مدیر جامعه الزهرا(س) در آستانه سالروز گرامیداشت مقام معلم:

نقش اساتید در نشان دادن مسیر هدایت و کمال انسان‌ها/ توصیه امامین انقلاب به مطالعه آثار شهید مطهری(ره)

خانم برقعی 3 - Copy

خانم برقعی با بیان اینکه آثار شهید مطهری به عنوان مبانی فکری نظام مطرح هستند، گفت: بدون تردید آثار شهید مطهری نیاز به بررسی دارد و باید بنیادهای فکری جدید را با تحلیل و بررسی این آثار بنا نهاد.

به گزارش روابط عمومی، سرکار خانم سیده زهره برقعی در آستانه سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری و گرامیداشت مقام معلم، عنوان کرد: این روز بزرگ را خدمت همه معلمان و اساتید کشور به ویژه اساتید فرهیخته جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تبریک عرض می‌کنم و یاد و خاطره استاد شهید مطهری را گرامی داشته و بر روح متعالی این استاد درود می‌فرستیم.

توصیه امامین انقلاب به مطالعه آثار شهید مطهری(ره)/ آثار شهید مطهری به عنوان مبانی فکری نظام مطرح هستند

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها اظهار داشت: اساتید باید به خود ببالند که چنین روزی را به نام روز معلم نامگذاری کردند و افتخاری برای معلمان کشورمان است که روز شهادت شهید مطهری به عنوان روز معلم و استاد نامگذاری شده است.

برقعی تصریح کرد: تفکرات و آثار استاد مطهری(ره) به عنوان مبانی فکری نظام جمهوری اسلامی مطرح است و رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی بارها در فرمایشات خود به این مسئله اشاره فرموندند.

وی خاطرنشان کرد: آثار شهید مطهری از چنان اتقانی برخوردار است که امام امت حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب مدظله العالی همواره جوانان و مبلغان را به مطالعه آثار این شهید والامقام توصیه می‌کردند.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: بدون تردید آثار شهید مطهری نیاز به بررسی دارد و باید بنیادهای فکری جدید را با تحلیل و بررسی این آثار بنا نهاد.

اساتید و معلمان علاوه بر تعلیم، نقش تربیتی هم دارند/ اساتید حوزه همواره مربی طلاب بودند

برقعی بیان داشت: در نظام آموزشی کشور همواره تعلیم در کنار تربیت و آموزش در کنار پرورش بوده که نکته بسیار مهمی است و نشان می‌دهد که همه معلمان کشور ما مربی هستند و کار آنها صرفا انتقال اطلاعات و تجربیات علمی خود نیست، بلکه معلمان علاوه بر تعلیم، نقش تربیتی هم دارند و این مسئله در حوزه‌های علمیه نمود بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه اساتید حوزه همواره مربی طلاب بودند، یادآور شد: مربی بودن صفت بزرگی است و یکی از صفات بزرگ خداوند متعال، «رب» است.

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: معلمان و اساتید کشور ما مظهر اسم «رب» پروردگارند و وقتی ما خداوند متعال را ستایش می‌کنیم، بهترین صفتی که خود خداوند متعال ذکر می‌کند، «الحمد لله ربّ العالمین؛ ستایش خداوند که پرورش دهنده عالمیان است»؛ خداوندی که نه تنها موجودات را خلق کرد و آفرید، بلکه آنها را پرورش داد و به کمال مطلوب رسانید.

معلمان و اساتید، الگوهای عملی برای شاگردان خود هستند/نقش معلمان در نشان دادن مسیر هدایت و کمال انسان ها

برقعی با بیان اینکه متخلق شدن به اخلاق الهی و دارا شدن به ویژگی‌ها و صفات خداوند متعال، مهم‌ترین کمال انسانی است، اضافه کرد: در میان موجودات، انسان موجود مختار است و خداوند متعال، کمال انسان را به دست خودش قرار داده است تا مسیر کمال را طی کند، اینجا نقش معلمان و مربیان در نشان دادن مسیر هدایت و کمال به شاگردان بسیار حائز اهمیت است.

وی با تصریح بر اینکه معلمان و اساتید، الگوهای عملی برای شاگردان خود هستند، گفت: معلمان و اساتید با رفتار و کردار خود می‌توانند مسیر کمال را به متربیان نشان دهند.

بهترین شیوه و راه برای تربیت انسان‌ها، شیوه انبیای الهی است

مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه خاطرنشان کرد: ما برای اینکه به جایگاه معلم و استاد پی ببریم، می‌توانیم به کلام بزرگان برگردیم؛ حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند: «مَن عَلَّمَنی حَرفاً فَقَد صَیَّرَنی عَبداً - هرکس مرا نکته ای آموزد، مرا بنده خویش ساخته است»؛ عبد به معنای فرمانبرداری، اطاعت کردن و اطاعت پذیری است و بدین معناست که معلمان چنان رفتار کنند و سخن بگویند که متربیان آنها با اطاعت‌پذیری بتوانند راه کمال را طی کنند.

برقعی ادامه داد: امام امت فرمودند: «معلمی شغل انبیا است» و بهترین شیوه و راه برای تربیت انسان‌ها، شیوه انبیای الهی است؛ انبیای الهی در مقابل افرادی که قرار بود به سوی اطاعت پروردگار دعوت شوند، صبور و بردبار بودند و در عین حال، انگیزه داشتند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در  آیه 3 سوره شعراء می‌فرماید «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ؛ گویی می‌خواهی جان خود را از شدّت اندوه از دست دهی بخاطر اینکه آنها ایمان نمی‌آورند»؛ اساتید نیز باید چنین در برابر تربیت متربیان خود دغدغه داشته باشند و برای تربیت آنها زمانی را اختصاص دهند تا تا آنها بتوانند با آگاهی، مسیر کمال خود را طی کنند.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر

ارتباط با جامعة الزهرا(س)

  • نشانی: قم، سالاریه، بلوار بوعلی
  • مرکز تلفن: ۳۲۱۱۲۰۰۰
  • دورنگار: ۳۲۹۲۵۱۱۰
  • صندوق پستی: ۳۷۱۸۵۳۴۹۳
  • کد پستی: ۳۷۱۶۹۱۶۶۵۱