عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد:

حاجیه خانم بهشتی شخصیتی جامع الاطراف بود

علاسوند

علاسوند با بیان اینکه حاجیه خانم بهشتی شخصیتی جامع الاطراف بود، گفت: خانم بهشتی ویژگی های انسان مؤمن از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم را دارا بود.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم فریبا علاسوند در مراسم یادبود حاجیه خانم مهرناز بهشتی، عضو هیئت امنای جامعه الزهرا علیها السلام و استاد حوزه و دانشگاه که از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام و با همکاری اداره کل امور تربیتی همزمان با درس اخلاق مشترک طلاب و اساتید به صورت مجازی برگزار شد، عنوان کرد: بعد از رحلت حاجیه خانم بهشتی از ما خواستند درباره ایشان خاطرات و مطلب بگوییم، اما با وجودی دوستی قدیمی، خاطرات کمی از ایشان به ذهن من مانده است و تنها علتی که در تحلیل ذهنی خود رسیدم، این است که ما به خوب بودن بعضی‌ها عادت می‌کنیم.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران افزود: وقتی فردی خوب است، برای ما شگفتی نمی‌آفریند و شما عادت می‌کنید، به همین خاطر چیزی به عنوان امر استثنایی چشم شما را نمی‌گیرد، برعکس اگر گاهی ما فضیلتی از خود نشان دادیم، در ذهن‌ها می‌ماند، گویی یک اتفاق ممتازی بوده است.

وی که از سال 1370 با حاجیه خانم بهشتی آشنایی دارد، گفت: بنده به عنوان یک طلبه شهرستانی از سال 1369 از یک حوزه علمیه کوچک، صمیمی و پرکار که خاصیت حوزه‌های کوچک آن زمان بود، وارد حوزه علمیه بزرگ جامعه الزهرا علیهاالسلام شدم. یک روز در اتاق اساتید با حاجیه خانم بهشتی که خانمی پرجنب و جوش و پر از نشاط و امید به اتفاق‌های استثنایی که قرار است حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد کند، آشنا شدم و آنچه مرا در چارچوب دوستی با ایشان قرار داد روی باز و خوش خلقی و حرارت و تلاش و حرکت و تکاپوی ایشان در محل کار بود که بعد با هم همکلاس شدیم و یک دوره شش ساله درس خارج در محضر ایشان بودم.

حاجیه خانم بهشتی شخصیتی جامع الاطراف بود

علاسوند با اشاره به خصلت ها و ویژگی های حاجیه خانم بهشتی، افزود: استاد بهشتی چند خصلت قابل توجه داشتند؛ در تمام این سال‌ها ندیدم ایشان رقابت کوبنده ستیزه جو و کدر با دیگران داشته باشد. برای آدم‌های در مسیر علم از بخواهیم از قله شروع کنیم، آنچه که ما را زمین می‌زند، رقابت‌های ستیزه جویانه و کور است که گاهی وقت‌ها رنگ تقدس به خود می‌گیرد و در واقع هیچ امر مقدس در آن وجود ندارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یکی از خصلت‌های خانم بهشتی که برای من ممتاز بود، یک شخصیت جامع الاطرافی است، یعنی ضمن این که خیلی باهوش، درس‌خوان و ملا بود، به امر اجتماعی اهتمام زیادی داشت.

علاسوند تصریح کرد: اگر طلبه از کنج حجره‌ها و حوزه‌ها به متن جامعه سفر نکند و از متن جامعه دوباره به کنج دانش و حوزه‌ها برنگردد و دوباره خود را بازتنظیم نکند، طلبه در یکی از این دو مقطع فسیل و فاسد می‌شود و این یک نکته درس آموز است.

وی بیان داشت: گاهی انسان فقط در دامنه حرکت می‌کند، خیلی معمولی درس می خواند و در جلسات تبلیغی معمولی شرکت می‌کند، گاهی انسان در قله تحصیل و در قله تبلیغ می‌کند و این اتفاقی است که شاید مثلا اگر در حوزه برادران بیفتد، شهید مطهری می‌شود و در حوزه‌های خواهران که بنا بر مسطوریت و عفاف و پوشش است، متأسفانه بزرگان و نخبگان حوزوی خواهر در فضای اجتماعی خیلی مطرح نمی شوند.

حاجیه خانم بهشتی مادرانگی قیمتی داشت

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تأکید کرد: مهم است که طلبه اینقدر از خود توقع دارد که اگر در درس خارج نشست، زبده‌ترین‌ها باشد و اگر به تبلیغ رفت، در معرض پرسش‌گرترین و چالشی‌ترین فضای تبلیغی قرار گیرد و در دامنه حرکت نکند.

علاسوند با اشاره به الگوی زن تراز انقلاب اسلامی، اظهار داشت: زن در تراز انقلاب اسلامی حتما ضلع سومی هم دارد که آن اهمیت به بحث خانواده است که خانواده حاجیه خانم بهشتی درباره آن صحبت خواهد کرد. مادر و همسری که غایب نیست و حاضر و موثر است.

وی عنوان کرد: حاجیه خانم بهشتی مادرانگی قیمتی داشت و این زن تراز انقلاب اسلامی می‌شود؛ زنی که هر سه وجهی را به آن اعتنا می‌کند و وجه چهارمی هم می‌ماند و ما معمولا از آن غفلت می‌کنیم و آن اصلاح ارتباط انسان با خدا است.

خانم بهشتی را فرد بسیار خوش طینت دیدم/بخش مهم اصلاح قلب، اصلاح بین خود و خداوند متعال است

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: من خانم بهشتی را فرد بسیار خوش طینت دیدم، خیلی‌ها خوب هستند و ظاهر عمل و ظهور عمل آنها هم به نظر می‌رسد که عبادی است، تحصیل، تدریس و تبلیغ امور دینی زمانی خوب است که از یک باطن پاک، خوش طینت، گرم و الهی بیرون بیاید و آن وقت است که مؤثر، جاری و صدقه است؛ آن وقت است که پرونده بسته نمی شود و آن وقت است که وقتی وارد کلاسی می‌شوم شاگردان من هنوز از خانم بهشتی تعریف می‌کنند؛ این می‌شود صدقه جاریه یعنی این آدم نمی‌میرد.

علاسوند با بیان اینکه بخش مهم اصلاح قلب، اصلاح بین خود و خداوند متعال است، افزود: بر اساس روایات، وقتی خداوند به زمین و خلایق نگاه می‌کند، به دست‌ها نگاه نمی‌کند، بلکه به قلب‌ها نگاه می‌کند. آن قلب‌ها که ظروف اصلی تابش نور الهی هستند، وقتی متسع، پرگنجایش و پاک می‌شوند، آن وقت کارها دوصدچندان نتیجه بخش خواهد شد.

ویژگی خوشرویی ممتد و بلاانقطاعی در منش حاجیه خانم بهشتی

وی یادآور شد: یکی از علائم بسیار خوب در منش حاجیه خانم بهشتی، خوشرویی ممتد و بلاانقطاعی ایشان است، البته ایشان هم مثل هر انسانی در یک مجال و مباحثه ای ناراحت می‌شدند و می جنگیدند که از امتیازات ایشان بود، برای اینکه به نتیجه ای که به صلاح حوزه‌های علمیه خواهران بود، برسند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران تصریح کرد: میدان مراودات و معاشرت‌های اجتماعی ایشان کاملا مبتنی بر خوش رویی، خوش اخلاقی، خوش زبانی و خوش طینتی بود و من ندیدم وقتی از مسئله ای ناراحت هستند، کلام نامربوطی بگویند که نشان می دهد این باطن مکدر نیست.

علاسوند در ادامه به بخشی از کتاب «اخلاق پیامبر، اخلاق ما» نوشته جلال رفیع درباره خلق و خوی پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد و گفت: ما پیغمبر نیستیم، اما اگر روی کره زمین کسی باید عطر خلق نبوی را بپراکند، کسی نیست جز طلاب حوزه‌های علمیه و بعد از آن بقیه باید شاگردی کنند.

حاجیه خانم بهشتی «جوال الفکر» بود

وی با اشاره به روایتی در بحارالانوار درباره خصایص و خصلت های مؤمن در کلام پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، گفت: پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرموند: «لا یَکْمُلُ الْمُؤْمِنُ إِیمَانُهُ حَتَّى یَحْتَوِیَ عَلَى مِائَهٍ وَ ثَلَاثِ خِصَالٍ فِعْلٍ وَ عَمَلٍ وَ نِیهٍ وَ ظَاهِرٍ وَ بَاطِنٍ؛ ایمان مومن کامل نمی شود تا اینکه دارای ۱۰۳ خصلت در فعل و عمل و نیت و باطن و ظاهر گردد ...»؛ من این روایت را بسیار در معرض گفتگو قرار دادم زیرا امروز ما با جامعه پرفشار و یک فرد عصبانی در جامعه ایرانی مواجه هستیم در حالیکه ادعای ما چیز دیگری است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: من به چند ویژگی مؤمن در این روایت اشاره می‌کنم که یکی از آنها «جَوَّالَ الْفِکْرِ» است، یعنی اندیشه اش بسیار متحرک و پویا است. اگر این روایت را نمی خواندم اصلا به مغز من خطور نمی‌کرد که از خصلت‌های مؤمن که ایمان او را کامل می‌کند، این است که جوال الفکر باشد.

علاسوند تصریح کرد: اینکه خانم بهشتی، خانم بهشتی می‌شود و رفتن ایشان اینقدر ما را متأثر می‌کند و آه از نهاد ما بلند می‌شود، برای اینکه این فکر نورانی به زیر خاک رفته است، برای اینکه مسئله‌ها را حل کند، همواره می‌اندیشید، ضرب و تقسیم می‌کرد، برای این مقوله دل می‌سوزاند و منیتی در کار نبود.

خانم بهشتی ویژگی های انسان مؤمن از دیدگاه پیامبر اسلام(ص) را دارا بود

وی با اشاره به ویژگی «جَوْهَرِیَّ الذِّکْرِ؛ ذاتا متذکر وبه یاد خداست» به عنوان یکی از ویژگی های مؤمن، بیان داشت: مؤمن جوهره ذکر است و در گوهر وجود و درون او یادمان خداوند وجود دارد، بسیار می‌بینیم تسبیح از دست برخی نمی افتد و مرتب ذکر می‌گویند اما این ذکر در جان جریان ندارد، حاجیه خانم بهشتی کسی بود که انسان را به یاد خدا می انداخت.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به ویژگی «کَثِیراً عِلْمُهُ، عَظِیماً حِلْمُهُ؛ علم ودانشش فراوان، بردباریش بزرگ»، گفت: هر جا که بحث علم است، حلم هم هست؛چون آدم عالم، مغرور می‌شود و در معرض عجب و جدا کردن خود از جامعه قرار می‌گیرد و این علم سرشار فقط در بستر بردباری و تاب آوری اجتماعی و قدرت معاشرت با مردم می‌تواند به خلق الله نفع برساند.

علاسوند همچنین به ویژگی «جَمِیلَ الْمُنَازَعَهِ، کَرِیمَ الْمُرَاجَعَهِ؛ خوش برخورد در کشمکش، بزرگوار در بازگشت و پذیرش» در صفات مؤمن اشاره کرد و افزود: یکی از خصلت‌های فوق العاده حاجیه خانم بهشتی که بسیار دوست داشتم، حس شفقت و دلسوزی ایشان بود که به همه این حس را منتقل می‌کرد، در عالم رفاقت و درس هم کشمکش بود، اما در خاطرات هرچه مرور می‌کنیم نمی بینیم به ما بدی کرده باشد؛ جمیل و زیبا منازعه می کرد.

 وی با اشاره به لزوم توجه به روایت 103 خصلت و صفت برای تکمیل ایمان مؤمن از دیدگاه پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم، تصریح کرد: این روایت را مطالعه کنید و درس بدهید، بیش از 85 درصد این خصلت‌ها خصلت‌های اجتماعی هستند و ایمان ما در گروی اصلاح امر خودمان با جامعه و مخاطبان است.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران در پایان بیان داشت: ما برای از دست دادن این بانوی فاضله متأسف هستیم که مثل یک رویا آمد و رفت و ما را در غم از دست دادن بهترین خصلت‌ها گذاشت و ایشان در پیشگاه خداوند محظوظ هستند.

تصویر خبر

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱