گزارشی از نخستین روز رویداد طنین در جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

رویداد طنین روز اول

نخستین روز رویداد طنین با حضور بیش از 30 طلبه بین الملل جامعه‌الزهرا(س) از 10 کشور جهان و تشکیل پنج گعده ایده پردازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، رویداد طنین اولین رویداد جوانان و پیشرفت از سلسله رویدادهای جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها روز چهارشنبه، 5 مرداد با حضور 30 طلبه بین الملل در دو نوبت صبح و عصر در آموزشگاه امام رضا علیه‌السلام برگزار شد.

در این رویداد که با موضوع اختصاصی «جهاد تبیین» و در راستای کنشگری طلاب در عرصه جهاد تبیین و با محوریت شبکه سازی برنامه ریزی شده است، بیش از 30 طلبه بین الملل از 10 کشور جهان شرکت کردند.

رویکرد رویداد طنین در راستای کنشگری طلاب در عرصه جهاد تبیین است

در ابتدای این برنامه، خانم فاطمه طیبی به جهاد تبیین و سخنان رهبر معظم انقلاب مدظله العالی درباره جهاد تبیین پرداخت و با بیان اینکه رویکرد رویداد طنین در راستای کنشگری طلاب در عرصه جهاد تبیین است، گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی نگاه تمدن ساز است و ما برای زمینه سازی ظهور باید نگاه تمدن ساز داشته باشیم و تمدن نوین اسلامی در جامعه محقق شود.

رویداد طنین 1

مسئول فضای مجازی مرکز بانوان پیشران پیشرفت یادآور شد: در این رویداد، علاوه بر کارگاه‌های آموزشی، موضوع ایده پردازی مورد بحث و تبیین قرار می‌گیرد تا فعالیت‌های پس از رویداد بر اساس ایده پردازی و نگاه خلاقانه و نوآورانه انجام شود.

طیبی تصریح کرد: کار ما کار تشکیلاتی است و هدف ما از این رویداد شبکه سازی و فعالیت تشکیلاتی است تا فعالیت‌های ما به صورت هماهنگ و عملیاتی پیش رود.

تبیین رسالت پیشرفت و اصول ایده پردازی / ایده پردازی اولین قدم در تولیدات رسانه ای است

در ادامه، کارگاه‌های «تبیین رسانه پیشرفت» و «اصول ایده پردازی» با حضور جناب آقای سعید مظاهری مدیر طرح ملی رسانه پیشرفت برگزار شد که به تعریف رسانه پیشرفت و اصول ایده پردازی پرداخت و اظهار داشت: در رسانه پیشرفت، هر کاری که انجام می‌دهیم، حتی نوع فکر کردن را به ما می‌آموزند.

دبیر جنبش فکری سینما انقلاب تصریح کرد: وظیفه اصلی رسانه پیشرفت، روایت پیشرفت‌ها و شکستن هیمنه دشمن است، فکر سازی و گفتمان سازی از دیگر وظایف رسانه پیشرفت است.

مظاهری

وی با بیان اینکه امروز گذرگاه هر فعالیتی رسانه است، اظهار داشت: ما هر تصمیم و کاری که انجام می‌دهیم، گذرگاه آن رسانه است، ما در هر شغلی که می‌خواهیم فعالیت کنیم، باید با رسانه آشنا باشیم.

مدیر طرح ملی رسانه پیشرفت با بیان اینکه ایده پردازی اولین قدم در تولیدات رسانه ای است، عنوان کرد: ما باید به این فکر کنیم که چگونه ایده خود را بسازیم، ایده ای نو را به دست مخاطبان خود بدهیم تا بتوانیم تأثیرگذاری خود را زیاد کنیم.

اصولی که باید در ایده پردازی رعایت شود

مظاهری با بیان اینکه ایده، نقطه شروع کار شما است، توصیه کرد: تا جایی که می‌توانید از مشارکت دوری نکنید، فکر خود را باز بگذارید، هرچه در ذهن شما می‌آید، بنویسید و از دم دستی بودن ایده نهراسید.

وی در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد و تولید ایده، یک سری اصول وجود دارد، خاطرنشان کرد: اصولی که باید در ایده پردازی رعایت شود و اگر بخواهیم یک ایده جذاب خلق کنیم، 6 اصل وجود دارد که اولین اصل ساده بودن ایده است. هرچه ایده ساده تر باشد، راحت تر می‌توان به مخاطب انتقال داد.

مدیر طرح ملی رسانه پیشرفت افزود: اصل دوم این است که ایده برای مخاطب ملموس بوده و مخاطب قادر به فهم آن ایده باشد. گاهی حرف‌ها را به گونه ای به مخاطبان انتقال می‌دهیم که مخاطب آن را درک نمی کند، زیرا مخاطب شناسی نکردیم.

مظاهری با بیان اینکه یکی از اصول اصلی کار شما مخاطب شناسی است، تصریح کرد: مخاطبان ما از لحاظ سنی، جغرافیایی، علمی و درکی فرق دارد و ما باید با ادبیات ملموس برای مخاطب، ایده پردازی کنیم.

وی یادآور شد: یکی از بحث‌های مهم که در ایده‌ها می‌تواند جوابگو باشد، غیرمنتظره بودن است؛ گاهی ایده‌های غیرمنتظره شوک ایجاد می‌کند و خوب جواب می‌دهد. اصل غیرمنتظره بودن در ایده پردازی خیلی مهم است.

دبیر جنبش فکری سینما انقلاب با اشاره به احساسی بودن ایده، گفت: تأثیری که در رسانه‌های حرفه ای روی خودآگاه ما می‌گذارد، نسبت به تأثیری که روی ناخودآگاه ما هست، 90 درصد کمتر است.

وی همچنین به احساسی بودن و معتبر بودن ایده اشاره کرد و در ادامه با اشاره به داستانی بودن ایده، عنوان کرد: داستانی بودن ایده، تأثیرگذاری بیشتری دارد، بنابراین سعی کنید ایده‌ای که طراحی می‌کنید، در سیر داستانی به مخاطب انتقال داده شود.

برگزاری کارگاه تولید محتوا

کارگاه تولید محتوا از دیگر کارگاه‌های این برنامه بود که با حضور جناب آقای احمد تقی خانی، مدرس دوره‌های نگارش و ویراش برگزار شد که در ابتدا به معرفی انواع متون ادبی پرداخت و دسته بندی‌های مختلف متن را تشریح کرد.

تقی زاده رویداد طنین

دبیر کتاب مؤسسه پژوهشی و آموزشی امام خمینی(ره) در این کارگاه به تجزیه و ترکیب را در موضوع و موضوع یابی اشاره کرد و در ادامه ایده پردازی و تولید ایده را توضیح داد.

تقی خانی با اشاره به اینکه روش‌های زیادی برای پرورش ایده وجود دارد، گفت: هشت روش که برای پرورش ایده وجود دارد، شامل تعریف ایده و موضوع، توصیف و باز کردن، استدلال، مقایسه، استشهاد، تقسیم بندی و دسته بندی، مکالمه و مناظره و همچنین بررسی علل و نتایج می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی باید ناظر بر جریان‌سازی باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حسن بیگی نیز در کارگاه شبکه سازی عنوان کرد: همه جای دنیا وقتی می‌خواهند تصمیمی را بگیرند، دو قشر برای تصمیم وجود دارد، از جمله تصمیم گیران که مسئولان، کارگزاران و مدیران هستند و همچنین تصمیم سازان که مردم و مخاطبان را شامل می‌شود.

معاون راهبردی مؤسسه میقات با بیان اینکه ما معمولا جزو تصمیم گیران و یا تصمیم سازان هستیم، گفت: اتفاقی که در فضای مجازی رخ می‌دهد ما گاهی اوقات از قدرت تصمیم سازان غافل هستیم؛ هدف ما از شبکه سازی این است که به مخاطب جهت دهیم تا تصمیم درستی بگیرد.

بیگی رویداد طنین 2

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می‌فرماید کار فرهنگی باید جریان ساز باشد؛ جریان ساز یعنی اینکه اثر آن کار متوقف بر همان لحظه نباشد و شروع عملیات‌ها از آن برنامه باشد.

وی با بیان اینکه همه فعالیت‌های فرهنگی باید ناظر بر جریان سازی باشد، تصریح کرد: اگر می‌بینیم خیلی از کارهای فرهنگی در جامعه جواب نمی دهد، به خاطر این است که جریان سازی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگی با اشاره به زیست تشکیلاتی، عنوان کرد: اگر کسی برای زیست تشکیلاتی تمرین کند، هر جای دنیا موفق خواهد بود. تشکیلات منجر به این می‌شود که انسان از نظر شخصیتی به مدیر تبدیل می‌شود، اگر انسان از نظر شخصیتی مدیر شود، در هر کاری موفق خواهد بود و به راحتی می‌توان کاری را به او سپرد.

وی، مطالعه کتاب «دوستی در قرآن و حدیث» تألیف آیت‌الله ری شهری را توصیه کرد و افزود: اگر کسی بخواهد یک تشکیلاتی را مدیریت کند، اولین بحث اصول مدیریتی است که دو اصل دارد که مدیریت اذهان و قلوب است. اگر فردی بتواند اذهان و دل‌های دیگران را مدیریت کند، می‌تواند افراد را مدیریت کند و اولین کار این است که ابهامات را از ذهن افراد رفع کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگی خاطرنشان کرد: ما باید هم دل‌ها و هم ذهن‌های افراد را مدیریت کنیم، اگر فقط قلب و یا عقل افراد را مدیریت کنیم، قطعا جایی با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی بر لزوم مقبولیت و محبوبیت مدیر در کار تشکیلاتی تأکید کرد و در ادامه گفت: اگر مدیریتی نزد نیروهای خود مقبولیت داشته باشد اما محبوبیتی با نیروهای خود نداشته باشد، هیچ وقت نمی تواند مدیر مناسبی برای آن مجموعه باشد.

معاون راهبردی مؤسسه میقات اضافه کرد: مدیر اسلامی باید علاوه بر این خصوصیات، باید مشخصه دیگر داشته باشد و آن معنویت ناظر  به خود و خدا داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین بیگی در ادامه با بیان اینکه هدف از کار تشکیلاتی و شبکه سازی، انجام کار است، عنوان کرد: در کار تشکیلاتی باید اعضای تیم رشد داشته باشند و اگر تیم تشکیلاتی هیچ رشدی در خود احساس نکرد، به آن هدف که مدنظر بوده، نرسیده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم ببینیم یک تشکیلات چقدر قوی است، باید دیدکارهای این تشکیلات چقدر بی نقص است، هر چه تعداد نقص‌ها بالاتر برود، آن تشکیلات با ضعف بیشتری روبرو است.

برگزاری کارگاه تفکر انتقادی

کارگاه تفکر انتقادی، آخرین کارگاه در نخستین روز رویداد طنین بود که با ارائه سرکار خانم فاطمه پورنمازیان برگزار شد.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار داشت: تفکر انتقادی یعنی تصمیم گیری معقولانه برای اینکه بدانیم چه چیزی را باور کنیم و یا انجام دهیم، از معیارهایی برای قضاوت استفاده کنیم و شیوه ای منظم از تفکر برای ارزیابی داشته باشیم.

پورنمازیان با بیان اینکه زنده ماندن در عصر اطلاعات بدون تفکر انتقادی امکان پذیر نیست، تصریح کرد: ما برای زنده ماندن در دنیای جدید به تفکر انتقادی نیاز داریم. ما برای درستی مطالب در رسانه‌ها به مسائلی بیش از تفکر انتقادی احتیاج داریم.

پورنمازیان

مدرس و پژوهشگر حوزه رسانه و تفکر انتقادی بیان داشت: نگرش افراد نسبت به یک موضوع بسیار متفاوت است و پرسشگری، قلب تفکر انتقادی است.  

پورنمازیان در ادامه عنوان کرد: تفکر انتقادی چهار فرمان دارد، اول اینکه بی تفاوت نباشیم، بپرسیم، منبع بخواهیم و نظر دیگران را هم بشنویم.

وی به گام‌های تفکر انتقادی در تصمیم گیری اشاره کرد و اظهار داشت: اولین گام در تفکر انتقادی، پرسیدن سؤال شفاف است، جمع آوری اطلاعات، بررسی نظرات دیگران، بکارگیری اطلاعات و بررسی پیامدها از دیگر مراحل تفکر انتقادی در تصمیم گیری است. تا زمانی که به جواب مشخص برسیم این چرخه را ادامه می‌دهیم.

این مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه به چگونگی پرورش تفکر انتقادی اشاره کرد و افزود: سؤال‌های اساسی بپرسید، فرضیه‌های اصلی را زیر سؤال ببرید، غرض و تعصب را کنار بگذارید، گاهی جای علت و معلول‌ها را عوض کنید، گرایش خودتان را مشخص کنید، کتاب‌های ارزشمند بخوانید، خودتان را جای دیگران قرار دهید، با آدم‌های باهوش‌تر از خودتان معاشرت کنید و در نهایت این امکان وجود ندارد که همیشه بتوانید با تفکر انتقادی به مسائل نگاه کنید.

پورنمازیان به برخی رعایت برخی اصول در مسائل زندگی اشاره کرد و گفت: از زمان‌های تلف شده استفاده کنید، هر روز حداکثر به یک مشکل بپردازید، معیارهای فکری را درونی کنید، دفتر وقایع روزانه داشته باشید، شخصیت خود را بازسازی کنید، مراقب تفکر خودمحورانه باشید، نگرش خود را نسبت به مسائل بازتعریف کنید، احساسات خود را بشناسید و تأثیرات گروه را بر زندگی خود تحلیل کنید.

تشکیل گعده‌های ایده پردازی در نخستین روز رویداد طنین

در پایان برنامه، شرکت کنندگان رویداد طنین به 5 گعده و دورهمی ایده پردازی با حضور یک مربی راهبر تقسیم شدند که اعضای هر گروه به ارائه دو موضوع در قالب رسانه پرداختند.

گعده 4

هر یک از اعضای گعده ها، شاخصه ها و ملاک های ایده خود را در حضور مربی راهبر و دیگر اعضای گروه ارائه کردند و قابلیت عملیاتی شدن و ارتقای ایده ها مورد بررسی قرار گرفت تا در نهایت، دو موضوع به عنوان ایده برای هر یک از گعده ها انتخاب شد.

هر یک از گروه‌ها امشب فرصت دارند موضوعات خود را به ایده تبدیل کرده و آن ایده را در دومین روز رویداد طنین ارائه کنند.

 

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱