مدیر مرکز مشاوره مطرح کرد:

آثار و نتایج برگزاری رویداد آموزشی جامعه الزهرا (س)

اخوی در نشست همگرایی مصاحبه گران (1)

حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی در یادداشتی به تبیین آثار و نتایج برگزاری رویداد آموزشی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها پرداخت.

به گزارش روابط عمومی، متن یادداشت حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر اخوی، مدیر مرکز مشاوره جامعه الزهرا علیهاالسلام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

طراحی و برگزاری رویداد آموزشی که با حضور بیش از ۴۰ نفر از اساتید و طلاب محترم جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و همراهی مدیران محترم با موضوعات «آسیب شناسی روش های مطالعه» «سرفصل نویسی» و «تدوین متون » آغاز به کار کرد و چند گروه از طلاب به مباحثه و مناظره در این موضوعات پرداختند، از جمله مسایل و رویدادهای مبارکی و موثری است که می تواند نتایج کوتاه مدت و درازمدت زیادی را نصیب طلاب و اساتید و مدیران و کل مجموعه و نیز جامعه اسلامی نماید. ضمن تقدیر و تشکر وعرض خداقوت به همه همکاران و همراهانی که زمینه برگزاری این رویدادها را فراهم ساختند، مطالبی را در خصوص آثار و برکات این رویدادها، باتوجه به نکات و نظرات کارشناسان محترم که در چند روز اخیر مطرح کرده اند و بازنویسی و باز طراحی شده، تقدیم می نمایم.

1- اهتمام به مباحثه و مناظره و مذاکره علمی

2- تقویت مطالبه‌گری در طلاب

3- ایجاد فضای مناسب گفتمان‌سازی و نشاط علمی در بین طلاب

4-زمینه‌سازی برای تحول نظام آموزشی

5- برنامه‌ریزی‌ جدید برای انجام مناظرات و مباحثات

6- کمک به توجه مدیران و اساتید به اقتضائات بانوان در حوزه‌های خواهران

7- استعدادیابی، شبکه‌سازی و سازمان‌دهی طلاب در امر روش‌های مطالعه

8- شکوفایی استعدادهای طلاب نسبت به ارتقای کمیت و کیفیت مطالعه

9- ساماندهی شیوه مطالعه طلاب منطبق بر روش و اصول صحیح مطالعه

10- شناسایی ظرفیت‌ها و استعدادهای بانوان در مسایل آموزشی و علمی و پژوهشی

11- سازمان‌دهی ظرفیت‌های به دست آمده از بانوان در جهت به کارگیری بهینه از آنها در مجموعه

12- مطلع و سرآغاز وایجاد فصل نوینی در اندیشه‌پردازی و نوآوری .تفکر خلاقانه

13- توانمند شدن در عرصه‌های نقد، جدال احسن، مناظره، گفتگو، برها‌ن‌آوری، اقناع مخاطب

14- ایجاد فضای مناسب برای گفتمان علمی بین اساتید و طلاب و مدیران

15- امکان بیان کردن، جسارت نقد کردن، به چالش کشیدن و جسارت پاسخ دادن طلاب

16- تربیت طلاب پاسخگو، صاحب بیان و طلابی که در عرصه جهاد تبیین فعال هستند،

17- زمینه سازی برای واردشدن طلاب به اجتماع علمی تا با اعتماد به نفس کامل بتوانند معارف اسلامی و اهل بیت علیهم السلام را تبیین کنند.

18- کمک به سایر مؤسسات به عنوان اساتید کارگاه‌ها و نشست‌ها و حضور پررنگ در سایر صحنه‌های علمی

19- تأمین نیاز مجموعه از حیث علمی و تخصصی توسط طلاب با برنامه‌ریزی دقیق مسئولان در پسارویداد

20- ارائه الگوهای مناسب آموزشی و علمی با راهبری اساتید در عرصه‌های علمی و بین المللی

21- این رویدادها در واقع سند اهتمام به تحول و خلاقیت و نوآوری و نواندیشی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها است

22- تقویت اعتماد به نفس طلاب در سلسله رویدادهای آموزشی

23- اهتمام جدی به نیازهای علمی و آموزشی  طلبه‌ها، چون این مسائل در کلاس‌های آموزشی به دست نمی‌آید

24- ایجاد فضای بینش افزایی و انگیزش افزایی برای ورود طلبه به یک عرصه تخصصی

25- از بین رفتن مرزبندی بین طلاب، اساتید و مسئولان با برگزاری این رویدادها و گفتگوهای علمی صمیمانه و عالمانه

26- رویداد آموزشی موجب پویایی طلاب و دانش پژوهان که این پویایی باعث تحول در سیستم هم می‌شود.

27- آشنایی طلاب با فرایند سرفصل نویسی و تدوین متون در رویداد آموزشی و شناخت بیشتر که باعث ایجاد تحول و تعامل بهتر و علمی‌تر در مجموعه می‌شود.

28- آشنایی بیشتر طلاب به واسطه این رویداد با فرایند تهیه و تدوین کتاب و برنامه ریزی درسی؛ لذا به راحتی انتقاد نمی‌کنند، بلکه ریشه انتقاد را می‌یابند و انتقاد سازنده خواهند داشت.

29- این رویداد، موجی را در طلبه‌ها ایجاد می‌کند که در پسارویداد ادامه خواهد داشت و در نهایت می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل شود و اگر بین طلبه‌ها فرهنگسازی شود، آن سوی دیگر مسئولان هستند که این جریان در مسئولان تسری یافته تا به همان مقدار، این موضوع را پذیرا باشند.

30- این رویداد در راستای بیانیه گام دوم انقلاب است که می‌تواند موج امیدآفرینی و مطالبه گری را در پی داشته باشد.

31- اگر ظرفیت طلبه‌ها در این رویدادها فعال شود، اتفاق مبارکی در این عرصه رقم می‌خورد و باعث می‌شود طلبه‌های پویاتر، آگاه‌تر، پرامیدتر و با مشارکت بیشتر داشته باشیم.

32- دوران طلبگی دوران پویایی طلاب است و این رویداد، فرصتی برای کسب تجربه برای آنها است که می‌تواند در آینده تحصیلی و شغلی وحتی خانوادگی آنها تأثیرگذار باشد.

33- در رویداد آموزشی که با موضوعات «آسیب شناسی روش‌های مطالعه» ویژه طلاب سطح دو، «تدوین متون درسی» ویژه سطح سه و چهار و «سرفصل نویسی» ویژه اساتید برگزار شد، یکی از نکات مهم در این رویداد این است که افق‌های ذهنی طلاب و اساتید و کادر آموزشی به هم نزدیک می‌شود.

34- این رویداد باعث ایجاد طرح و اندیشه‌ای نو در ذهن‌ها می‌شود که می‌توان در طرح‌ها و برنامه‌های بعدی پیشنهاد کرد و مورد استفاده قرار داد.

35- برگزاری چنین برنامه‌هایی و مشارکت طلاب در این برنامه‌ها باعث نزدیک شدن افق‌های ذهنی طلاب و اساتید و کادر آموزشی می‌شود که روند فعالیت‌ها را در برنامه‌ریزی‌ها و برنامه‌های اجرایی راحت‌تر می‌کند. طلبه، استاد و کادر آموزشی درباره موضوع هر رویداد توجیه می‌شوند، گاهی ممکن است در برنامه‌ها بین طلاب، اساتید و کادر آموزشی ناهماهنگی‌هایی وجود داشته باشد که با این رویدادها هماهنگی‌ها و همکاری‌ها بهتر و بیشتر می‌شود.

36- هم‌زبانی و هم‌افقی میان طلاب، اساتید و کادر آموزشی باعث ایجاد ظرفیت‌هایی در مجموعه می‌شود که می‌توان از این ظرفیت‌ها در آینده و در جهت تحول آموزشی و تربیتی استفاده نمود.

37- مشارکت طلاب در رویدادهای آموزشی مهم است، زیرا باعث می‌شود ظرفیت‌ها و استعدادها را در مجموعه شناسایی و از این ظرفیت‌ها و خروجی کار برای برنامه‌ریزی‌های آینده استفاده کنیم.

38- تخصص‌پروری و کاربردی شدن مسائل در برنامه‌هایی همچون رویداد‌ها اتفاق می‌افتد. این جلسات اهمیت تخصص‌پروری را نشان می‌دهد. رویدادهای آموزشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها، طلاب و اساتید را به سمت تخصصی شدن سوق می‌دهد که این تخصصی شدن را می‌توان به سمت موضوعات بسیار جزئی هم پیش برد.

39- اگر ما بتوانیم رویدادها را از کلی گویی به موارد خاص تبدیل کنیم، اتفاقات بسیار خوبی در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران رقم خواهد خورد.

40- خلأهای آموزشی با برگزاری رویداد آموزشی پر می‌شود، رویدادها به عنوان یک روند و فرایند، خلأهای آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و فرهنگی ما را پر می‌کنند.

41- برگزاری این رویداد را باید آغاز اتفاقی مبارک در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها دانست که نیازمند تکمیل و تداوم است.

42- انتظار می‌رود تا تعداد بیشتری از اساتید و طلاب در اینگونه فعالیت‌ها و رویدادها شرکت مفید و موثر و همه‌جانبه داشته باشند و حتی زمینه واگذاری اجرای این رویدادها به خودشان فراهم گردد.

 

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱