مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام مطرح کرد:

بانوان طلبه با نوآوری و خلاقیت، نمایی جدید از تبلیغ، تدریس و پژوهش را نشان دهند

آیین آغاز سال تحصیلی  (10)

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه طلاب باید با مهارت‌های انگیزشی، دانشی، بینشی و روشی آشنا شوند، اضافه کرد: بانوان طلبه باید مهارت و توانمندی جمع بین نقش‌های دخترانه، خواهرانه، همسرانه، مادرانه و غیره را با تحصیل و اشتغال خارج از خانه در نقش‌های آینده علمی مثل مدرس، مبلغ، مشاور، محقق و غیره را جدی بگیرند و مورد توجه قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی امروز (پنجشنبه، 18 شهریور) در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی جامعه الزهرا علیهاالسلام و حوزه‌های علمیه خواهران که به صورت آنلاین و با حضور تعداد محدودی از اساتید و شخصیت‌های حوزوی و غیرحوزوی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام و ایام اسارت اهل بیت آن حضرت علیهم‌السلام در بخش نخست سخنان خود به انتظارات مردم از فرهیختگان حوزوی اشاره کرد و اظهار داشت: روحانیت وارث انبیا و نماینده اسلام است و مسئولیت هدایت انسان را پس از آنان بر دوش دارد.

انتظارات مردم از حوزویان در بیان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تأکید کرد: بدون‌شک بر دوش کشیدن چنین بار سنگینی مستلزم این است که طلبه ابتدا خود را از رذائل و نفسانیات پاک کرده و پا در مسیر تعالی گذاشته باشد.

حاجیه خانم برقعی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی به برخی انتظارات مردم از حوزویان اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر فرزانه انقلاب مدظله‌العالی در بیاناتی به تبیین مسائل اسلامی و تلاش در جهت ایجاد جامعه توحیدی اشاره کردند و فرمودند: «هزار سال است که روحانیّت شیعه ‌- از زمان شیخ مفید و شیخ طوسى تا حالا ‌- محور و مرکز امید مردم براى امورى بوده؛ یکى از آنها عبارت است از تبیین مسائل دینى؛ یعنى مردم در طول این هزار سال همواره از علماى دین توقّع داشتند که برایشان مسائل اسلامى را تبیین کنند».

وی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، کار روحانیت ادامه کار انبیای الهی است و باید با این دید، کار روحانیت را نگاه کرد، حرکت انبیا، حرکت برای توحید و دعوت به توحید است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: بسیار واضح است که پاسخگویی به مسائل اسلامی و جامعه پردازی توحیدی نیازمند آموزش، پژوهش و کار تبلیغی، فرهنگی و جهادی است.

خانم دکتر برقعی افزود: رهبر فرزانه انقلاب مدظله العالی در بخش دیگری از سخنان خویش فرمودند: «یکى از چیزهایى که مردم امید داشتند و انتظار داشتند این بوده که طلاب و روحانیوین عامل‌ترین باشند به آن چیزهایى که می‌دانند و به مردم یاد می‌دهند؛ یعنى ما چیزى را که به مردم می‌گوییم، خودمان بایستى عمل کرده باشیم؛ این انتظار مردم است».

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در بخش دیگر می‌فرمایند: «انتظار دیگرى که همواره در طول تاریخ، مردم از ما طلاب داشته‌اند این بوده که ما حر و آزاد باشیم؛ یعنى قدرت‌ها و رودربایستی‌ها و تحمیل‌ها و مانند این‌ها، ما را اسیر خودشان نکنند. این در روحانیّت شیعه یک اصل است. ....مردم از علماى دین همیشه انتظار داشته‌اند که آنها زیر چتر و شعاع نفوذ قدرتهاى مادّى و دنیایى و نابحق قرار نگیرند و از طبقه‌ی مظلوم و مستضعفین و طبقات پایین جامعه حمایت بکنند».

لزوم تشکیل اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز در جامعه الزهرا علیهاالسلام

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در بخش دوم سخنان خود به برخی اقدامات صورت گرفته و برنامه‌های آینده جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: مراسم آغاز سال تحصیلی، فرصت مغتنمی است تا بتوانیم با طلاب، اساتید و به طور کلی کادر علمی و اجرایی ارتباط موثر برقرار و در مورد موضوعات مختلف با آنها صحبت کنیم.

برقعی بر لزوم تشکیل اتاق فکر و هیئت اندیشه ورز تأکید کرد و افزود: این موضوع در سه مرحله برنامه ریزی شده است؛ ابتدا انتخاب مشاوران صاحب‌نظر در هر بخش تخصصی و استفاده از نظرات آنها در امر آموزش، پژوهش و غیره مدنظر بوده و به لطف خدا این مرحله انجام شده و البته همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: در مرحله بعد، استفاده از ظرفیت‌های افرادِ خوش فکر و صاحب ایده و دارای طرح‌های عملیاتی در مجموعه جامعه الزهرا بوده که فعلا جلساتی با برخی از آنها برگزار شده و این مسیر نیز همچنان ادامه دارد. در مرحله سوم تشکیل تیم اصلی هیئت اندیشه ورز مدنظر است که امید است در سه ماهه سوم، هیئت اصلی تعیین شود و مسلما فرمایش مقام معظم رهبری با هیئت دولت برای ما هم دارای کلیدواژه‌های مهمی در این راستا است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ابراز داشت: استفاده ترکیبی از افراد پیشکسوت، باتجربه و صاحب‌نظر در کنار جوانان صاحب‌ایده و دغدغه‌مند برای طرح‌های تحولی در هیئت اندیشه ورز اصلی مد نظرخواهد بود.

راه اندازی پویش «اگر من مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بودم...»

سرکار خانم برقعی به راه اندازی پویش «اگر من مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بودم...» اشاره کرد و ضمن قدردانی از مخاطبانی که در این پویش شرکت کردند، گفت: این پویش صرفا یک پویش نمایشی نیست و نظرات مطرح شده برای ما دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این موضوع، تیم ویژه‌ای از خواهران توانمند و دغدغه‌مند در جامعه الزهرا علیهاالسلام، همه نظرات را بررسی کرده و طبقه بندی و ساماندهی می‌کنند، ضمن آنکه نتایج به لحاظ کمی و کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: در گام دوم این پویش بخشی در سامانه طراحی می‌شود تا همچنان نظرات و پیشنهادات و نقدهای سازنده، مبنای اثربخشی برای تحول در جامعه الزهرا علیهاالسلام باشد.

آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی و ارتقای دستاوردهای تدریس، تربیت، تبلیغ و پژوهش

حاجیه خانم برقعی در ادامه به برنامه آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی و ارتقای دستاوردهای تدریس، تربیت، تبلیغ، تحقیق و غیره در جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره کرد و بیان داشت: برنامه‌ها با رویکرد تحولی و عنایت ویژه به مهارت‌های مختلف مبنایی و تخصصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به بررسی زیرساخت‌های آموزشی و توجه جدی به تولید محتوا با ابزارهای رسانه ای به روز برای مخاطبان و موضوعات مختلف، گفت: در این راستا، تلفیق و ترکیب شیوه تحصیل و تدریس سنتی با روش‌ها و سبک‌های نوین مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: بررسی سیر تطور حوزه‌های علمیه، سبک‌های مختلف تدریس اساتید و به خصوص روش‌های تأثیرگذار در تربیت چند بعدی طلاب کارآمد، نتیجه مهمی را به ما گوشزد می‌کند و بایستی با احیای برخی سبک‌های تدریس و پرورش موفق طلاب در دوران گذشته به همراه تلفیق و ترکیب آن با سبک‌ها و روش‌های نوین تدریس، به چند مدل و الگوی جدید طبق اقتضائات و ظرفیت‌های جدید دنیای امروز دست پیدا کنیم. لذا شرایط و روند آموزشی بایستی به گونه ای باشد که پس از اتمام تحصیل، طلبه ای کارآمد با نقش مؤثر، خروجی دوره تحصیلی و آموزشی باشد.

وی به برنامه‌هایی در جهت تشکیل شورای طلاب و همچنین تربیت طلاب کنشگر و مطالبه گر همراه با مدل و الگوی صحیح و با رعایت مهارت‌ها و روش‌های لازم گفتاری و رفتاری و تعاملی اشاره کرد و گفت: هدف اصلی در این طرح‌ها، آن است که بین محتوای علمی و مهارت‌های عملی، حلقه وصلی در عرصه میدان و عمل برای طلاب ایجاد کند.

برنامه‌ریزی جدی در جهت آموزش پژوهش‌محور و روش‌های نوین تدریس

دکتر برقعی در ادامه، خطاب به اساتید فرهیخته حوزه‌های علمیه خواهران اظهار داشت: برنامه ریزی جدی برای اهداف و نهادینه کردن اخلاق و پرورش طلبه بافضیلت، آموزش پژوهش‌محور و روش‌های نوین برای تدریس کیفی و ارزشیابی‌های کیفی برای طلاب، دغدغه ما و شماست.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام توصیه کرد: همه اساتید متناسب با سطوح مختلف دو، سه و چهار تحصیلی و همچنین دروس عمومی و تخصصی برای استفاده از روش‌های کارآمد و چندمنظوره تدریس، جدیت داشته باشند.

وی یادآور شد: به فضل الهی دوره‌های مناسبِ توانمندسازی در این عرصه هم باید برگزار شود، اما مسلما شما اساتید تا قبل از اجرای برنامه‌های مدنظر ما بر ارتقای روش‌های تدریس خود همت خواهید داشت.

لزوم تقویت فعالیت‌های تشکیلاتی و تعامل موثر در میان بانوان طلبه و حضور در فعالیت‌های جهادی

برقعی همچنین خطاب به بانوان طلبه که در دهه بیست و سی سالگی هستند، بیان داشت: روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم نقل شده که فرمودند: «خداوند فرشته ‏اى را آفريده و هر بامداد مى‏ آيد و فرياد مى‏زند: یا أَبْنَاءَ الْعِشْرِينَ جِدُّوا وَ اجْتَهِدُوا وَ يَا أَبْنَاءَ الثَّلَاثِينَ لَاتَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا؛ اى افراد بيست ساله تلاش و كوشش كنيد و اى سى ساله‏ ها زندگى دنيا شما را فريب ندهد».

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: نقطه عطف زندگی، دهه 20 و 30 سالگی است پس تلاش کنید تا در این مرحله مهارت‌های مختلف و تجربه زندگی را کسب کنید.

برقعی تأکید کرد: بانوان طلبه با تلاش‌های خستگی ناپذیر و طرحی نوین و کاربردی می‌توانند آرزوهای بزرگ بنیانگذاران و حامیان حوزه‌های علمیه خواهران نظیر حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله قدوسی و رهبر معظم انقلاب را برآورده کنند.

وی یادآور شد: اسناد بالادستی کشور از جمله فرمایشات حضرت امام (ره) (به خصوص منشور روحانیت)، فرمایشات مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز حوزه را مطالعه کنید و جایگاه و نقش طلبه  را در تحقق آنها مورد عنایت قرار دهید.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ابراز داشت: شما بانوان طلبه برای موفقیت در عرصه‌های مختلف باید مهارت تیم‌سازی و کارهای تشکیلاتی و تعامل موثر را تقویت کنید و در فعالیت‌های جهادی، شوراها، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و هسته‌های پژوهشی فعال باشید.

بانوان طلبه با نوآوری و خلاقیت، نمایی جدید از تبلیغ، تدریس و پژوهش را نشان دهند

برقعی عنوان کرد: مباحث مربوط به سواد اطلاعاتی و رسانه و زمینه‌های لازم برای تقویت دانش طلاب در این عرصه به ویژه در شرایط کرونا و پساکرونا با آیتم‌های مختلف باید محل برنامه‌ریزی ما باشد؛ اما تا اجرایی شدن برنامه‌های ما، شما به صورت فعال در این عرصه ورود کنید و دغدغه مندِ یادگیری باشید.

وی با بیان اینکه طلاب باید با مهارت‌های انگیزشی، دانشی، بینشی و روشی آشنا شوند، اضافه کرد: بانوان طلبه باید مهارت و توانمندی جمع بین نقش‌های دخترانه، خواهرانه، همسرانه، مادرانه و غیره را با تحصیل و اشتغال خارج از خانه در نقش‌های آینده علمی مثل مدرس، مبلغ، مشاور، محقق و غیره را جدی بگیرند و مورد توجه قرار دهند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با تصریح بر اینکه برنامه ریزی موارد ذکر شده، وظیفه سیستم و نظام آموزشیِ کارآمد است، گفت: ما به این موضوع توجه داریم، اما تا اجرایی شدن آن، زمان لازم است، بنابراین از شما می‌خواهم برای آموزش این مهارت‌ها و روش‌ها، همکاری کنید تا برنامه‌های ما نیز اجرایی شود.

برقعی در پایان با بیان اینکه بانوان طلبه می‌توانند با توجه به استعدادی که دارند، بهترین باشند و با نوآوری و خلاقیت، نمایی جدید از تبلیغ و تدریس و تحقیق را نشان دهند، تأکید کرد: ما بانوان طلبه را همسران و مادران موفق، مدیران و اساتید آینده، مبلغان و محققان کار آزموده این مرز و بوم می‌دانیم، شما سرمایه‌های این مجموعه هستید و ما باید برای رشد شما تمام تلاش خود را به کار گیریم.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱