تحلیل راهبردی مدیر جامعه الزهرا در خصوص نقش بانوان در تصمیم گیری های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده

خانم برقعی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام ضمن تحلیل نقش بانوان در تصمیم گیری های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده در کشور، خواستار راهبرد حمایت ویژه دولت اسلامی از کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی و ایجاد زمینه ظهور و بروز ملی و بین المللی آنان شد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دین داری ایرانیان» که صبح امروز به همت مرکز پژوهشی مبنا در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با اشاره به اینکه «دين» از مهمترين مفاهيم حیات بشري است كه در تمام جوامع و در همه مراحل تاريخي زندگي بشري، نقش مهم و موثري ايفا کرده است، گفت: در تمامي نقاط جهان و در طول تاريخ بشر، همواره سخن از دين بوده است. حتي در جهان معاصر كه هجمه به دين و پيروان اديان، به ويژه اديان توحيدي فراوان گشته، دين شناسي و مطالعه در مورد آن همچنان محوريت خود را حفظ كرده است.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در ايران نيز دين و كاركردها و آثار آن همواره مورد توجه بوده است، اظهار داشت: از آنجا که انقلاب اسلامي با رویکردی ديني انجام پذيرفت و به دين در اجتماع و سياستِ ايراني جلوه‌اي نو عطا كرد، مطالعات و پژوهش‌هاي بسياري در رابطه با مقوله مهم دین و دینداری در ايران انجام پذيرفته است.

جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری

وی درباره جایگاه بانوان و خانواده در تمدن سازی و تقویت دینداری بیان داشت: از منظر مقام معظم رهبری، نخستین نقش زن در عرصه خانه و خانواده است. زن به مثابه یک مربی، مفاهیم، ارزشها و رفتارهای دینی را به بهترین وجه به فرزندان و اعضای خانواده منتقل می کند و چه بسیار گره‌ها و عقده‌های روانی که جز با دستان گرم و مهربان مادر گشوده نمی‌شوند.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با تأکید بر اینکه زن و مرد هر دو در ساختن جامعه دینی، تمدن نوین اسلامی و مسئولیت اجتماعی شریک هستند، ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نگاه تمدن‌سازی، زن را یکی از ارکان تمدن‌سازی می‌دانند. بانوان همچنان که در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی پا به پای مردان و چه بسا جلوتر از مردان در میدان بودند و همسران و فرزندان و برادران خود را به میدان فرستادند، با نقش‌آفرینی در تربیت جوانان مؤمن انقلابی در گام دوم انقلاب و تمدن‌سازی نیز رسالتی مهم دارا هستند.

 وی با اشاره به اینکه زن دارای دو نقش مستقیم و غیر مستقیم اجتماعی است و می‌تواند تأثیری مستقیم در علم و اقتصاد و اجتماع داشته باشد و یا به صورت غیر مستقیم با تربیت نسل تمدن‌ساز و با توجه به بنیادهای صحیح خانواده و سبک زندگی اسلامی به ایفای نقش اجتماعی خود بپردازد، خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب که بر محورهای «خودسازی»، «خانواده سازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی» استوار است، شاهد نقش کلیدی زن در همه محورها هستیم. زن در پرورش جوان خودساخته که محور تحقق بیانیه است، نقش اصلی را دارد. الگوی ما حضرت زهرا «س» نیز، هم خود را ساخت و هم فرزندانی خودساخته که محور احیای اسلام بودند را مادری کرد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در ادامه به ضرورت کنشگری بانوان و طلاب تراز انقلاب اسلامی در مقوله تقویت دینداری اشاره کرد و گفت: همه ما می دانیم در انقلاب اسلامی، زنان نقشی موثر در پیروزی و پیشبرد آرمانها ایفا نمودند. پس از پیروزی انقلاب، بخشی از بانوان مسلمان سعی‌ کردند با تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و با برگزاری و یا شرکت در همایش ها و مجامع ملی و بین المللی و امور دیگر، به انتقال و تقویت ارزشهای دینی بپردازند و البته اثرگذاری زنان با تاکید بر حفظ نهاد خانواده در راستای تقویت دینداری و روحیه انقلابی صورت گرفته است.

کنشگری بانوان و طلابِ تراز انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی، سیاستگذاری

وی افزود: با این حال به نظر می رسد کنشگری زنان مسلمان در عرصه حکمرانی با تاکید بر حفظ نهاد خانواده، با نگاه حداقلی بوده است. در حالی که برای برخی موضوعات مهم و کلان از جمله «تمرکزبخشی به عرصه حکمرانی، سیاستگذاری و راهبری در مبحث خانواده» بایسته و شایسته است که از ظرفیت بانوان فاضله، مجتهده، متخصص و کارآمد بیش از پیش استفاده کرد.

خانم برقعی اضافه کرد: تمرکزبخشی در مبحث خانواده در وجوهی که ذکر شد، از مولفه های تاثیرگذار بر مقوله تقویت دینداری است. از این رو عنوانِ «کنشگری بانوان و طلابِ تراز انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی، سیاستگذاری و راهبریِ متمرکز نسبت به نهاد خانواده؛ در راستای تقویت دین و دینداری» برای ما حائز اهمیت است. چرا که تمرکزبخشی در عرصه خانواده و تعیین متولی برای سامانِ حیطه های مختلف آن، امری مهم است که بایستی بیش از گذشته بدان اهتمام شود.

وی با بیان اینکه تحکیم، تثبیت و تقویت نهاد خانواده با منظومه اسلامی و سبک زندگی اسلامی، مأمن و حصن امینی برای تقویت دین و دینداری در کشور خواهد شد، تصریح کرد: این امر در صورتی محقق خواهد شد که تمرکزبخشی امور مختلف مربوط به خانواده چه به لحاظ قانونگذاری، سیاستگذاری و غیره با مسئولیت پذیریِ قابل توجهی همراه باشد.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام بیان داشت: هم اکنون در کشور شوراها و نهادهایی وجود دارد که قرار بوده امور زنان و خانواده را راهبری کنند؛ اما به نظر می رسد ضمن موفقیت و توفیق در مواردی، راهبری کلان و نظام مندِ امور خانواده در این نهادها، با مشکلاتی مواجه بوده است که از جمله آنها می توان به کمرنگ بودن حضور بانوان و طلاب فاضله، مجتهده و متخصص در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های مرتبط با امور دینی، زنان و خانواده در کشور؛ ضعف در پشتوانه های نظریِ روزآمد و همچنین ضعف در عقبه ی حوزوی و مردمی در این موضوع و عدم نگاه جامع و واقع‌گرایانه نسبت به ظرفیت و نقاط قوت بانوان و خانواده در پذیرش، تثبیت و تقویت دینداری و ارزشهای اسلامی اشاره کرد.

 وی در ادامه با طرح این سوال که آیا مبتنی بر هویت دینی و انقلاب اسلامی، می توان نوعی کنشگری در عرصه حکمرانیِ زنان و خانواده متصور شد که توان حضور، مفاهمه و انتقال ارزشهای دینی و آرمانهای انقلاب اسلامی را به سایر نهادها و ارکان مهم کشور داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: این موضوع تأمل برانگیز، می تواند سکّوی جهش برای بازتاب مقوله های مهم «خانواده محوری»، «تربیت معنوی، دینی، عقلانی و اجتماعی فرزندان»، «ساماندهی امور مرتبط با خانواده در سطح کشور»، «مسئولیت پذیری و پاسخگویی نسبت به موضوعات و مسائل مرتبط با خانواده و ارزشهای دینی و ملی توسط یک نهاد متولی»، «نظام دادن به موضوعات و مسائل مختلف پیرامون بانوان و خانواده در منظومه ای چند بعدی»، «تحلیل چیستی، چرایی و چگونگیِ تاثیر نقش مادری و خانواده در تقویت دینداری» و غیره باشد.

خانم برقعی با قابل پذیرش دانستن این موضوع گفت: اکنون در ایران و جهان اسلام لازم است به دنبال ابراز هویت بانوان مسلمان کنشگر با هویتی انسانی، عقلانی، معنوی، عدالتخواه و مبتنی بر فقه پویا و اصیل در حوزه برای ارتقای ارزشهای دینی و کرامت اسلامی با تاکید بر خانواده محوری و سامان بخشی به این مبحث باشیم. از این رو، یک کنشگریِ عقلانی و معنوی برای نظام بخشی به بحث خانواده و اثرگذاری آن بر تقویت دینداری در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی قابل گفتگو و اندیشه ورزی ست.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به مثابه انقلابی انسانی اسلامی به دنبال تحقق حکومت و جامعه اسلامی و زمینه سازی برای برپایی حکومت جهانی مهدوی و تغییر در مناسبات فردی و اجتماعی در عرصه جهانی از طریق نقش آفرینی دین، تقویت دین و دینداری صحیح در جامعه است. از آنجا که یکی از وجوه این تغییر، تغییر در رابطه فردی و اجتماعی بانوان، مادران و خانواده و ابتنای این رابطه بر عدالت، عقلانیت و معنویت است لذا کنشگریِ بانوان و طلاب تراز و متخصص در عرصه دین و خانواده، می تواند منادی و سامان بخش این اتفاق در کشور اسلامی مان باشد.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران یکی از لوازم چنین امری را انجام تحقیقات بنیادین، توسعه ای و کاربردی برای ایجاد پشتوانه های نظری دانست و گفت: از سوی دیگر، باید زمینه های مناسب تر برای فعالیتهای اجتماعی و کنشگری زنان تراز انقلاب اسلامی برای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه حکمرانی داخلی و جهانی ایجاد شود.

نقش دولت در حمایت از کنشگری بانوان تراز انقلاب اسلامی

وی از دولت خواست تا با حمایت از کنشگری مطلوب بانوان تراز انقلاب اسلامی، از ظرفیتِ مدیریت علمی و اجراییِ بانوان تراز انقلاب اسلامی برای برجسته سازی و توجه روز افزون به «مقوله نظام بخشی و تمرکزبخشی خانواده در کشور برای ارتقای موضوعات مختلف از جمله تقویت دینداری» در عرصه ملی و بین المللی بهره ببرد.

خانم برقعی در پایان اظهار داشت: هم اکنون زنان مسلمان و به ویژه خواهران طلبه در جامعه الزهرا (س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به مثابه پرچم داران زنان تراز انقلاب اسلامی در ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی در حال فعالیت و تبلیغ آموزه های اسلامی در عرصه داخلی و جهانی هستند. این فعالیتها نیازمند دیده شدن و تقویت است و دولت اسلامی می بایست برای گفتمان سازی و جریان سازی در عرصه های علمی و عملی، زمینه های حضور آنها را در مجامع مربوطه در سطح داخلی و جهانی بیش از پیش فراهم نماید.

تصویر خبر

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱