با سخنرانی مدیر جامعه الزهرا؛

دوره تربیت کارشناس تدوین متون درسی آغاز به کار کرد

دوره تربیت کارشناس تدوین متون دینی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در مراسم افتتاحیه دوره تربیت کارشناس تدوین متون درسی گفت: تدوینگر متون درسی باید سه مهارت تدریس، پژوهش و مهارت خاص تدوینگری را همزمان داشته باشد تا خروجی کارش مطلوب و مقبول باشد،

 به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در مراسم افتتاحیه دوره تربیت کارشناس تدوین متون درسی با اشاره به اینکه شاگرد، استاد و متن درسی سه رکن عمده در آموزش است، گفت: متون حوزوی هرچند بسیار ارزشمند و سرشار از داده‌های دقیق است ولی غالبا برای تدریس نگاشته نشده و متن درسی نیست.

وی به کتاب لمعه شهید اول مثال زد و افزود: شهید اول این کتاب را در مدت 7 روز در زندان و در پی درخواست سربداران که خواستار ارائه دستورالعملی برای حکومت شیعی نیشابور شده بودند نوشت.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ادامه داد: ابوی بنده که از شاگردان پسر مرحوم آخوند خراسانی بود می‌گفت فرزند آخوند نقل کرد که پدرم کفایه را در فاصله زمانی بین نماز عشا و آغاز درس می‌نوشته است.

وی با اشاره به اینکه تدوینگر متون درسی باید سه مهارت تدریس، پژوهش و مهارت خاص تدوینگری را همزمان داشته باشد تا خروجی کارش مطلوب و مقبول باشد، اظهار داشت: تدوینگر متون درسی باید در مرحله نخست فهم درستی از مهارت تدریس داشته باشد. تا بتواند متن را بر اساس آن تدوین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی خاطرنشان کرد: مدرس افغانی از مدرسین برجسته ادبیات عرب بود که شرح سیوطی‌اش هیچگاه جایگاه خاصی بین متون پیدا نکرد چون ایشان مدرس خوبی بودند نه تدوینگر متن درسی.

وی با توصیه به برگزارکنندگان این دوره بیان داشت: ژرفای علمی این دوره را فدای هیچ چیز نکنید، باید این دوره به گونه‌ای باشد که پس از اتمام آن بتوانیم به تعداد شرکت کنندگان، تدوینگر ماهر متون درسی داشته باشیم.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کتاب‌ها و متونی که نوشته می‌شود باید دارای استانداردهای قابل قبول باشد تا هرجا ارائه شد پذیرفته شود.

وی با اعلام حمایت جدی جامعه الزهرا علیهاالسلام از برگزاری این دوره، از برگزارکنندگان آن قدردانی کرد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام والمسلمین رضا حبیبی، رئیس گروه تهیه و تدوین متون و منابع درسی جامعه‌الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه دوره تربیت کارشناس تدوین متون درسی در سه مرحله اجرایی می شود، گفت: انتظار این است که خروجی مرحله اول بتوانند کتاب‌ها را ارزیابی کنند. در مرحله بعدی بتوانند کتابهایی مانند لمعه را به کتاب استاندارد درسی تبدیل کنند و در مرحله سوم که مباحث تکمیلی برایشان مطرح می‌شود بتوانند کتاب‌ها را با نگاه به روش‌های تدریس تدوین کنند.

همچنین سرکار خانم حقانی، معاون پژوهش با بیان اینکه خواهران فرهیخته بسیاری در مجموعه جامعه‌الزهرا علیهاالسلام در حال تحصیل و تدریس هستند که از ظرفیت آنها استفاده نمی شد، گفت: با نیازسنجی و آسیب شناسی صورت گرفته تصمیم بر آن شد تا از ظرفیت این خواهران در تدوین متون درسی استفاده شود.

وی افزود: پس از اعلام فراخوان دوره تربیت کارشناس تدوین متون، با استقبال خوبی از سوی خواهران طلبه مواجه شدیم و مراحل جذب و پذیرش این دوره حدود دوماه به طول انجامید و در نهایت این دوره در دو قالب اساتید و طلاب سطح 3 و اساتید و طلاب سطح 4 برنامه ریزی و اجرایی شد.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱