کرسی آزاداندیشی «رسالت زن تراز انقلاب در تعارض حق استیلاد مثبته وی با حکم حکومتی»

کرسی آزاد اندیشی خانم زارع

کرسی آزاداندیشی «رسالت زن تراز انقلاب در تعارض حق استیلاد مثبته وی با حکم حکومتی» با ارائه خانم زارع برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، کرسی آزاداندیشی «رسالت زن تراز انقلاب در تعارض حق استیلاد مثبته وی با حکم حکومتی» امروز سه شنبه 15 شهریور در دومین روز رویداد پژوهشی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها و به همت معاونت پژوهش این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

خانم مریم زارع به عنوان ارائه دهنده، خانم افتخار یوسفی به عنوان ناقد و خانم شاهرخی به عنوان دبیر کرسی حضور داشتند و خانم سبحانی، داور ثابت و خانم سرکشیکیان، ناظر علمی این کرسی بودند.

خانم زارع در ابتدای این کرسی به بیان ادله و مبانی اثبات حق استیلاد زوجه پرداخت و با اشاره به قاعده سلطنت، اظهار داشت: با بررسی قاعدة سلطنت و بیان آرای مخالف و موافق در زمینة سلطنت رحم زوجه به این مهم دست می‌یابیم که چنانچه زوجه در تصرفات خود نسبت به رحم شک کند که تصرف وی مشروع است و منافاتی با حقوق زوج دارد یا نه، قاعدة سلطنت در ما هو المشروع آزادی تصرفات را اثبات می‌کند.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: در «ما نحن فیه» درصورتی‌که سلطنت زوجه بر رحم با حقوق زوج در تمکین خاص در تعارض قرار گیرد، حقوق زوج مقدم بر حق سلطنت زوجه است.

زارع در ادامه به شرط ضمن عقد اشاره کرد و گفت: شارع با ضمانت اجرای تكلیفی(حرمت یا كراهت بنا بر اختلاف موجود در مسئله) و وضعی(وجوب یا استحباب پرداخت دیه به زوجه بنا بر اختلاف موجود در مسئله) از فرزندآوری حمایت می‌كند. از سوی دیگر، عرف نیز لزوم فرزندآوری را در صورت انعقاد نكاح دائم تأیید كرده و معتقد است كه اگر هر یك از زوجین، تمایلی به فرزندآوری ندارند و قصد دارند كه هیچ‌گاه فرزند نداشته باشند، لازم است از ابتدا بیان كنند و در غیر این صورت، نوعی فریب طرف مقابل محسوب می‌شود.

وی با اشاره به قاعده لا ضرر، خاطرنشان کرد: لسان قاعده لاضرر، نافی نیست و قدرت اثبات حکم را نیز دارد؛ بنابراین با تنقیح مناط از حکم مذکور در مواردی که زوجه به دلیل فرزندآوری یا عدم فرزندآوری از طریق زوج، دچار زیان‌های معنوی و روحی می‌شود، با استناد به این حق، در صورت امتناع زوج از فرزندآوری یا عدم فرزندآوری، چنانچه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را مجبور به طلاق کند و در صورتی که اجبار میسر نباشد، زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه به آثار مترتب بر حق استیلاد زن شامل حقوق مثبته برای زنان شوهردار و حقوق مثبته برای زنان غیرباکرة فاقد همسر یا شوهردار همراه با رضایت زوج اشاره کرد.

زارع در ادامه با اشاره به حکم تکلیفی فرزندآوری، گفت: به دلیل آیات و روایاتی مانند «تناکحوا تناسلوا» که ظهور در امر دارند و به حکم عقل، امر به فرزندآوری، امری کلی است که یک غرض دارد و غرض آن حفظ نسل بشر است.

وی توضیح داد: این امر به گونه‌ای است که اگر همه انجام ندهند، همه عقاب می‌شوند؛ چرا که مطلوب شارع را که بر مبنای تواتر معنوی آیات و روایات ثابت شده بود (یعنی فرزندآوری به منظور بقای نسل بشر) ترک کرده اند؛ و اگر همه انجام دهند همه ثواب می‌برند و اگر عده‌ای انجام دهند به نحوی که غرض شارع از آن الزام و امر، که در اینجا حفظ نسل است، حاصل شود، امر از بقیه ساقط شده و همین امتثال بعضی کفایت می‌کند.

این طلبه و پژوهشگر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به مباحثی چون فرزندآوری از نگاه ولی فقیه و حل تعارض با حقوق مثبته، اختیارات حکومتی و قلمرو آن، اثبات ضرورت فرزندآوری با عنایت به منویات مقام معظم رهبری، تکثیر نسل برای حفظ نظام اسلامی وظیفه ای عمومی، مسئله تحدید نسل، خطری جدی برای کشور و فرزندآوری از مهم ترین وظایف زنان در پیشرفت کشور اشاره کرد.

زارع با اشاره به رسالت زن تراز انقلاب در تعارض حق و حکم تکلیفی فرزندآوری با حکم حکومتی، گفت: مقوله استیلاد در حوزه فردی رسالت زن از دغدغه‌های امروز جامعه است. فارغ از حقوقی که در باب استیلاد به اثبات رسید و حکم تکلیفی وجوب کفایی، ضرورت فرزندآوری در کلام ولی فقیه، رسالت زن تراز را در این امر به مراتب بیش از وجوب کفایی دانسته و شاید بتوان اذعان کرد زن تراز با نگاه الگوی جهانی در شرایط حاکم جهت تبیین عملی در حوزه فرزندآوری ملزم به تولید نسل و بالتبع تربیت نسل مذکور است.

وی تصریح کرد: لازمه الزام زن تراز در حوزه استیلاد، مهیا کردن بستر جامعه و رفع موانع جهت رسیدن به اهداف عالیه نظام است، لذا پیشنهاداتی در راستای رسیدن به هدف افزایش جمعیت چه از جنبه ی کمی و چه کیفی ارائه می‌گردد.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱