مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) مطرح کرد:

ارتقای سطح بینش و مهارت زوجین، لازمه تقویت بنیان خانواده

خانم حسینی

مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا(س) گفت: بی شک ارتقای سطح بینش، معرفت و مهارت زوجین، لازمه تقویت بنیان خانواده در دنیای امروز است.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهرا حسینی با بیان این که خانواده در اسلام از مهم ترین بنیادهای اجتماعی به شمار می آید که در زمینه سازی و ایجاد مقدمات برای تربیت انسان نقش مهم و زیربنایی ایفا می‌کند، اظهار داشت: در ادیان و مکاتب مختلف خانواده از جایگاه خاصی برخوردار است، با این حال با توجه به جامعیت دین مبین اسلام و نیز اهمیت تشکیل جامعه اسلامی و نقش آن در اجرایی کردن فرامین الهی و اعتلای انسانیت به سمت قرب الی الله، خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی در جامعه اسلامی، از جنبه ها و زوایای مختلف مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است.

 مدیر کل امور تربیتی جامعه الزهرا علیهاالسلام افزود: در این بین با توجه به هجمه های دشمنان و نیز بعضاً عدم کسب معرفت و مهارت در تشکیل خانواده و اعتلای آن، با آسیب هایی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

حسینی همچنین گفت: از سوی دیگر با توجه به نقش دولت‌ها در جوامع و قانونگذاری و اجرای قوانین و نقش آن در تقویت و یا تضعیف بنیان‎های خانواده، قطعاً یکی از وظایف دولت ها شناخت نظام مند و ساختارمند این آسیب‌هاست تا پس از شناسایی آن بتوان با اولویت بندی و تعیین وظایف هر بخش در جامعه، قدمی در راستای مواجهه با آسیب ها و حل مسائل و معضلات این حوزه برداشت.

استاد حوزه علمیه خواهران تأکید کرد: با عنایت به محوریت خانواده و زیست اسلامی در سبک زندگی ایرانی، مخصوصاً در شهرهای کوچک و نیز وجود زیرساخت اندیشه، تفکر و زندگی مذهبی، در کشور، می توان ناظر بر این نقاط قوت و فرصت، راهبردهایی را تدوین و اجرایی کرد.

وی افزود: راهبرد هایی همچون بازخوانی مبانی و اصول معرفتی در قرآن و روایات در راستای دستیابی به حیات طیبه و فراهم آوردن زیرساخت های مطالعاتی فرهنگی، اجتماعی و تاریخی از زندگی مردم ایران در تاریخ معاصر و قدیم، ضمن آن که همچنین می‌توان با تقویت و ارتقاء بینش ملی-مذهبی پیرامون هویت اسلامی و ایرانی، مبانی و اصول زیست اسلامی را تبیین و نهادینه سازی کرد و در عین حال زوایای پنهان و آشکار سبک زندگی غربی را در سطوح مختلف برای مردم تبیین و تشریح نمود.

 مدیر کل امور تربیتی علیهاالسلام ادامه داد: در همین راستا پیشنهاد می‌شود، کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف با رویکرد زیست مذهبی- ملی جهت بررسی و پیشنهاد برنامه های بنیادین و عملیاتی در سطح خرد و کلان تشکیل شود، با این هدف که کارگروه‌های یادشده با تدوین نقشه راه، به مطالعه و بررسی و به‌روزرسانی محتواهای آموزشی رسمی و غیررسمی در سطوح مختلف آموزشی، براساس سبک زندگی و هویت اسلامی _ ایرانی به منظور استحکام بنیان‌های خانواده گام بردارند و در ابعاد مختلف بینشی، گرایشی و کنشی با برنامه ریزی هدفمند به دنبال نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی باشند.

حسنی همچنین بیان داشت: با عنایت به همه ظرفیت‌های موجود فرهنگی و اجتماعی از قبیل مساجد، مدارس، حوزه، دانشگاه، رسانه، منشورات، مکتوبات، تشکل های مردم نهاد و... می بایست در فضای حقیقی و مجازی با نگاه تشکیلاتی وارد عمل شده و البته نقش و وظایف هر گروه را تعیین و برنامه‌ها را در سطوح مختلف کشور از دستگاه های قانونگذار تا اجرا و نظارت مشخص کرد.

وی در خاتمه افزود: همچنین در سطوح بالاتر و در جمع فرهیختگان می‌توان با برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی علمی- ترویجی و علمی - پژوهشی از زوایای مختلف، اهمیت و جایگاه خانواده در اسلام و نقش اعضای خانواده در استحکام بخشی به پایه‌ها و بنیان‌های این بنای کوچک اسلامی را مورد بررسی قرار داد و بدین وسیله از راهکارهای علمی و عملیاتی که ماحصل این نشست‌های نخبگانی خواهد بود، بهره‌مند شد.

منبع: خبرگزاری شبستان

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱