الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگوگیری از حضرت زینب علیهاالسلام

میزگرد خانم شاکری

میزگرد علمی «الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگوگیری از حضرت زینب علیهاالسلام» به همت انجمن علمی پژوهشی تاریخ با همکاری گروه علمی آموزشی تاریخ جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، میزگرد علمی «الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگوگیری از حضرت زینب علیهاالسلام» امروز سه شنبه 15 شهریور در دومین روز رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها به همت معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

این میزگرد با حضور اعضای گروه انجمن علمی پژوهشی تاریخ با همکاری گروه علمی آموزشی تاریخ تشکیل شد و سرکار خانم صدیقه شاکری به عنوان سرگروه و خانم‌ها زهرا سعیدی، زهرا کبیری پور، زهرا مهرجوئی، فاطمه میری و زهرا بهجتی پور دیگر اعضای گروه حضور داشتند که هر یک از اعضا به تبیین یکی از سرفصل‌های این میزگرد پرداختند.

در ابتدای این میزگرد علمی، به بیانات رهبر معظم انقلاب مدظله العالی و اهمیت تبیین اشاره شد، چنانچه تبیین یکی از مهم ترین رویکردها و شیوه‌های حرکت انقلاب اسلامی است، چنانچه رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در بیاناتی فرمودند: «در مبارزات اسلامی، در همه حال تبیین خیلی اهمیّت دارد و کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال بود».

اصل دعوتِ صدر اسلام نیز از جهت عقبه دینی و اعتقادی بر پایه تبیین استوار بوده است، و نکته کلیدی اینکه اگر تبیین نباشد، فرصت برای اغواگری و گمراه سازی مردم توسط دشمن در عرصه‌های مختلف باز خواهد شد. در مقطع کنونی بدون تبیین حقیقت، افکار عمومی در ظلمت و فضای غبارآلود باقی خواهد ماند و دشمن سوء استفاده خواهد کرد. بنابراین بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب مدظله العالی، همه ما باید در میدان تبیین، حرکت جهادی داشته باشیم.

در این میزگرد علمی، کلیدواژه‌های «تبیین»، «جهاد» و «جهاد تبیین» توضیح داده شد و در این راستا رسالت حضرت زینب علیهاالسلام در نهضت عاشورا و ویژگی‌های این بانوی باکرامت به عنوان الگویی برای زن تراز انقلاب اسلامی تبیین شد.

همچنین در این میزگرد، الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگوگیری از حضرت زینب علیهاالسلام مورد تبیین قرار گرفت که از جمله این الزامات، هماهنگی حضرت با نقشه و طرح الهی، توجه و توسل به خداوند متعال، تکیه بر خداوند و سن الهی و همه امور را جمیل دیدن، رعایت اولویت ها، اخلاق مدار، استقامت و پایداری، شجاعت و همچنین تبیین فصیح و بلیغ متناسب با مخاطب هستند.

بهره گیری از عاطفه و بیدار کردن احساسات خفته، بهره گیری از معارف بلند دینی، بیان حقیقت، دوری از افراط و تفریط و همچنین مداومت در تکرار تا نهادینه شدن ارزش‌ها از دیگر الزامات جهاد تبیین زن تراز انقلاب با الگوگیری از حضرت زینب علیهاالسلام هستند.  

در این میزگرد علمی، عملکردهای تربیتی حضرت زینب علیهاالسلام که یکی از چهره‌های برجسته تاریخ اسلام است، برشمرده شد که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد در تمام زمینه‌ها می‌تواند به عنوان الگو مطرح شود و عملکردهای تربیتی ایشان می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه امروز به ویژه نسل جوان باشد.

مبانی علمی و مبانی شخصیتی اخلاقی حضرت زینب علیهاالسلام از دیگر مباحث مطرح شده در این میزگرد بود.

در این میزگرد، خانم صفورا سالاریه به عنوان ناظر علمی و خانم سمیه مالمیر به عنوان داور ثابت ضمن قدردانی از این اثر پژوهشی به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱