا در آنچه امر كرده‌ام اطاعت كن تا تو را زنده‌اى قرار دهم كه فنا نشوى. اى فرزند آدم! من چون چيزى را بخواهم، به آن مى‌گويم: باش! پس موجود مى‌شود؛ مرا در آنچه امر كرده‌ام اطاعت كن تا تو را چنين سازم كه هر چه را بخواهى، بگويى: باش! پس موجود شود».

یوسفیان تصریح کرد: انسان کافر اکنون زنده است، اما در حقیقت مرده است؛ حال آنکه شهیدی که به ظاهر مرده است، در حقیقت زنده است. خداوند در آیه 169 سوره آل عمران می فرماید: «وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ يُرْ‌زَقُونَ؛ هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‏ اند مرده مپندار بلكه زنده‏ اند كه نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند»

وی تأکید کرد: حیات آثار دارد و مقام وساطت و شفاعتی که شهدا دارند، آثار حیات است؛ همه ارواح بعد از مرگ زنده اند و حیات برزخی دارند، اما حیات شهدا و کافران با هم متفاوت است.

پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم عبد مطلق هستند

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به آیه 20 سوره حدید که «وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ ؛ زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست»، گفت: دنیا چیزی نیست که بخواهیم به آن دل ببندیم، الا متاع الغرور؛ خاصیت دنیا این است که همه ما روزی از این دنیا می رویم.

یوسفیان با اشاره به اینکه عبودیت مطلق خداوند برابر با خدایی بر همه هستی است، عنوان کرد: امام هادی علیه‌السلام می فرمایند: «مَنْ يَتّقِ اللّهَ يُتَّقي وَمَنْ يُطِعِ اللّهَ يُطاعُ؛ هركه از خدا بترسد و تقوا پيشۀ خود كند، همه از او مي‌ترسند و از او  حساب مي‌برند،‌ و هر كس كه اطاعت خداوند كند، همه از او اطاعت مي‌كنند»، همچنین پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می فرمایند: «مَنْ خَاف‌َ مِنَ اللّهِ خَافَ عَنْهُ كُلُّ شَيْءٍ وَمَنْ لَمْ يَخَفْ مِنَ اللّهِ خَافَ عَنْ كُلِ شَيءٍ؛ هركه از خدا بترسد، همه از او مي‌ترسند و هر كه از خدا نترسد، از همه چيز مي‌ترسد».

وی با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم عبد مطلق هستند، تصریح کرد: اگر می خواهیم از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم الگو بگیریم، آن حضرت بنا بر آیه 4 سوره قلم خلق دارای «خلق عظیم» هستند، «وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ؛ و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری».

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: یکی از مثال های اخلاق نیکو، نرمی است که از عنایات خداوند متعال است، اگر خدا عنایت کند، انسان نرم می‌شود و اگر زبان نرم نباشد، اطرافیان پراکنده می شوند.

یوسفیان اظهار کرد: ما تصور می کنیم که اطراف پیامبر همواره راحتی بود، حال آنکه اطراف پیامبر سختی بود، اما آن حضرت دارای اخلاق حسنه بودند، امام علی علیه‌السلام می فرماید: «رَوِّضوا أَنفُسَکُم عَلَى الخلاقِ الحَسَنَةِ فَإِنَّ العَبدَ المُؤمِنَ یَبلُغُ بِحُسنِ خُلقِهِ دَرَجَةَ الصّائِمِ القائِمِ؛ خودتان را بر خوش اخلاقى تمرین و ریاضت دهید، زیرا که بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گیر شب زنده دار مى رسد».

ویژگی بانوان صالح از دیدگاه قرآن کریم

وی تأکید کرد: هر زندگی سختی دارد، جدال همه جا بد است اما در خانه بدتر است، ما در حدیث اول اربعین حضرت امام خمینی(ره) این روایت را می خوانیم که ابي الدرداء مي گويد: روزي ما پيرامون يکي از مسائل ديني مشغول مراء و جدل بوديم، پيامبر اکرم وارد شد و با ديدن اين حالت در ميان ما آنچنان غضبناک شد که سابقه نداشت و فرمودند: «يَوْماً وَ نَحْنُ نَتَماري فِي شَيْءٍ فِي اَمْرِ الدِّينِ فَغَضِبَ عَلَيْنا غَضَباً شَدِيداً لم يَغْضِبْ مِثْلَهُ ثُمَّ قالَ: إِنَّما هَلَک مَنْ کانَ قَبلَکمْ بِهذا ذَرُوا الْمِراءَ؛ مردم قبل از شما بر اثر مراء به هلاکت رسيدند و افزود: مراء و جدل را کنار بگذاريد، زيرا اهل مراء زيانکارند، جدل را کنار بگذاريد زيرا اهل جدل را در قيامت شفاعت نخواهند کرد، جدل را کنار بگذاريد، زيرا من مسئول خانه هائي در بالا و آغاز و وسط بهشت هستم و کسي که مراء را ترک گويد گر چه حق با او باشد، اسکان خواهم داد، مراء را کنار بگذاريد، زيرا اين عمل پس از نهي از بت پرستي اولين چيزي است که خداوند مرا از آن نهي کرده است».

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام اضافه کرد: امام صادق علیه‌السلام نیز فرمودند: «کسي که انجام چهار چيز را برايم ضمانت کند، من نيز چهار خانه در بهشت براي او ضمانت مي کنم: کسي که انفاق کند و از فقر نترسد، کسي که درباره ديگران انصاف روا دارد و کسي که در برابر عالم آشکارا سلام و اداء احترام کند و کسي که جدل را گرچه حق با او باشد ترک گويد».

یوسفیان بیان داشت: خداوند ویژگی های صالحات را بیان می‌کند از جمله: «فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ؛ زنان صالح، زنانی هستند که متواضعند، و در غیاب (همسر خود،) اسرار و حقوق او را، در مقابل حقوقی که خدا برای آنان قرار داده، حفظ می‌کنند».

اظهار محبت در خانواده معجزه می‌کند

وی با اشاره به لزوم گذشت در زندگی، تأکید کرد: برخی به فکر ادای حقوق دیگران هستند و برخی به فکر ادای حق خود هستند، اما در روایات توصیه شده که به فکر ادای وظیفه و ادای حقوق دیگران باشید، در روز قیامت وقت است که حق خود را بگیرید.

استاد جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه اظهار محبت در خانواده معجزه می‌کند، عنوان کرد: به فرموده امام علی علیه‌السلام دنیا مانند خرده غذایی است که در دهان می ماند، خود را به این دنیا نفروشید، هر گاه فشاری در زندگی به شما وارد آمد، به خدا توکل کنید و خداوند را طرف قرارداد خود قرار دهید که قیمت اظهار محبت شما در این شرایط بهشت است.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱