استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد:

سقیفه و آتش زدن خانه حضرت زهرا(س) از واقعه کربلا تلخ‌تر است

حجت الاسلام میرشفیعی

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی با بیان اینکه عمده گریه حضرت برای انحراف و ارتداد مردم بود، گفت: حضرت زهرا علیهاالسلام آن روز، واقعه کربلا را می‌دیدند، جریان‌های امروزِ ما را می‌دیدند، همانند داعش که مصیبت‌هایی برای امت اسلامی به وجود آورده و یا شهادت سردار سلیمانی که ملت را داغدار و عزادار کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی روز سه شنبه در مراسم عزاداری شهادت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا علیهاالسلام که با حضور اساتید و کارمندان جامعه الزهرا علیهاالسلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، تصریح کرد: ما باید نسبت به ظلمی که نسبت به مادرمان حضرت زهرا علیهاالسلام شده است، واقف باشیم.

استاد حوزه علمیه قم افزود: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «کسی که نفهمد و نشناسد آن‌چه را که بر ما وارد شد و از ظلمی که بر ما روا شد و حقی که از دست ما رفت و... پس او شریک با ظالمین است».

وی به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد که مفضل به آن حضرت عرض کرد: گریه چه پاداش و ثوابی دارد؟ حضرت فرمودند: اگر گریه بر حق باشد، ثواب آن قابل احصا نیست. آنگاه مفضل گریه شدید و طولانی نمود و گفت: ای پسر رسول خدا! روز انتقام شما [از جنایتکاران] بزرگ‌تر از روز محنت و غصه شما خواهد بود. پس حضرت صادق علیه‌السلام فرمودند: «وَ لاَکَیوم مِحنَتِنا بِکَربَلاء وَ إن کانَ یَومُ السَّقیفه وَ إحراقُ النّارِ عَلَی بابِ أمیرِالمُؤمِنینَ وَ الحَسَن وَ الحُسَینِ وَ فَاطِمة وَ زَینَب وَ امِ‌کُلثوم وَ فِضة وَ قَتلُ مُحسَنٍ بَالرّفسَه أعظمَ وَ أَدهَی وَ أمرَّ لأنّه أصلُ یَومِ العَذابِ؛ نه چون روز محنت ما در کربلا، و گر چه روز سقیفه [و غصب خلافت] و سوزاندن آتش بر در [خانه] امیرمؤمنان و حسن و حسین و فاطمه و زینب و ام کلثوم علیهم‌السلام و کشته شدن محسن بر اثر فشار، بزرگ‌تر، دردناک‌تر و تلخ‌تر است، زیرا این روز، مایه اصلی روز عذاب است».

سقیفه و آتش زدن خانه حضرت زهرا علیهاالسلام از واقعه کربلا تلخ‌تر است

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی ادامه داد: ماجرای سقیفه و آتش زدن خانه حضرت زهرا علیهاالسلام از کربلا  بزرگ‌تر و تلخ‌تر است، زیرا به فرموده حضرت امام صادق علیه‌السلام، تمام عذاب‌های امت تا روز قیامت به خاطر روز سقیفه است.

استاد حوزه یادآور شد: حضرت امام خمینی(ره) در جلد اول صحیفه نور فرمودند: «بالاترین مصیبتی که بر اسلام وارد شد، همین مصیبت سلب حکومت از حضرت امیرالمؤمنین سلام‏اللّه‏‌علیه بود و عزای او از عزای کربلا بالاتر بود. مصیبت وارده بر امیرالمؤمنین و بر اسلام بالاتر است از آن مصیبتی که بر سیّد الشهداء سلام‏اللّه‌علیه وارد شد. اعظم مصیبت‌ها این مصیبت است که نگذاشتند مردم بفهمند اسلام یعنی چه؟...».

وی به روایتی از پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم اشاره کرد که فرمودند: «لَوِ اجْتَمَعَ النّاسُ عَلی حُبِّ عَلِی بْنِ أبی طالِبٍ لَما خَلَقَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ النّارَ؛ اگر مردم بر محبت علی بن ابی طالب اتفاق داشتند خدای بزرگ، آتش دوزخ را نمی‌آفرید»؛ ملاک هدایت و نجات مردم، محبت حضرت امیرالمؤمنین است، همانگونه که ملاک هلاک و آتش رفتن افراد، بغض امیرالمؤمنین است.

عمده گریه حضرت برای انحراف و ارتداد مردم بود

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام فرمودند: اَماوَ اللهِ! لَو تَرکُوا الحَقَّ عَلی اَهلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِترَةَ نَبِیّه، لَما اختَلَفَ فِی اللهِ تعالی إثنانِ؛ به خدا قسم اگر مردم حق را به اهلش وامی‌نهادند و از عترت پیامبر خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم پیروی می‌کردند هرگز دو نفر درباره خدا (و اسلام) اختلاف نمی‌کردند»؛ یعنی راه هدایت خلق هموار بود، اما درِ هدایت و علم را به روی مردم بستند و درِ گمراهی و جهل را به روی مردم باز کردند.

استاد حوزه تصریح کرد: گریه‌های شبانه روزی حضرت زهرا علیهاالسلام در 75 یا 95 روز به خاطر آسیب‌های جسمانی وی نبود، ام سلمه به عیادت حضرت زهرا علیهاالسلام رفت و عرض کرد: «ای دختر رسول خدا شب را چگونه به صبح رساندی؟»؛ حضرت زهرا علیهاالسلام فرمودند: «اَصبَحتُ بین کمْدِ و کرْبِ، فَقْدِ النّبی و ظُلمِ الوَصیّ؛ حزن و اندوه قلبم را فرا گرفته، به سبب از دنیا رفتن پیامبر و ظلم به وصی پیامبر»؛ غصه‌ای که جان حضرت را می‌گیرد مظلومیت و خانه نشینی امیرالمؤمنین است؛ زحمات 23 ساله رسول الله را از بین بردند، راه هدایت مردم را بستند.

وی بیان داشت: عمده گریه حضرت برای انحراف و ارتداد مردم بود، زیرا با به آتش کشاندن درب خانه حضرت، درهای بهشت را به روی مردم بستند و تمام درهای جهنم را باز کردند که حاصل این کار را در کربلا می‌بینیم.

دغدغه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، هدایت و نجات امت بود/ حضرت زهرا علیهاالسلام جریان‌های امروز اسلام را می‌دیدند

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی عنوان کرد: حضرت زهرا علیهاالسلام آن روز، واقعه کربلا را می‌دیدند، جریان‌های امروزِ ما را می‌دیدند، همانند داعش که مصیبت‌هایی برای امت اسلامی به وجود آورده و یا شهادت سردار سلیمانی که ملت را داغدار و عزادار کرد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: بنی امیه داعش آن زمان بودند و عده‌ای از بنی عباس هم داعش‌های زمان خود بودند که هزاران شیعه را به شهادت رساندند، بخش مهمی از گریه‌های جانسوز حضرت زهرا علیهاالسلام برای این بود که این مصیبت‌ها را می‌دیدند.

وی با اشاره به اینکه دغدغه حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام، هدایت و نجات امت بود، تصریح کرد: همان رأفت و مهربانی که در قلب رسول الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم بود، در قلب و روح و جان حضرت زهرا علیهاالسلام است، پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم با صراحت چندین بار به امت فهماندند: «وَ هِيَ بَضْعَةٌ مِنِّي وَ هِيَ قَلْبِي وَ رُوحِيَ اَلَّتِي بَيْنَ جَنْبَيَّ؛ او پاره‌اى از وجود من، قلب من و روح من است».

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱